Historik

2005

2005 – Liana Technologies grundas

Liana Technologies grundas 1 januari 2005. Målsättningen är att utveckla professionella marknadsförings- och kommunikationsverktyg. Grundarna har en gemensam bakgrund inom digital kommunikation, vilket ger Liana Technologies en stabil grund att stå på. Liana Technologies börjar arbeta med kundprojekt i syfte att erhålla kapital till företagets egen produktutveckling.

2006

2006 – LianaCMS ser dagens ljus

Dagar, nätter och helger tillbringas med kodning. Det hårda arbetet resulterar i att Liana Technologies 2006 lanserar sin första produkt, innehållshanteringssystemet LianaCMS. Efter bara några veckor säljs produkten till den första kunden som fortfarande använder LianaCMS för sina webbtjänster. LianaCMS erbjuds som en molntjänst, även om begreppet inte existerade vid den tidpunkten. Tjänsten får det anspråkslösa namnet ”LianaCMS underhållsservice”.

2007

2007 – LianaMailer lanseras

LianaCMS fick ett bra mottagande, men behov av nya marknadsföringsverktyg växer fram. I slutet av 2007 lanseras den första versionen av LianaMailer. Liana Technologies sysselsätter nu tio personer och är ivriga att komma ut på den internationella marknaden. Ett försäljningskontor öppnas i Tartu, Estland, för att främja tillväxten utomlands, men när finanskrisen slår till ett år senare måste kontoret stängas. LianaMailer har dock fått en stark ställning i Finland och antalet nöjda kunder ökar.

2008

2008 – stabil tillväxt trots lågkonjunktur

Under 2008 sker en gradvis återhämtning. Efterfrågan på Liana Technologies produkter växer, men samtidigt är det allmänna ekonomiska läget dystert. Liana Technologies fattar beslut om investeringar i kundtjänst, försäljning och produktutveckling samt rekryterar fler medarbetare till försäljning och utveckling för LianaCommerce. LianaMailer och LianaCMS fortsätter att utvecklas samtidigt som företaget fokuserar på de inhemska marknaderna och uppbyggnad av ett partnernätverk.

2009

2009 – Liana-produkterna börjar ge avkastning

Investeringar som gjorts i Liana-produktserien börjar ge avkastning 2009. Många kundspecifika produktutvecklingsprojekt avslutas för att frigöra tid för utvecklingsteamet. Liana Technologies blir ett renodlat programvaruföretag. Säljorganisationen växer och ett flertal börsbolag börjar använda Liana-produkter, även utanför Finland. Under 2009 uppgår Liana Technologies intäkter till 0,95 miljoner euro, tillväxttakten är cirka 33 %.

2010

2010 – 15:e plats på Deloitte Technology Fast 50-listan

Liana Technologies får ett viktigt erkännande 2010 när företaget tilldelas en utmärkelse för regionalt entreprenörskap. Omsättningen ökar till 1,54 miljoner euro (+ 65,8 %) och lämpliga lokaler för det nya huvudkontoret söks. I kriterierna ingår större utrymme och en bastu så att idrottsentusiasterna kan erbjudas en bra start på dagen efter morgonens träningspass. Året avslutas i dur då Liana Technologies hamnar på 15:e plats på Deloitte Technology Fast 50-listan och även utses till det snabbast växande teknikföretaget i Uleåborg (Oulu), Finland.

2011

2011 – LianaCMS version 6000

Produktutvecklingen pågår i högt tempo och under 2011 nås en milstolpe när LianaCMS lanseras i version 6000. Det innebär att cirka tre uppdateringar eller förbättringar har gjorts per dag. Samarbetet med några av de största kunderna leder till att Liana Technologies blir internationellt – Liana-produkter används nu i 29 olika länder. De första internationella medarbetarna anställs av Liana Technologies, en från Kina och en från Ryssland. För andra året i rad växer Liana Technologies över 60 % och hamnar nu på 11:e plats på Deloitte Technology Fast 50-listan.

2012

2012 – utmärkelse för nationellt entreprenörskap

Företagets långsiktiga investeringar i egen teknik börjar löna sig. En mångsidig plattform som möjliggör snabb skalning utvecklas – Liana Marketing Cloud lanseras 2012. I oktober 2012 tilldelas Liana Technologies en utmärkelse för nationellt entreprenörskap på en gala med 2000 inbjudna gäster, bland dem Finlands president. I slutet av året sysselsätter Liana Technologies nästan 60 personer i Uleåborg (Oulu), Finland.

2013

2013 – det internationella genombrottet

Vid årsskiftet 2012–2013 öppnas Liana Technologies sina första internationella kontor utanför Finland. Liana-produkter säljs nu i Dubai, Förenade Arabemiraten, i Shenzhen, Kina, och i Moskva, Ryssland. Liana Technologies lanserar sin plattform för automatisering av marknadsföring, LianaCEM-verktyget, som ytterligare stärker Liana Marketing Clouds ställning som en omfattande digital verktygslåda för marknadsföring.

2014

2014 – kontor i Centraleuropa

Under 2014 öppnar Liana Technologies två kontor i Centraleuropa. De nya kontoren ligger i Paris, Frankrike och i Berlin, Tyskland. Företagets tillväxt är fortsatt stark på samtliga marknadsområden och Liana-produkter används i över 3000 företag. Bland kunderna återfinns bl.a. Hertz, Unilever, SAP, Ikea och Starbucks. Företaget uttalar ambitionen att bli marknadsledande i Europa och Mellanöstern.

2015

2015 – Stark tillväxt fortsätter

Liana Technologies fortsätter sin starka tillväxt som föregångare inom modern marknadsföringsteknologi. Marketing Automation i synnerhet investeras i företag av alla storlekar och marknadsområden. Liana Technologies öppnar upp nya kontor i Hong Kong och Stockholm.

Liana Technologies är det internationella namnet på ett finskt mjukvaruföretag, Koodiviidakko Oy.