Blogg

Köpguide för mobilapplikationer

 26% av nedladdade applikationer används bara en gång för att tas bort. Det betyder att var fjärde användare använder bara nedladdade applikationer en gång.

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer. Läs mer mar 27, 2017

Mobil utveckling nu och i framtiden

 När man talar om applikationer, börjar gränserna för dessa mellan olika enheter bli allt mer suddiga. Tjänster blir standardiserade oberoende av vilken enhet man...

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar? Läs mer mar 21, 2017

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

 Med rätt e-postmarknadsföring kan du skapa personligare kommunikation mot kunden och sedan se hur detta påverkar kunderna i de efterföljande rapporterna.

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut? Läs mer nov 23, 2016

Från multi-channel till omnichannel marketing

 Omnichannel marknadsföring skiljer sig från multi-channel på det sättet att i omnichannel kommunicerar alla kanaler tillsammans mer effektivt.

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats? Läs mer okt 18, 2016

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

 Uttryck dig kort och koncist i nyhetsbrev så att informationsflödet inte känns för stort att hantera för dina mottagare. Placera dina länkar rätt så att de får maximal...

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman. Läs mer aug 15, 2016

Utnyttja video i din content marketing

 I synnerhet instruktioner fungerar bra i videoformat därför att man ofta söker efter dem på nätet. Därtill förbättrar videoklipp din synlighet i sökmotorer.

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det. Läs mer jul 11, 2016

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

 Marketing automation ger företag nya verktyg att delta i kundens köpprocess i en ännu tidigare fas.

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder. Läs mer jun 22, 2016

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

 Företagets marknadsföring hjälper potentiella kunder att navigera genom olika kontaktpunkter till köp.

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut. Läs mer jun 6, 2016

Fördelarna med marketing automation i siffror

 27 % av dem som nyligen börjat använda marketing automation anser att meddelandena bättre svarar mot mottagarens behov. Man lär sig genom att pröva: för dem som använt...

Marketing automation används av allt fler företag och många andra överväger det. Automation anses i allmänhet vara något som effektiviserar affärsverksamheten och sparar resurser. Men vad säger studierna om detta? Är marketing automation värt mödan? Läs mer maj 4, 2016

Marketing automation i praktiken: Drip-kampanjer - steg för steg mot ett mål

 Noggrann inriktning och kartläggning av kundbeteendet är typiskt för alla drip-kampanjer. Ju bättre de olika stegen kartläggs, desto bättre resultat når man.

Med hjälp av drip-kampanjer kan man påverka kundbeteendet under en längre tidsperiod. Artikeln erbjuder konkreta exempel på hur man kan använda automatiserade meddelanden i kundkommunikationen. Läs mer maj 3, 2016