Artikel

6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag

Kontakta oss! jan 22, 2019
6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser.

Att ha förståelse kring omvärlden är A och O för långsiktig framgång.

Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser. Här listar vi 6 skäl till varför du bör börja med mediebevakning.

1. Skapa ett starkt varumärke

Mediebevakning hjälper dig att se hur ditt varumärke uppfattas. Är man medveten om ditt varumärkes existens? Förstår man vad ditt varumärke gör? Bevakningen gör att du kan upptäcka eventuella missuppfattningar så att du kan vidta åtgärder att rätta till dem.

Det kommer även att hjälpa dig upptäcka fallgropar i din kommunikation. Kontrollera att ditt varumärkes tonfall är konsekvent när du publicerar bloggartiklar eller på sociala medier, på så sätt har du störst chans att nå dina målkunder.

2. Hantera ditt rykte och krissituationer

Med en mediebevakningstjänst kan du noggrannt följa vad som skrivs om ditt företag och i vilken ton det skrivs. Det är då viktigt att vara snabb. Speciellt på sociala medier där diskussioner, positiva som negativa, uppstår snabbt.

Bevakningstjänsten meddelar dig så snart ditt varumärke nämns i journalistiska eller sociala medier. Gläd dig åt positiva kommentarer, svara på frågor och reagera på kundreaktioner. Ett snabbt svar på eventuell feedback visar kunderna att du bryr dig om deras upplevelser och vänder eventuella negativa upplevelser till något positivt. Du kan även sätta upp aviseringar där vissa ord indikerar en kris.

Virgin Mobile USA vinner tillbaka en missnöjd kund med ett snabbt svar som visar att de verkligen bryr sig.

3. Förhöj ditt varumärke med viktiga opinionsledare

Key Opinion Leaders (KOLs) är ledare vars åsikter värderas inom en viss bransch. Ett samarbete med rätt influencer kan skjuta ditt varumärkes medvetenhet i höjden, så även stärka kundrelationen och öka försäljningen.

Mediebevakning hjälper dig att följa experter, bloggare, "gurus" och influencer inom din bransch och hitta de som passar bäst för dig och ditt varumärke.

Kellogg’s boostade sitt varumärkes kännedom genom samarbete med Megsquats som har över 340 000 följare på Instagram. Källa.

4. Förstå din bransch och dina konkurrenter

Mediebevakning är det enkla sättet att hänga med de senaste trenderna inom din bransch: identifiera kommande trender och förutse möjliga toppar i efterfrågan för dina produkter eller tjänster. När du kan förutse vad som är på gång kan du lägga upp en strategi i förväg och vidta åtgärder omedelbart då det blir aktuellt.

Mediebevakning hjälper dig även att upptäcka vilka dina konkurrenter är så att du sedan kan följa vad de gör och analysera deras handlingar. På så sätt kan du undvika att göra samma misstag som dina konkurrenter gjort. Detta ger dig även möjlighet att utveckla de områden där dina konkurrenter är mer framgångsrika.

5. Mät effektiviteten av din kommunikation 

Mediebevakning är ett perfekt strategiskt verktyg för att mäta och förbättra effektiviteten av din kommunikation. Du kan noggrant följa hur mycket medieuppmärksamhet dina åtgärder får. Når du dina målgrupper? Får du den reaktion du tänkte? Mediebevakningens data fungerar som en pålitlig källa för beslutsfattande.

Det bästa med mediebevakningstjänsten är dess bekvämlighet. Den sköter alla (tråkiga) manuella uppgifter åt dig. Den samlar in och analyserar data, staplat träffar och skickar rapporter till din e-post på förinställda tider. Mediebevakning spar på din värdefulla tid och låter dig fokusera på att utveckla din strategi och planera framtida åtgärder. Rapporterna och analyserna bidrar också till att övertyga företagsledningen. Med data kan du visa att din PR har varit lönsam och du har uppnått konkreta resultat.

Ett mediebevakningsverktyg gör det enkelt att spåra var dina pressmeddelanden tar vägen efter de publicerats 

6. Hitta idéer för nytt innehåll

Som alla marknadsförings- och kommunikations proffs vet är det viktigt att konstant skapa nytt och fräscht innehåll. Ändå tenderar vi att hamna i samma gamla mönster: "Jag har ingen aning om vad jag ska skriva om".

Mediebevakning hjälper dig hålla inspirationen uppe. Skapa en bevakning för branchen för att se vilka ämnen som är trendiga generellt. Har du redan ett ämne kan du försöka att följa relaterade nyckelord. På så sätt kan du hitta nya kreativa idéer och vinklar till ditt innehåll. Du kan även använda din konkurrenters idéer som inspiration eller som en varning på vad som inte fungerar. Data är din bästa vän när du brainstormar nya innehållsidéer.  

Behöver du en hjälpande hand att komma igång? Vårt professionella team finns här för att hjälpa dig skapa den optimala mediebevakningen och kommunikationslösningen för dig och ditt företag. Hör av dig till oss så kontaktar vi dig!

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer

Utnyttja video i din content marketing

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det.

Läs mer

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder.

Läs mer

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut.

Läs mer

Fördelarna med marketing automation i siffror

Marketing automation används av allt fler företag och många andra överväger det. Automation anses i allmänhet vara något som effektiviserar affärsverksamheten och sparar resurser. Men vad säger studierna om detta? Är marketing automation värt mödan?

Läs mer