Artikel

8 tips för att personifiera dina email

Kontakta oss! apr 27, 2017
8 tips för att personifiera dina email Personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden?

Personifierad e-mail marknadsföring är nyckeln till att få dina utskick att sticka ut. Personifierade utskick kan öka CTR med 14% och konvertering med 10% (Aberdeen).

Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

1. Segmentering

Segmentering är ett bra första steg för att börja med personifierade kampanjer. Man kan samla in relevant information om sina prenumeranter med hjälp av ett registreringsformulär på webbsidan. Denna information kan sedan användas vid segmenteringen.

Du kan segmentera dina mottagare på:

  • Geografi
  • Intresse för vissa produkter
  • Deltagande på events
  • Nedladdat content
  • Var i kundresan de befinner sig
  • Vilka sidor de har besökt

2. Tilltala dem med namn

Att använda ett riktigt namn förvandlar email kampanjer till en kundrelation.

A personalized email by Grammarly using a person's first name in the body of the email

Grammarly visar att de bryr sig om Mike genom att tilltala honom med namn.

Utöver att använda mottagarens namn i utskicket så kan du även göra det i ämnesraden.

Det har undersökts att personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

3. Gör utskick beroende på hur kunder beter sig

Att göra utskick beroende på hur kunder beter sig på sidan säkerställer att du vet var i kundresan de befinner sig. Detta är också ett bra sätt att få tillbaka kunder som inte handlat eller besökt dig på länge.

Att ha en agil marketing automation-plattform hjälper dig att identifiera kundbeteenden och leverera rätt information vid rätt tidpunkt till kunderna.

A personalized email by Teespring sent to a client who has not used the service for a long time

Det här meddelandet från Teespring är ett bra exempel på känsloladdade email som håller kunder engagerade.

4. Skapa content som sticker ut

Försöker du hitta ett originellt sätt att nå ut till kunder? Visa kunderna att du känner dem med ett personifierat meddelande. 

Det kan till exempel vara fråga om:

  • Gratulationer på årsdagen för första köpet
  • Födelsedagshälsningar
  • Meddelanden till VIP-kunder

A personalized email by Harry's expressing gratitudes for using their products and suggesting to send two razors to friends

Med detta mail ser Harry’s till att en kund känner sig speciell och ökar samtidigt försäljningen.

5. Ge kunderna tips och förslag på hur de bättre kan använda produkterna

Ge kunderna möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sitt köp. Berätta om inslag och funktioner de kanske inte kände till.

Att se till så kunderna ständigt lär sig något nytt ökar deras lojalitet och nöjdhet.

A personalized email by Flock listing tips and tricks on boosting productivity with Flock's tools

Flock hjälper sina kunder att boosta sin produktivitet genom att skicka dem tips på hur deras verktyg kan användas mer effektivt.

6. Nå ut i rätt tid

Värdesätt deras tid: skicka ditt meddelande när kunden är redo att läsa det. Se till att du vet när det är tid att göra utskick så att de blir öppnade. Med en lösning för e-mail marknadsföring så kan du enkelt se tid och datum när dina utskick blir lästa.

Att ha den här datan hjälper dig att skicka ut information i rätt tid.

Statistik om öppningsfrekvens i LianaMailer

Skicka dina meddelanden på olika veckodagar och olika tider på dygnet för att ta reda på när dina utskick får flest öppningar.

7. Föreslå relevanta produkter

Led en kund mot köp genom att föreslå relevanta produkter baserat på deras tidigare inköp. Spåra deras inköpshistorik för att kunna göra detta.

A personalized email by Charles Tyrwhitt suggesting relevant products at the end based on the previous purchases

Charles Tyrwhitt ger kunden en bra shopping-upplevelse genom att föreslå andra relevanta plagg.

8. Länka till relevant content på sidan

En viktig del av e-mailmarknadsföring är var du leder läsaren. Länka till relevanta delar av din sida som stöder storyn i utskicket och svarar mot kundens intressen och förväntningar.

Till exempel, när du gör ett utskick angående rabatt i e-handeln, personifiera CTA-länken beroende på vad för kunden gjort för inköp tidigare.

Relaterade artiklar:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer