Artikel

8 tips för att personifiera dina email

Kontakta oss! apr 27, 2017
8 tips för att personifiera dina email Personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden?

Personifierad e-mail marknadsföring är nyckeln till att få dina utskick att sticka ut. Personifierade utskick kan öka CTR med 14% och konvertering med 10% (Aberdeen).

Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

1. Segmentering

Segmentering är ett bra första steg för att börja med personifierade kampanjer. Man kan samla in relevant information om sina prenumeranter med hjälp av ett registreringsformulär på webbsidan. Denna information kan sedan användas vid segmenteringen.

Du kan segmentera dina mottagare på:

  • Geografi
  • Intresse för vissa produkter
  • Deltagande på events
  • Nedladdat content
  • Var i kundresan de befinner sig
  • Vilka sidor de har besökt

2. Tilltala dem med namn

Att använda ett riktigt namn förvandlar email kampanjer till en kundrelation.

A personalized email by Grammarly using a person's first name in the body of the email

Grammarly visar att de bryr sig om Mike genom att tilltala honom med namn.

Utöver att använda mottagarens namn i utskicket så kan du även göra det i ämnesraden.

Det har undersökts att personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

3. Gör utskick beroende på hur kunder beter sig

Att göra utskick beroende på hur kunder beter sig på sidan säkerställer att du vet var i kundresan de befinner sig. Detta är också ett bra sätt att få tillbaka kunder som inte handlat eller besökt dig på länge.

Att ha en agil marketing automation-plattform hjälper dig att identifiera kundbeteenden och leverera rätt information vid rätt tidpunkt till kunderna.

A personalized email by Teespring sent to a client who has not used the service for a long time

Det här meddelandet från Teespring är ett bra exempel på känsloladdade email som håller kunder engagerade.

4. Skapa content som sticker ut

Försöker du hitta ett originellt sätt att nå ut till kunder? Visa kunderna att du känner dem med ett personifierat meddelande. 

Det kan till exempel vara fråga om:

  • Gratulationer på årsdagen för första köpet
  • Födelsedagshälsningar
  • Meddelanden till VIP-kunder

A personalized email by Harry's expressing gratitudes for using their products and suggesting to send two razors to friends

Med detta mail ser Harry’s till att en kund känner sig speciell och ökar samtidigt försäljningen.

5. Ge kunderna tips och förslag på hur de bättre kan använda produkterna

Ge kunderna möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sitt köp. Berätta om inslag och funktioner de kanske inte kände till.

Att se till så kunderna ständigt lär sig något nytt ökar deras lojalitet och nöjdhet.

A personalized email by Flock listing tips and tricks on boosting productivity with Flock's tools

Flock hjälper sina kunder att boosta sin produktivitet genom att skicka dem tips på hur deras verktyg kan användas mer effektivt.

6. Nå ut i rätt tid

Värdesätt deras tid: skicka ditt meddelande när kunden är redo att läsa det. Se till att du vet när det är tid att göra utskick så att de blir öppnade. Med en lösning för e-mail marknadsföring så kan du enkelt se tid och datum när dina utskick blir lästa.

Att ha den här datan hjälper dig att skicka ut information i rätt tid.

Statistik om öppningsfrekvens i LianaMailer

Skicka dina meddelanden på olika veckodagar och olika tider på dygnet för att ta reda på när dina utskick får flest öppningar.

7. Föreslå relevanta produkter

Led en kund mot köp genom att föreslå relevanta produkter baserat på deras tidigare inköp. Spåra deras inköpshistorik för att kunna göra detta.

A personalized email by Charles Tyrwhitt suggesting relevant products at the end based on the previous purchases

Charles Tyrwhitt ger kunden en bra shopping-upplevelse genom att föreslå andra relevanta plagg.

8. Länka till relevant content på sidan

En viktig del av e-mailmarknadsföring är var du leder läsaren. Länka till relevanta delar av din sida som stöder storyn i utskicket och svarar mot kundens intressen och förväntningar.

Till exempel, när du gör ett utskick angående rabatt i e-handeln, personifiera CTA-länken beroende på vad för kunden gjort för inköp tidigare.

Relaterade artiklar:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer

Utnyttja video i din content marketing

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det.

Läs mer

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder.

Läs mer

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut.

Läs mer