Artikel

AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll

Kontakta oss! dec 28, 2018
AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll Vi på Liana Technologies har under en tid utvecklat AI-tekniken och våra första AI-baserade tjänster är nu redo att användas.

Diskussionen om artificiell intelligens (AI) och alla dess möjligheter går varm inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen just nu. Även om hypen på AI fortfarande är mycket fokuserad på futuristiska visioner, har många organisationer verkligen intresserat sig för AI:s fördelar och vilken tillgång dess funktioner kan vara i det dagliga kommunikationsarbetet.

Vi på Liana Technologies har under en tid utvecklat AI-tekniken och våra första AI-baserade tjänster är nu redo att användas. Vår Liana™ PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en maskininlärningsfunktion som kan hantera enorma mängder online-data och fastställa tonen i en nyhet eller diskussion online enligt de exempel den givits.

Men vad är då fördelarna med kommunikationstjänster som använder AI och vad exakt har AI-baserad mediabevakning att erbjuda kommunikatörer? Här är några konkreta exempel på hur AI kan hjälpa dig att mäta effektiviteten i dina kommunikationer och hur du bättre kan rikta ditt innehåll till just din publik.

AI rapporterar om var det skrivs om ditt pressmeddelande

När ditt pressmeddelande är färdigt och du klickar på skicka vill du säkert veta vilka medier den täcker in. En mediabevakninstjänst som använder AI kan gå igenom innehållet i ditt pressmeddelande och automatiskt skapa en bevakning som samlar alla artiklar och texter som skrivs om det specifika pressmeddelandet. På så sätt kan du omedelbart läsa vad som skrivits om din release och var. Du kan även se konkreta effekter av din organisations synlighet i media, release för release.

AI kan urskilja i vilken ton det skrivs om dig

AI-baserad mediabevakning kan också analysera innehållet av insamlade nyhetstexter, den kan även informera om de har skrivits i en positiv, neutral eller negativ ton. Vanligtvis görs dessa typer av tonanalyser manuellt av människor vilket innebär att processen tar en hel del tid och resurser. AI å andra sidan gör analysen kostnadseffektivt och i realtid. Detta gör att du kan reagera på negativa nyheter om din organisation via dina egna medier så snart du får ett mail om eventuell negativ publicitet.

En tonanalys sammansatt av AI ger dig även en uppfattning om den aktuella statusen för din organisation eller vilken bild varumärket har i media och vilken riktning det tar med effektivt PR-arbete. Även negativ publicitet kan omvandlas till positiv så snart det står klart vilka medier du ska rikta dig till i framtiden.

AI-funktionen i Liana PR Cloud-kommunikationsenheten bestämmer nyhetstonen snabbt och noggrant.

AI hjälper dig att bli den aktiva experten i din bransch

Till skillnad från traditionella mediaövervakningstjänster kan AI-baserad mediaövervakning söka nyheter relaterade till ett visst ämne utan mödosam nyckelordsoptimering. Med semantisk mediaövervakning kan du enkelt ta reda på vilka de mest diskuterade ämnena i din bransch är, vilka kanaler dessa diskussioner äger rum i och vilka journalister som skriver om de ämnen din organisation vill ta ställning till. Genom att tidigt ge välskrivet innehåll till rätt målgrupp journalister har du och din organisation chansen att sticka ut och bli din branschs viktigaste opinionsledare och trendsättare.

Hur ser framtiden ut?

AI kan redan göra allt som beskrivits i tidigare exempel. Men hur ser det då ut i framtiden?

Vi är nu på väg att utveckla nya AI-funktioner till våra tjänster och inom den närmaste framtiden kommer våra AI-funktioner att kunna söka lämpliga mottagare för pressmeddelanden utifrån innehållet i pressmeddelandet och genom att använda vår mediedatabas. Dessutom kan AI tydligare och mer exakt ange vilka teman och vilket innehåll i din egen kommunikation du ska investera i för att få synlighet i de kanaler du vill.

Om du är intresserad av AI-baserad kommunikation och vill veta mer om Liana Technologies tjänster, kontakta oss så får vi prata mer!

Kontakta oss

Mari arbetar som marketing manager på Liana Technologies. Hon följer aktivt vad som är nytt inom kommunikation och använder mediabevakning för att hitta de mest intressanta AI-diskussionerna online.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Årets stora snackisar på Webbdagarna Stockholm 2019

Här om veckan gick Webbdagarna Stockholm av stapeln. Årets stora snackis var som väntat röstsökning, men även ämnen som AI och äganderätt var heta.

Läs mer

Strategisk innehållsmarknadsföring - 5 steg dit

För de flesta B2B-företag är inte längre innehållsmarknadsföring något nytt. Men hur kommer man igång att bli en strategisk innehållsskapare?

Läs mer

6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag

Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser. Här listar vi 6 skäl till varför du bör börja med mediebevakning.

Läs mer

Artificiell Intelligens (AI) – 101 för marknadsförare

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens.

Läs mer