Artikel

Årets stora snackisar på Webbdagarna Stockholm 2019

Kontakta oss! apr 1, 2019
Årets stora snackisar på Webbdagarna Stockholm 2019 Webbdagarna är Sveriges ledande event om digitala affärer. Här har vi samlat det mest intressanta ämnena från evenemanget och dess föreläsningar.

Webbdagarna är Sveriges ledande event om digitala affärer och den 19-20 mars samlades 1500 personer från Sveriges webbelit för att samla kunskap och inspiration. På scen delade över 65 webbprofiler från hela världen med sig av sina kunskaper. Självklart var vi på Liana Technologies på plats. För tredje året i rad var vi med som både utställare och partners.

Årets stora snackis var som väntat röstsökning och AI, men även ämnen som framtiden, äganderätt, SEO och orättvisor var heta. I den här artikeln har vi samlat det mest intressanta ämnena från evenemanget och dess föreläsningar. 


Webbdagarna bjöd som alltid på föreläsningar i värdsklass.

Voice search

Det är lätt att tro att röstsökning hör till framtiden men faktum är att redan idag görs hela 20% av alla globala mobilsökningar genom röstsökning. Google räknar med att 50% av alla sökningar kommer att ske via röstsök år 2020.

De två största tekniska framstegen som skett inom röstsök under de senase åren är taligenkännelse (automatic speech recognition) och talsyntes (TTS). Med taligenkännelse menas att maskiner och datorer förstår vad vi säger och transkriberar talet till text. Medans talsyntes är det motsatta, tekniken att skapa artificeltt tal av text.

Röstsökningen ger oss möjlighet att bredda målgruppen och nå personer vi inte nått i samma utsträckning tidigare. Till exempel grupper som inte tidigare haft tillgång till mobiltelefoner; äldre som inte förstått hur mobiltelefoner fungerar, handikappade som inte haft fysisk möjlighet till avändning av mobiltelefoner eller personer med läs- och skrivsvårigheter. Eftersom att tekniken nu utvecklats på oss människor villkor finns därför möjligheten att nå även dem. Rösten är mer universiellt gångbar än mobiltelefonen och kan därför användas av fler.

Hösten 2018 släpptes (äntligen) Google Assistant på svenska och redan i februari samma år lanserade en rad svenska företag funktioner som används tillsammans med assistenten. Bland annat återlanserade ICA det gamla reklamkonceptet Monica från 70-talet. Där kan kan bland annat söka efter inspirerande recept och lägga till produkter i sin inköpslista. Monica är integrerad med ICA:s app och när du går in i en specifik ICA-butik arrangeras listan efter var varorna är placerade i butiken för att slippa behöva gå fram och tillbaka.

Även Sveriges radio utvecklade en spelare för bland annat podcasts, dokumentärer och nyheter där man kan få rekommendationer på radioprogram baserat på sina tidigare lyssningar. Man kan även få veta vilken låt som spelas just nu och lägga till den i sin spellista. Det går även att lyssna på specifika program, nästa avsnitt eller något inom ett specifikt ämne. Detta är mycket relevant då du till exempel sitter bakom ratten och varken får eller bör använda mobiltelefonen.

Ett annat spännande exempel på röststyrning är den humanoida roboten Pepper som är framtagen i ett samarbete mellan SJ och Linköpings universitet. Pepper är en röststyrd robot som använder samma teknik som SJ:s röststyrning genom Google assistent som kan ge svar på frågor om trafikläget, avgångstider och spårinformation. Pepper har bland annat stått i SJ:s resebutik på centralstationen i Stockholm där han svarade på frågor och faktiskt även småpratade med resenärer. En härlig video med Pepper finns att se här. Röststyrning ger oändliga möjlighet till förbättrade kundupplevelser. Hur skulle ditt företag låta om det hade en röst?

Google Assistant hjälper dig inte enbart med att söka efter information online, din assistent kan så mycket mer. Den hjälper dig i vardagen; din kalender, telefon, meddelanden, foton, videor, vänner, resor, bokningar och mycket mer. Du kan kommunicera med assisten och fråga frågor som "vad ska jag göra idag" och även komma med följdfrågor som "hur kommer jag dit", "är det mycket trafik" eller "behöver jag åka tidigare". Du kan även be den utföra uppgifter som visa nyheter, spela musik, tända/släcka lampor eller boka bord på en specifik restaurang. Du kan i stort sett fråga den vad som helst och ju mer du använder den ju mer användbar blir den. Du kan till exempel be den komma ihåg olika lösenord eller sifferkombinationer.


Okej Google! Enligt Google kommer assistenten snart att kunna känna igen föremål och samla visuell information genom enhetens kamera.

Subscription economy - din prenumeration på livet

En annan het fråga just nu är den om ägandeskapet, är det på väg att dö ut? Vill vi inte längre äga? Är prenumerationer framtiden?

I takt med att vi blir mer medvetna om klimatet och de risker vi står inför blir de mer och mer populärt med återanvändning och att prenumerera på tjänster och produkter. Vi blir även mer bekväma och har inte längre tid att klicka runt på olika hemsidor, än mindre fysiskt besöka butiker. Vi vill även ha bättre koll på vår ekonomi där den faktiska månadskostnaden blir viktigare. Det har därför blivit populärt med olika typer av prenumerationer, alltifrån matkassar till sminkboxar, leksaksboxar, bilpooler, blommor och tandborsthuvuden. Kanske prenumerererar du redan på någon streamingtjänst för film eller musik? Eventuellt har du även en prenumeration på någon nättidning eller ljudbokstjänst. Men prenumererar du på ditt vardagsrum eller dina kläder?

På samma sätt som vi prenumererar på dessa tjänster blir det allt vanligare att även prenumerera på sådant vi tidigare sett som självklart att äga. Tillexempel erbjuder det danska företaget Vigga som 2017 vann priset Danish Design Awards for Outstanding Service en prenumerationstjänst för barnkläder. Barnkläder medför både stora kostnader och kartonger på vinden med kläder som vuxits ur på bara några veckor eller månader. Istället för att köpa nytt leasar du kläderna och på så sätt behåller företaget ägandeskapet. Du har alltid trendiga ekologiska kläder till dina barn och slipper båda inhandla dem och sedan försöka göra dig av med dem samtidigt som du spar pengar och minskar utsläppen.

Trenden att prenumerera ökar stadigt och bara fantasin sätter gränser för vad som kan erbjudas. Det senaste åren har heminredning blivit en allt viktigare del i våra liv, mycket på grund av sociala medier, därmed ökar även trenden att prenumerera på möbler och konst. För en fast månadskostnad kan du få ett nytt vardagsrum varje månad. På så sätt kan du hänga med i de senaste trenderna och underlättar betydligt vid flytt eller renovering. Även världens största möbelföretag IKEA har hakat på trenden och kommer att börja hyra ut möbler till affärspartners men kan på sikt komma att växa mot alla möjliga kunder säger IKEA:s VD Torbjörn Lööf.

Vad blir nästa steg? Kanske kommer din AI-assistent att känna igen vad du behöver och när du behöver det innan du vet det själv?

 /media/henkilokuvat/emma_persson_300x420.jpg

Emma Persson

Emma är marknadskoordinator på Liana Technologies. När hon inte är ute och nätverkar på olika events planerar och skapar hon egna inspirerande evenemang. Hon samlar kraft i naturen, gärna på en kraftfull snöskoter på en fjälltopp. Connecta med Emma på LinkedIn här.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur startar man en podcast? + [Infography]

Att starta en podd är ingen vetenskap men det finns en del saker du bör tänka på innan du startar din egen podd. Här listar vi allt du behöver veta för att starta din egen podd.

Läs mer

Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar]

Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Vi har förberett en PDF-mall som inspration för dina första marketing automationkampanjer.

Läs mer

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan du hitta innehåll för dina nyhetsbrev inom din bransch, från din personal, dina kunder och andra intressenter. Syftet bör vara att få dina läsare att interagera med din organisation.

Läs mer