Artikel

Årsrapporter är online

Kontakta oss! dec 14, 2015
View image Årsrapporter är online En årsrapport som publiceras online är en ny kanal för att distribuera rapporten. En mobilt optimerad rapport online garanterar att den övergripande layouten ser snygg ut på alla typer av slutenheter.

För många företag är årsrapporten den viktigaste publikationen under året. Den läses av intressegrupper, såsom investerare, aktieägare och representanter för media liksom andra viktiga intressenter. Jämsides den traditionella tryckta versionen, har företag börjat inse vikten av en allsidig och interaktiv onlineversion av årsrapporten. 

Varför bör man publicera årsrapporten online?

  • Oberoende av tid och rum. Viktiga intressegrupper kan läsa rapporten när det passar dem bäst.
  • Allsidig presentation av innehåll. En onlineversion gör det möjligt att använda olika funktioner, såsom animationer och videoklipp för att understödja innehållet.
  • Flerkanalig. En årsrapport som publiceras online är en ny kanal för att distribuera rapporten. Snarare än att ersätta de traditionella rapporterna kan det även fungera som ett stöd till tidigare rapportkanaler. En mobilt optimerad rapport online garanterar att den övergripande layouten ser snygg ut på alla typer av slutenheter.
  • Dynamisk. En årsrapport online är dynamisk: den kan till exempel innefatta grafer eller visa information enligt sökkriterier som definierats av läsaren.
  • Digitalt kontinuum. Under de senaste åren, har en allt större del av företagens kommunikation överförts online. Medan all kommunikation och information om årsrapporten redan sker online, är det bara logiskt och naturligt att även årsrapporten publiceras online också.
  • Analystik. Till skillnad från mer traditionella kanaler, registrerar en digital kanal läsarna. Företaget kan se hur många personer som har läst årsrapporten och man kan analysera läsarna. De som är intresserade av rapporten lämnar efter sig webbläsarhistorik, vilket kan användas för att analysera årsrapportens framgång och hur den kan utvecklas ytterligare.
  • Interaktivitet. Webbläsaren kan välja de viktigaste och mest intressanta delarna, till exempel, genom att använda vagnsinnehåll eller pdf-genereringar. Det går även att involvera webbläsaren, exempelvis genom att be dem om feedback eller lägga till en undersökning eller omröstning på webbplatsen.
  • Miljövänlig. En årsrapport online är ett miljövänligt val. Årsrapporter online ersätter dock ofta inte helt de traditionella kanalerna för rapportering utan fungerar snarare som ett stödelement.
  • Att dela eller muntligen. Oerhört populära sociala medier kan lätt bli en del av årsrapporten online. Integrering av sociala medier uppmuntrar till delningar och att föra diskussionen till läsarna.

Exempel på årsrapporter online

Här följer några exempel på årsrapporter online som publiceras med LianaCMS: 

Case Componenta: årsrapport online

Det här året publicerade Componenta deras första årsrapport online. Att publicera årsrapporten online kändes som ett naturligt val eftersom den största delen av informationen som olika intressegrupper behöver numera finns tillgänglig online. Det krävs dessutom att den information som är riktad till investerare är lättåtkomlig. Istället för att bara skicka ut en PDF-fil ville Componenta skapa årsrapporten på ett sätt som verkligen tillgodoser läsarens behov i en onlinemiljö.

För den första årsrapporten någonsin online ville Componenta hålla allt enkelt och publicera en rapport som är tydlig, enkel att använda och som inkluderar nödvändig information om Componentas år 2013. LianaCMS valdes som den tekniska plattformen för rapporten. PR-byrån Miltton, som är en kreativ partner, tog hand om planeringen, rapportstrukturen och grafisk design liksom företagets övergripande image. De samordnade även projektet mellan de inblandade parterna.

Componenta beslutade sig även för att lägga till ett nerladdningsbibliotek, vilket kan användas för att fylla i personaliserade årsrapporter med fakta och siffror som intresserar läsaren. Denna personaliserade rapport kan enkelt skrivas ut. Nerladdningsbiblioteket har även använts i Componentas kommunikationer: Det användes för att skapa en sammanställning av det viktigaste innehållet i årsrapporten, vilket distribuerades till deltagarna i årsmötet. 

Den feedback man fick från de personer som var inblandade i upprättandet av årsrapporten är positiv och slutresultatet har bifallits. Samarbetet mellan olika parter var flexibelt och alla nödvändiga ändringar och rättelser utfördes snabbt.Pirjo AarniovuoriManager, IR and External Communications, Componenta

Se Componentas rapport

Är du intresserad av att skapa en årsrapport online för dig själv eller för en kund? Kontakta Lianas experter inom digital kommunikation eller läs mer om LianaCMS.

LianaCMS är ett skalbart innehållshanteringssystem, på vilket det går att skapa inte endast grundläggande webbplatser utan även andra saker. Det kan användas för årsrapporter online, kampanjsajter, företagspresentationer och mycket mer - håll utkik efter mer information om detta längre fram!

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer