Artikel

Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln

Kontakta oss! mar 15, 2016
Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra UX-design och leveranssäkerhet.

Ja, det är en djungel. Eller vissa delar är en djungel och vissa delar är en öken. E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra -design och leveranssäkerhet. Men det är också en öken. Vissa leverantörer är top of mind. Bulk mailers är billigt och har man väl lärt sig ett visst program tar man det med sig till nya arbetsplatser. Här hamnar vi i en farlig fälla:

Är det användaren som ska bestämma vilken mjukvara som ska användas?

  • Det enkla svaret är ja. Desto mer användaren trivs med programmet desto större chans är det att kunderna trivs med innehållet.
  • Det svåra svaret är nej. Det är en dragkamp mellan vad din kund behöver, vad denne vill ha, mjukvarans egenskaper och funktioner, avtalet med leverantören, budgeten och mjukvarans förmåga att anpassa sig till framtiden och kommande nivåer av digitalisering.

Öken

När man upplever att leverantörsdjungeln är en öken, då har man inte läst bra branschbloggar och inte tagit möten med säljare. Inte satt sig in i det senaste. Man sitter med en inkorg utan kontaktuppgifter och byrålådor utan visitkort. Om man inte sonderar terrängen är terrängen ingen terräng, det är en öken. Det man då borde göra är att ringa runt till snälla branschkollegor. Detta för att bilda sig en uppfattning. Tyvärr kommer detta leda till att de välkända leverantörerna är de som kommer få pitcha (eller föra dialog, som jag föredrar). Detta exkluderar eventuellt partners som passar er utmärkt.

Djungel

Du har för många leverantörer i tankarna. Kanske är det för att du är välinformerad eller för att du tackat ja till e-post och möten. Du kanske minglar aktivt på events eller ser till att mailkorgen alltid är tom. När du redan är på denna nivå har du förmodligen några som du tror passar bra. Frågan är om dessa passar bra av rätt anledning? Bra white papers och fin adress är inte allt. Det borde handla om din kund, mjukvarans funktioner och användaren.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar]

Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Vi har förberett en PDF-mall som inspration för dina första marketing automationkampanjer.

Läs mer

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan du hitta innehåll för dina nyhetsbrev inom din bransch, från din personal, dina kunder och andra intressenter. Syftet bör vara att få dina läsare att interagera med din organisation.

Läs mer

Webbplats tillgänglighet är bra för alla

Tillgänglighet på webbplatser betyder mer eller mindre samma sak som tillgänglighet i en fysisk miljö. Inget av dem går att lösa med ett magiskt knep så som en ramp eller kontrastknapp. Tillgänglighet är en mångfacetterad fråga som bör uppmärksammas.

Läs mer

Hur man gör ett webinarie – 9 Tips för en lyckad start [+Checklista]

Webinarier gör det möjligt att ta upp aktuella ämnen, fokusera på dem vid en viss tidpunkt, interagera med tittare samt att spela in evenemanget för senare visning. Med vår checklista kan du säkerställa en framgångsrik start med dina webinarier.

Läs mer