Artikel

Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln

Kontakta oss! mar 15, 2016
Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra UX-design och leveranssäkerhet.

Ja, det är en djungel. Eller vissa delar är en djungel och vissa delar är en öken. E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra -design och leveranssäkerhet. Men det är också en öken. Vissa leverantörer är top of mind. Bulk mailers är billigt och har man väl lärt sig ett visst program tar man det med sig till nya arbetsplatser. Här hamnar vi i en farlig fälla:

Är det användaren som ska bestämma vilken mjukvara som ska användas?

  • Det enkla svaret är ja. Desto mer användaren trivs med programmet desto större chans är det att kunderna trivs med innehållet.
  • Det svåra svaret är nej. Det är en dragkamp mellan vad din kund behöver, vad denne vill ha, mjukvarans egenskaper och funktioner, avtalet med leverantören, budgeten och mjukvarans förmåga att anpassa sig till framtiden och kommande nivåer av digitalisering.

Öken

När man upplever att leverantörsdjungeln är en öken, då har man inte läst bra branschbloggar och inte tagit möten med säljare. Inte satt sig in i det senaste. Man sitter med en inkorg utan kontaktuppgifter och byrålådor utan visitkort. Om man inte sonderar terrängen är terrängen ingen terräng, det är en öken. Det man då borde göra är att ringa runt till snälla branschkollegor. Detta för att bilda sig en uppfattning. Tyvärr kommer detta leda till att de välkända leverantörerna är de som kommer få pitcha (eller föra dialog, som jag föredrar). Detta exkluderar eventuellt partners som passar er utmärkt.

Djungel

Du har för många leverantörer i tankarna. Kanske är det för att du är välinformerad eller för att du tackat ja till e-post och möten. Du kanske minglar aktivt på events eller ser till att mailkorgen alltid är tom. När du redan är på denna nivå har du förmodligen några som du tror passar bra. Frågan är om dessa passar bra av rätt anledning? Bra white papers och fin adress är inte allt. Det borde handla om din kund, mjukvarans funktioner och användaren.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer