Artikel

Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln

Kontakta oss! mar 15, 2016
Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra UX-design och leveranssäkerhet.

Ja, det är en djungel. Eller vissa delar är en djungel och vissa delar är en öken. E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra -design och leveranssäkerhet. Men det är också en öken. Vissa leverantörer är top of mind. Bulk mailers är billigt och har man väl lärt sig ett visst program tar man det med sig till nya arbetsplatser. Här hamnar vi i en farlig fälla:

Är det användaren som ska bestämma vilken mjukvara som ska användas?

  • Det enkla svaret är ja. Desto mer användaren trivs med programmet desto större chans är det att kunderna trivs med innehållet.
  • Det svåra svaret är nej. Det är en dragkamp mellan vad din kund behöver, vad denne vill ha, mjukvarans egenskaper och funktioner, avtalet med leverantören, budgeten och mjukvarans förmåga att anpassa sig till framtiden och kommande nivåer av digitalisering.

Öken

När man upplever att leverantörsdjungeln är en öken, då har man inte läst bra branschbloggar och inte tagit möten med säljare. Inte satt sig in i det senaste. Man sitter med en inkorg utan kontaktuppgifter och byrålådor utan visitkort. Om man inte sonderar terrängen är terrängen ingen terräng, det är en öken. Det man då borde göra är att ringa runt till snälla branschkollegor. Detta för att bilda sig en uppfattning. Tyvärr kommer detta leda till att de välkända leverantörerna är de som kommer få pitcha (eller föra dialog, som jag föredrar). Detta exkluderar eventuellt partners som passar er utmärkt.

Djungel

Du har för många leverantörer i tankarna. Kanske är det för att du är välinformerad eller för att du tackat ja till e-post och möten. Du kanske minglar aktivt på events eller ser till att mailkorgen alltid är tom. När du redan är på denna nivå har du förmodligen några som du tror passar bra. Frågan är om dessa passar bra av rätt anledning? Bra white papers och fin adress är inte allt. Det borde handla om din kund, mjukvarans funktioner och användaren.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur man gör ett webinarie – 9 Tips för en lyckad start [+Checklista]

Webinarier gör det möjligt att ta upp aktuella ämnen, fokusera på dem vid en viss tidpunkt, interagera med tittare samt att spela in evenemanget för senare visning. Med vår checklista kan du säkerställa en framgångsrik start med dina webinarier.

Läs mer

Blogg SEO: 17 tips för att ranka din blogg högre på Google (med konkreta exempel)

Hur skapar du SEO-vänliga blogginlägg som placerar din webbplats på första sidan av Google? Läs våra praktiska SEO-tips.

Läs mer

Google Ads: 18 Tips hur man skriver en effektiv annonstext [+Infographic]

Vi har samlat de mest effektiva tipsen på hur man skriver annonstexter för Google och satt samman en infographic baserad på dem.

Läs mer

Årets stora snackisar på Webbdagarna Stockholm 2019

Här om veckan gick Webbdagarna Stockholm av stapeln. Årets stora snackis var som väntat röstsökning, men även ämnen som AI och äganderätt var heta.

Läs mer

Strategisk innehållsmarknadsföring - 5 steg dit

För de flesta B2B-företag är inte längre innehållsmarknadsföring något nytt. Men hur kommer man igång att bli en strategisk innehållsskapare?

Läs mer