Artikel

Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln

Kontakta oss! mar 15, 2016
Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra UX-design och leveranssäkerhet.

Ja, det är en djungel. Eller vissa delar är en djungel och vissa delar är en öken. E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra -design och leveranssäkerhet. Men det är också en öken. Vissa leverantörer är top of mind. Bulk mailers är billigt och har man väl lärt sig ett visst program tar man det med sig till nya arbetsplatser. Här hamnar vi i en farlig fälla:

Är det användaren som ska bestämma vilken mjukvara som ska användas?

  • Det enkla svaret är ja. Desto mer användaren trivs med programmet desto större chans är det att kunderna trivs med innehållet.
  • Det svåra svaret är nej. Det är en dragkamp mellan vad din kund behöver, vad denne vill ha, mjukvarans egenskaper och funktioner, avtalet med leverantören, budgeten och mjukvarans förmåga att anpassa sig till framtiden och kommande nivåer av digitalisering.

Öken

När man upplever att leverantörsdjungeln är en öken, då har man inte läst bra branschbloggar och inte tagit möten med säljare. Inte satt sig in i det senaste. Man sitter med en inkorg utan kontaktuppgifter och byrålådor utan visitkort. Om man inte sonderar terrängen är terrängen ingen terräng, det är en öken. Det man då borde göra är att ringa runt till snälla branschkollegor. Detta för att bilda sig en uppfattning. Tyvärr kommer detta leda till att de välkända leverantörerna är de som kommer få pitcha (eller föra dialog, som jag föredrar). Detta exkluderar eventuellt partners som passar er utmärkt.

Djungel

Du har för många leverantörer i tankarna. Kanske är det för att du är välinformerad eller för att du tackat ja till e-post och möten. Du kanske minglar aktivt på events eller ser till att mailkorgen alltid är tom. När du redan är på denna nivå har du förmodligen några som du tror passar bra. Frågan är om dessa passar bra av rätt anledning? Bra white papers och fin adress är inte allt. Det borde handla om din kund, mjukvarans funktioner och användaren.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Artificiell Intelligens (AI) – 101 för marknadsförare

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens.

Läs mer

AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll

Vår nya Liana ™ PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en AI-funktion som tillexempel kan fastställa tonen av nyheter eller diskussioner enligt exempel den givit.

Läs mer

GDPR och e-postmarknadsföring – de viktigaste förändringarna

Vilken påverkan har den nya dataskyddsförordningen på din organisations e-postmarknadsföring? Hur har vi anpassat vårt LianaMailer-verktyg för att möta och överträffa de nya kraven för personuppgiftshantering?

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer