Artikel

Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln

Kontakta oss! mar 15, 2016
Att köpa marknadsföringsmjukvaror - fällan i ökendjungeln E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra UX-design och leveranssäkerhet.

Ja, det är en djungel. Eller vissa delar är en djungel och vissa delar är en öken. E-postmarknadsföring är en djungel där det är svårt att se skillnad på en ”bulk mailer” och en leverantör som har landningssidor, support, bra -design och leveranssäkerhet. Men det är också en öken. Vissa leverantörer är top of mind. Bulk mailers är billigt och har man väl lärt sig ett visst program tar man det med sig till nya arbetsplatser. Här hamnar vi i en farlig fälla:

Är det användaren som ska bestämma vilken mjukvara som ska användas?

  • Det enkla svaret är ja. Desto mer användaren trivs med programmet desto större chans är det att kunderna trivs med innehållet.
  • Det svåra svaret är nej. Det är en dragkamp mellan vad din kund behöver, vad denne vill ha, mjukvarans egenskaper och funktioner, avtalet med leverantören, budgeten och mjukvarans förmåga att anpassa sig till framtiden och kommande nivåer av digitalisering.

Öken

När man upplever att leverantörsdjungeln är en öken, då har man inte läst bra branschbloggar och inte tagit möten med säljare. Inte satt sig in i det senaste. Man sitter med en inkorg utan kontaktuppgifter och byrålådor utan visitkort. Om man inte sonderar terrängen är terrängen ingen terräng, det är en öken. Det man då borde göra är att ringa runt till snälla branschkollegor. Detta för att bilda sig en uppfattning. Tyvärr kommer detta leda till att de välkända leverantörerna är de som kommer få pitcha (eller föra dialog, som jag föredrar). Detta exkluderar eventuellt partners som passar er utmärkt.

Djungel

Du har för många leverantörer i tankarna. Kanske är det för att du är välinformerad eller för att du tackat ja till e-post och möten. Du kanske minglar aktivt på events eller ser till att mailkorgen alltid är tom. När du redan är på denna nivå har du förmodligen några som du tror passar bra. Frågan är om dessa passar bra av rätt anledning? Bra white papers och fin adress är inte allt. Det borde handla om din kund, mjukvarans funktioner och användaren.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Marknadsförare i en värld av flerkanalig kommunikation

Vi lever i en värld av flerkanalig marknadsföring där ett brett utbud av innehåll förbrukas och produceras, samtidigt och på olika kanaler. Detta resulterar i det är svårare för marknadsföraren att göra sin röst hörd och dra till sig läsarens uppmärksamhet.

Läs mer

10 (+1) budord för PR

PR innebär inte längre att man enbart skickar enskilda pressmeddelanden till en större grupp av mediarepresentatanter. Det bör istället ses som att man hanterar mediarelationer från en allmän synpunkt. Kvalitet över kvantitet och långsiktiga, konfidentiella och inflytelserika förhållanden framför ensidig information.

Läs mer

Årsrapporter är online

För många företag är årsrapporten den viktigaste publikationen under året. Den läses av intressegrupper, såsom investerare, aktieägare och representanter för media liksom andra viktiga intressenter. Jämsides den traditionella tryckta versionen, har företag börjat inse vikten av en allsidig och interaktiv onlineversion av årsrapporten.

Läs mer