Artikel

Blogg SEO: 17 tips för att ranka din blogg högre på Google (med konkreta exempel)

Kontakta oss! maj 21, 2019
Blogg SEO: 17 tips för att ranka din blogg högre på Google (med konkreta exempel) Hur skapar du SEO-vänliga blogginlägg som placerar din webbplats på första sidan av Google? Läs våra praktiska SEO-tips.

Om du regelbundet skapar innehåll till ditt företags hemsida är sannorlikheten stor att du funderar på hur du kan göra för att dina blogginlägg ska rankas högre på Google. I den här artikeln förklarar vi hur du kan skapa SEO-vänliga blogginlägg och hur du får din webbplats på första sidan av Google.

Vi har faktiskt följt exakt samma SEO tips själva och resultatet blev att bloggposterna rankas högre på Google och överträffar många konkurrenter.

Till exempel:

Digital Marketing Infographic Google Results

och:

Digital Marketing Checklist Google Search Results

Här är de viktigaste SEO-tips som vi kommer att ta upp i den här artikeln:

  1. Hitta nischade ämnen (och relevanta sökord)
  2. Dra nytta av Keywords
  3. Skapa Buyer Personas
  4. Publicera långt innehåll
  5. Öka sidladdningshastigheten
  6. Optimera bilder
  7. Öka vistelsetiden
  8. Reducera Bounce rate
  9. Öka CTR i SERPs
  10. Optimera URL
  11. Använd “Skyscraper Technique”
  12. Outreach
  13. Använd link reclamation
  14. Gästblogga
  15. Dela aktivt på social medier
  16. Optimera för röstsökningar
  17. Uppdatera ditt innehåll

1. Hitta nichade ämnen (och relevanta sökord)

Vilken typ av artikel skulle du vara mer intresserad av att läsa:

Digitala marknadsföringstips

eller

Hur man använder digital marknadsföring för att öka försäljningen i B2B?

Troligtvis skulle du välja det andra alternativet. Det är därför viktigt att identifiera nichade ämnen inom ditt område och skapa innehåll kring det. I det här fallet skulle nichen vara hur man kan öka försäljningen med digital marknadsföring.

Några sätt att hitta nichade ämnen är:

Thematic forums, such as Quora

Låt säga att du skapar innehåll om hotell. En snabb sökning på Quora med sökordet "hotell" visar att många är angelägna om att läsa om dyra och exklusiva hotell. Varför inte skapa ett blogginlägg om det? 

Quora search results

Wikipedias table of contents and “se även”

När vi gjorde research till vår artikel om marketing automation tittade vi även på "se även"-sektionen på Wikipedia. Det visade sig att demand generation, lead scoring och andra ämnen är något som intresserar många.

Googles “sökningar relaterade till”

Låt säga att du planerar att skapa innehåll om digital marknadsföring. Googles förslag längst ner på sökresultatsidan kan ge en hint om vart du bör lägga fokus. Det vill säga: digitala marknadsföringskurser, PDF-material och till och med lön i branschen.

Google searches related to digital marketing

Google Ads Sökordsplanerare

Logga in på ditt Google Ads-konto, gå till Verktyg och välj Sökordsplanerare. Där hittar du en hel del förslag på sökord och sökvolymer.

Log in to your Google Ads account and then go to Tools and choose Keyword Planner. You’ll find a bunch of keyword ideas and search volume trends.

Sökordsförslag i SEO-programvara

Använder du dig av ett SEO-programvara kan du även använda dessa för att hitta sökordsförslag. Det är vad MOZ föreslår när man söker på “business marketing automation”:

marketing automation keyword suggestions

Det är uppenbart att många är intresserade av att lära sig mer om marketing automation för småföretag.

Fråga din personal

Fråga dina säljare, kundsupport och andra medarbetare vilka förfrågningar som är vanligast från dina kunder. Den personal som möter kunder sitter på förstahandsinformation om vad som efterfrågas och vad som är trendigt.

2. Använd sökord

Hittat en uppsättning sökord?

Nu är det viktigt att använda dess fulla potential. Här är någratips att ha i åtanke: 

Använd long-tail sökord

Låt oss jämföra följande sökord:

Tomato soup: 236 000 000 resultat
Creamy tomato soup recipe: 55 300 000 resultat

Bevisligen ger längre sökord förre resultat och är därmed mindre konkurrenkraftigt. Det är dock lättar att rakas högre med längre sökord.

Placera sökord i titeln

Att ange relevanta sökord till titlarna på dina blogginlägg hjälper Google att genomsöka din sida snabbare. Således bestämmer Google hur relevant ditt innehåll är för en sökning på bara några sekunder.

Se följande exempel:

Använd sökorden i de 100 första orden av innehållet

Om relevanta sökord visas bland de 100-150 första orden i ditt blogginlägg, kommer detta att hjälpa Google att förstå vad din sida handlar om mycket snabbare.

I det här inlägget om SEO-tips för e-handel framhävs de relevanta sökorden i de första styckena:

3. Skapa Buyer Personas

Begreppet buyer persona kan hjälpa dig att bättre förstå din målgrupps behoven och skapa mer tilltalande innehåll riktat till dem.

När ditt innehåll har resonans med din målgrupp ökar det delningsförmågan och förbättrar sökrankningen.

Här är ett exempel på en buyer persona profil av Neil Patel.

4. Publicera långt innehåll

I genomsnitt anses långt innehåll bestå av minst 1200 ord.

Publicering av längre innehåll är fördelaktigt när det gäller SEO. För det första samlar långa innehåll vanligtvis fler backlinks. För det andra överträffar lång innehåll korta blogginlägg när det gäller delbarhet.

En rankingfaktorstudie av SEMrush bekräftade att det långa innehållet tenderar att rankas högre:

seo study by semrush

5. Öka sidladdnings hastigheten

Fakta:

53% av besökare via mobila enheter lämnar sitan om en webplats laddas inom tre sekunder.  

Dessutom är sidhastighet en viktig rankingfaktor för Google.

Alltså bör du se till att din sidladdningshastighet är så hög som möjligt. Ett bra sätt att börja är att analysera sidhastigheten med Googles PageSpeed Insights.

6. Optimera bilder

Google letar inte bara efter bilder utan även efter bilder med alt text. Det är därför det är viktigt att lägga till relevanta sökord i bilden namn och metabeskrivning.

Vi använder SEO-funktioner i LianaCMS för att lägga till metabeskrivning till bilder som vi används i blogginlägg.

seo features lianacms

7. Öka vistelsetiden

Vistelsetiden är den tid som går mellan det ögonblick du klickar på ett sökresultat och återvänder till SERP-listorna (sökmotorens resultatsida).

Det här tidsintervallet bör vara så stort som möjligt eftersom Google anser att vistelsetiden är en viktig rankingsfaktor.

Det här tidsintervallet bör vara så stort som möjligt eftersom Google anser att vistelsetiden är en viktig rankingsfaktor.

Några sätt att uppnå detta:

  • Se till att du har en rik multimediaupplevelse: Försök använda olika typer av innehåll i dina blogginlägg, till exempel videoklipp ljud, diagram, frågesporter, spel och infographics.
  • Tänk på de första meningarna:  gör introt till dina blogginlägg så lockande som möjligt så att läsarna vill läsa hela inlägget. 
  • Inkludera många underrubriker: detta förbättrar läsbarheten och skapar en bättre användarupplevelse.

8. Reducera Bounce rate

Bounce rate är andelen besökare som navigerar bort från webbplatsen efter att endast en sida visats.

Du kan se din bounce rate i Google Analytics rapporter:

Google Analytics reports

Ju lägre din bounce rate är desto högre rankar Google din sida. I huvudsak ger lägre bounce rates Google en signal om att användarna tycker att din webbsida är intressant och förtjänar därmed en högre rang.

En genomsnittling bounce rate för bloggar anses ligga mellan 65 och 90%:

bounce rates benchmarks

Ett bra sätt att minska bounce raten är att visa en pop up med ett nedladdningsbart innehåll när en användare är på väg att lämna din sida. Så här gör Wordstream:

a pop up on the website by wordstream

9. Öka CTR i SERP

Googles sökresultat men högre CTR flyttas högre upp på SERP, men hur kan du se till att ditt blogginlägg får högre CTR?

Försök att skapa featured snippets

Featured snippets är utvalda sökresultat som visas högst upp i Googles organiska resultat i en ruta under annonserna. Så här:

featured snippet example

Att sträva efter skisserat utdrag kan du göra sammanställningar av alla slag, såsom bästa verktygen, bästa hotellen, eller bästa restaurangerna för nyårsfest. Här hittar du oandra användbara sätt att använda featured snippets.

Kom på en slående titel

Krydda dina titlar med emotionella adjektiv. Även siffrorna i rubriker drar till sig en hel del uppmärksamhet.

Här är några användbara källor för inspiration:

10. Optimera URL

En kort och beskrivande URL är fördelaktig för SEO.

Varför?

Jämför de två URL:en:

  • https://www.mtu.edu/umc/services/digital/seo/
  • https://www.wordstream.com/seo

Det är uppenbart att den andra webbadressen hjälper Google att analysera sidan snabbare. Eftersom den andra webbadressen inte har några undermappar är det tydligt att innehållet handlar om SEO. Således kan korta och nyckelordsrika webbadresser ge dig mycket konkurrensfördelar.

11. Använd “Skyscraper Technique”

Den goda gamla Skyscraper-tekniken är ett utmärkt sätt att samla fler länkar och öka prestandan på din blogg.

I ett nötskal betyder det att man hittar trendiga och framgångsrika artiklar, gör dem mer detaljerade med tilltalande innehåll och kontaktar relevanta personer för outreach.

Här kan du läsa om hur tekniken hjälpte Brian Dean att öka sin trafik me 110% på 14 dagar.

12. Outreach

Publicering av högkvalitativt innehåll är bara hälften av SEO-resan. Nästa steg är att nå ut till relevanta personer för att marknadsföra dina artiklar och tjäna backlinks. De två mest effektiva sätten är:

1) Till de företag som nämns i ditt innehåll

Refererat till ett annat företag i ditt blogginlägg? Informera dem om det och be dem dela ditt innehåll med deras publik.

Det här är vad vi brukar göra:


Hi team Wyzowl :)

I just published a comprehensive article on the top 21 digital marketing trends for 2018 and I mentioned you in it almost at the very beginning. Your stats on video content were super valuable for my piece! Thank you for creating such great research and content. Would love it if you could check it out and share with your audience. https://www.lianatech.com/news/liana-technologies-news/article/21-digital-marketing-trends-for-2018-infographic.html

P.S. in a matter of days, the article has been read by hundreds of people :)

Resultatet:

Liana Technologies mention on Facebook

2) Till bloggar som publicerar liknande innehåll

Här om dagen mottog vi detta e-post:

SEO outreach example

Med nöje kompletterade vår artikel med guiden. Således var det fördelaktigt för båda parter: vi berikade vår artikel med värdefullt och relevant innehåll och de fick en backlink.

Testa strategierna och se själv.

Proffstips:

Om du får en liknande förfrågan som ovan kan du alltid dra nytta av den. Be helt enkelt att de delar din artikel på sociala medier med tanke på att du lägger till deras länken. Detta är precis vad vi frågade.

Resultatet:

Liana Technologies mention on LinkedIn

13. Använd link reclamation

Omnämnanden av ditt innehåll på andra bloggar kan förbättra din sökmotorsranking avsevärt. Ibland nämner företag dina publikationer utan att länka tillbaka till dig. Om du övervakar dina omnämnnden online kan du enkelt hitta företag som nämner ditt innehåll utan att länka.

Om du upptäckte ett sådant fall kan du alltid kontakta företaget och vänligt be dem att lägga till en länk till din webbplats. Se exemplet nedan:

Link Reclamation email example

14. Gästblogga

Har du tillräckligt med resurser kan du söka efter medier online som skulle vara intresserade av att publicera ditt gästblogginlägg och länka till din webbplats.

Här är vårt konkreta exempel på förfrågan om att gästblogga:

Guest blogging email example

Om du googlar "marknadsföring automation Middle East" hittar du vår artikel på den första organiska resultatspositionen:

Marketing Automation Middle East: organic Google search results

15. Dela aktivt på sociala medier

Sociala publikationer är kända för att ha en positiv inverkan på sökmotorns synlighet. Utöver dina sociala medier kan du även dela ditt innehåll på andra plattformar:

  • Dela presentationer på SlideShare
  • Dela dokument på Scribd
  • Dela infographics på Pinterest
  • Dela i grupper på branschrelevanta sociala medier

16. Optimera för röstsökning

Google hävdar att en femtedel av sökningarna på Google är röstsökningar. Framtiden för SEO är röstsökning.

Att optimera ditt innehåll för röstsökningar är avgörande. Här är några sätt att göra det:

  • Sikta på frågebaserade frågor, särskilt ”hur” eller ”hur många”
  • Optimera lokala sökresultat. Att be om vägbeskrivning eller närliggande platser på Google utgör en stor del av sökfrågorna

Till exempel kan det här blogginlägget vara perfekt för en person på strång som söker en restaurang i New York.

17. Uppdatera ditt innehåll

Uppdatera ditt innehåll och berika det med aktuella uppdateringar då och då. Detta är mycket fördelaktigt för SEO.

Varför?

Google älskar färskt innehåll. Du kan även fixa trasiga länkar och förbättra användarupplevelsen när du uppdaterar ditt innehåll. Eftersom din tidigare SEO-data lagras, till exempel sidbesök eller CTR, är det lättare att öka ett uppdaterat blogginlägg på Google istället för att skriva ett helt nytt.

Tips:

Lägg till en anteckning med datumet för din uppdatering så att dina läsare vet att du tillhandahåller det mest aktuella innehållet och vill göra det mer värdefullt för dem.

Dags att summera. Kom ihåg att dela artikeln med dina kollegor så att hela teamet har koll på de senaste SEO-trenderna.

Vilka SEO-tips fungerar bäst för dig? 

Dela med dig genom att lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer

Utnyttja video i din content marketing

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det.

Läs mer