Artikel

Google Ads: 18 Tips hur man skriver en effektiv annonstext [+Infographic]

Kontakta oss! maj 2, 2019
Google Ads: 18 Tips hur man skriver en effektiv annonstext [+Infographic] Vi har samlat de mest effektiva tipsen på hur man skriver annonstexter för Google och satt samman en infographic baserad på dem.

Varför är det viktigt att skriva en effektiv annonstext?

Det är ett välkänt faktum att fösta intrycket spelar stor roll.
Annonstexten skapar det första intrycket av ditt företag och en övertygande annonstext ger både fler klick och resultera i fler konverteringar.

Vi har därför samlat de mest effektiva tipsen på hur man skriver annonstexter för Google och satt samman en infographic baserad på dem. Läs vidare för att ta del av 18 riktlinjer som förbättrar dina annonstexter, bland annat:

  • Exempel på de bästa annonstexterna
  • Värdefull PPC-statistik
  • Företag som skriver överlägsna annonstexter

I slutet av artikeln hittar du en infographic som summerar alla tips på annonstexter.

1. Sätt dig själv i dina kunders sits

Ha stenkoll på vilken målgrupp du riktar dig till innan du börjar att skriva. Fråga dig själv: 

  • Vilka problem upplever de?
  • Hur löser din produkt eller tjänst deras problem?
  • Vilka frågor kan de tänkas ha gällande dina produkter?

Detta hjälper dig att skapa rätt och effektiv annonstext som passar din publik.

google ads example

Harvest vet att tidsredovisning är en smärtpunkt för många arbetslag och betonar detta i sin annonstext. 

2. Inkludera en "call to action"

För att få mer klick är det viktigt att förmedla vad besökarna kan göra på din webbplats om de klickar på din annons.
Kan de boka ett möte? Göra ett inköp? 

call to action in marketing example

Anaplan anger uttryckligen att besökaren kan boka en demo genom att klicka på annonsen. 

Tips: 

Inkludera ett handlingskraftigt verb och tidsbegränsning för att påskynda processen till en åtgärd, till exempel:

“Köp nu! Rean slutar på onsdag.”

En studie av WordStream visade att de mest populäraste CTA i de mest framgångsrika annonser ”get”, ”buy” och ”shop”.

Popular Call to Action Button Google

3. Var synlig på mobila enheter

Verkligheten 2018:

52.2% av all onlietrafik världen över genererades via en mobiltelefon (enligt Blue Corona).
Se därför till att landningssidan som hör ihop med annonsen är mobilanpassad.

Tips:

Använd Googles phone numbers extension så att kunderna kan ringa dig direkt de ser din annons.

Ta en titt på hur Londonbaserade advokater använder tjänsten:

mobile extension in google

4. Ange specialerbjudanden

Kom ihåg att nämna ifall du har en begränsad rabatt eller erbjudande för att göra annonsen mer lockande.

Genom att nämna "60% sale" drar Cockney Rebel Fashions’ till sig mer uppmärksamhet.

5. Matcha din annons med innehållet på landningssidan

En studie av Unbounce visade att 98% av 300 olika landningssidor inte stämde överrens med annonsens text. Det är då lätt att läsare överger sidan om den inte är vad de förväntade sig. Därför bör du se till att produkter och erbjudanden som nämns i annonsen även finns med på landningssidan.

6. Gör det inte för komplicerat

Använd ett språk som är enkelt att förstå, det gör det lättare att klicka på annonsen. Undvik följande:

  • Avskräckande buzzwords
  • Förkortningar
  • Krånglig grammatik

7. Betona det som gör att du sticker ut 

Erbjuder du gratis frakt? Eller kanske en outstanding kundsupport? Se till att nämna det i annonsen för att beskriva på vilket sätt du är bättre än dina konkorrenter.

Marketing automation tool LianaCEM

En kundsupport som är öppen 7 dagar i veckan är en stor konkurrensfördel i Mellanöstern och vi anger det tydligt i våra annonser.

8. Använd relevanta sökord

Inkludera dina sökord i rubriken, URL:en och i beskrivningen för att göra din annons mer relevant. Detta kommer även att öka kvalitetsresultatet för din annons på lång sikt.

keywords in google

Zoho inkluderar sina relevanta sökord i rubriken, URL och i beskrivningen på sina annonser.

9. Använd siffror och priser (om det är relevant)

Att ange siffror i annonstexten kan vara mycket fördelaktigt.

Detta bekräftar Conductor i sin studie.

study by conductor on headline preferences in marketing


Att skriva ut priser kan definitivt leda till fler klick. Men, var försiktig när det kommer till konkurrenter. De kan sänka sina priser efter att ha sett din annons.

10. Skapa tidspress

Att skapa en känsla av tidspress kan öka försäljningen med upp till 332%.

Så här är det: Brådska tvingar oss att vidta åtgärder. 
Du kan dra nytta av detta genom att ange en nedräknare i annonstexten, speciellt ifall du har ett specialerbjudande eller utförsäljning. Se följande exempel från Red Wing Store.

example of countdown in marketing

(Bildkälla)

På Google Ads Supportsida kan du läsa instruktioner på hur du lägger till nedräknaren i din annons.

11. Använd annonsförlängningar

Öka din CTA genom att addera mer information om ditt företag, vilket du kan göra genom en annonsförlängning. Detta kan vara ditt företags plats, telefonnummer, företagsbetyg och mycket annat.

Här hittar du en lista på 10 Google Annonsförlängningar du bör använda.

Location extension

För att tillgodose de användare som alltid är på språng använder denna pizzeria från Chicago platsförlängningen.

12. Experimentera

Fakta:

Google-annonser roterar automatiskt för att visa de mest effektiva annonserna oftare. Därför är det en bra praxis att köra flera annonskampanjer för att hitta vilka ord som konverterar bäst. I allmänhet rekommenderas att ha från 3 till 5 annonser per annonsgrupp för att uppnå tillförlitliga resultat. Några idéer för PPC-annonsers split test som du kan försöka:

  • Placera din CTA på olika platser
  • Jämföra olika CTA:n
  • Experimentera med pris och erbjudanden i din text
  • Testa olika URL
  • Betona olika fördelar med ditt företag

13. Address your audience directly

Har du funderat på hur du kan stärka din relation till dina kunder?
Använd orden “din” och “dina” i din annonstext. Att tala direkt till din målgrupp gör att de känner sig viktiga och resultatet är att de klickar på annonsen.

Du kan lägg till power-ord i rubriken (som Networktherapy gjort):

addressing the audience in marketing

eller placera dem i beskrivningen (på samma sätt som SeoProfiler)

addressing the audience in marketing

14. Kontrollera stavning

När det gäller skiljetecken har Wordstream upptäckt att utropstecken och kommatecken är de vanligaste för både märkes- och icke-märkesannonser.

Du kan prova olika skiljetecken eller använda symboler  men se till att de uppfyller redaktionella standarder.Att följa Googles redaktionspolicy är ett måste för att din annons ska godkännas.

Här är en lista över Googles professionella och redaktionella standarderprofessional and editorial standards.

15. Använd emotionella triggers

Forskningen visar:

De mest effektiva reklamkampanjerna är baserade på känslomässiga drivrutiner.examples of emotions in marketing

(Källa)

Genom att använda känslomässiga triggers i din annonstext kan du börja bygga ett pålitligt förhållande med dina potentiella kunder, även innan de engagerar sig i ditt varumärke.

16. Var modig

Har du fått ett prestigefyllt pris? Har du ett särskilt erkännande från ett auktoritativt företag inom ditt område? Låt världen veta om det.

Se hur NetSuite formulerar det:

example of bravery in marketing

Faktum är att mobila sökningar efter "bästa" har ökat över 80 procent under de senaste 2 åren (Enligt Google, 2017)

17. Använd allt utrymme

Kom ihåg:

Google Ads ger dig nu tre rubriker med 30 tecken plus två fält med 90 tecken. Google Ads ger dig nu tre rubriker med 30 tecken plus två fält med 90 tecken.

18. Ha kundresan i åtanke

Tänk på detta när du skriver din nästa annons:

Är det första interaktionen med ditt företag eller har en kunden känt dig under en tid redan?

Detta kommer att hjälpa dig att forma den rätta tonen för annonstexten.

I exemplet nedan är annonsen riktad till användare som lämnat en 

In the following example, the ad is targeted to users who abandoned a shopping cart on a website. Thus, the ad description is customized for this retargeting list.

marketing automation tool lianacem user interface

Annonsen är skapad med vår marketing automation plattform LianaCEM. Tack vare våra nya Google Ads integration kan du skapa Google annonskampanjer direkt i LianaCEM gränssnitt.

Google tips infographic

Vill du lära dig hur du skapar dina egna Google-annonser med mindre ansträngning? Boka en konsultation med våra experter nu!

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur startar man en podcast? + [Infography]

Att starta en podd är ingen vetenskap men det finns en del saker du bör tänka på innan du startar din egen podd. Här listar vi allt du behöver veta för att starta din egen podd.

Läs mer

Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar]

Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Vi har förberett en PDF-mall som inspration för dina första marketing automationkampanjer.

Läs mer

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan du hitta innehåll för dina nyhetsbrev inom din bransch, från din personal, dina kunder och andra intressenter. Syftet bör vara att få dina läsare att interagera med din organisation.

Läs mer

Webbplats tillgänglighet är bra för alla

Tillgänglighet på webbplatser betyder mer eller mindre samma sak som tillgänglighet i en fysisk miljö. Inget av dem går att lösa med ett magiskt knep så som en ramp eller kontrastknapp. Tillgänglighet är en mångfacetterad fråga som bör uppmärksammas.

Läs mer