Artikel

Hur man hittar opinionsbildare

Kontakta oss! jun 5, 2017
Hur man hittar opinionsbildare Genom att kontinuerligt bevaka nyheter om och kring sin bransch blir det enklare att hitta relevanta "influencers".

I dagens resultatorienterade marknadsföring är det viktigt att kunna segmentera mottagare på ett effektivt sätt. I stället för massutskick av e-post litar man på personaliserat och riktat content som skickas till allt mindre mottagargrupper.

Denna trend är tydlig speciellt inom PR-kommunikation där opinonsbildare har blivit en mycket viktig målgrupp. I stället för stora målgrupper fokuserar man sig på att hitta de relevanta mottagarna och kommunicera med dem på ett personligt sätt.

Våra kunder frågar oss ofta hur man känner till opinionsbildare och "influencers". Här kommer svaret.

Bevaka för att få en översikt

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Allmän bevakning

Genom att kontinuerligt bevaka nyheter om och kring sin bransch blir det enklare att hitta relevanta "influencers". Om man inte vet vad man pratar om på nätet så kan det vara svårt att hitta dem som pratar. Att hålla ett öga på vad som händer omkring är viktigt men något som inte alla brukar göra dagligen. Till exempel olika grupper på LinkedIn utnyttjar man inte alltid till sin fulla potential.

Det finns mycket information tillgänglig men de flesta av oss har inte tid att gå igenom ett stort antal olika källor varje dag. I stället vill man hitta ett enkelt och snabbt sätt att hålla sig uppdaterad om de viktigaste händelserna.

Vad du ska hålla ett öga på:

  • de viktigaste medierna inom din bransch (tidningar, bloggar, vloggar...)
  • trender till exempel med hjälp av Google Trender

  • de mest lästa ämnena på nätet
  • de viktigaste LinkedIn grupperna inom din bransch

  • branschevent där man ofta har opinionsbildare som talare
  • vad man skriver om branschen online och i sociala medier

  • vad man skriver om dina konkurrenter
  • vad dina konkurrenter skriver om

  • vad man skriver om ditt företag/varumärke/produkter
  • vem de mest aktiva mottagarna av dina pressmeddelanden är

Fördjupad bevakning

Som listan ovan visar kan det vara svårt att hålla koll på all denna information manuellt. Om man är intresserad av opinionsbildare så är det mycket nyttigt – om inte nödvändigt – att använda sig av en automatiserad tjänst för bevakning av online och sociala medier.

Här finns ett exempel på hur man effektivt kan använda mediebevakning i sin verksamhet:

1. Först ska man sätta upp relevanta bevakningar.

Exempel på vad du kan bevaka och i vilka kanaler:

  • Nyckelord som har med ditt varumärke att göra, alla kanaler
  • Nyckelord som har med ditt varumärke att göra, endast i sociala medier
  • Nyckelord som handlar om dina konkurrenter, alla kanaler
  • Branschrelaterade nyckelord, alla kanaler
  • Branschrelaterade nyckelord, sociala medier
  • Nyckelord som har med ditt varumärke, konkurrenter eller bransch att göra, endast på Twitter
  • Nyckelord som behandlar ditt varumärke, konkurrenter eller bransch, endast på Instagram

2. Beställ en daglig sammanställningsrapport av sökresultaten till din inkorg och gå igenom den när du dricker ditt morgonkaffe. Så här får du en bra insikt över vad som händer omkring dig och ditt företag under en längre tidsperiod.

3. Hitta hashtags som är viktiga för din verksamhet. Till exempel Trendsmap är ett nyttigt verktyg för att hitta relevanta hashtags i olika områden. Hashtagify för sin del rekommenderar olika alternativ för hashtags som du redan använder.

Därtill listar Twitter de mest använda hashtags och Instagram har sin nyttiga sökfunktion för hashtags. Man kan till exempel börja skriva #mat i sökrutan för att få olika hashtag-alternativ och se hur ofta de använts tidigare. De mest effektiva hashtags hittar man dock i inlägg som skrivs av viktiga opinionsbildare på sociala medier eller bland bevakningsträffarna.

4. Bevaka olika hashtags. Man kan göra egna bevakningar av sådana hashtags som dyker upp flera gånger i sökresultaten eller så kan man integrera dem i en och samma bevakning. Med tiden blir bevakningsresultaten mer relevanta och viktiga opinionsbildare börjar bättre sticka ut från mängden.

5. Se till att bevaka alla viktiga kanaler. Lägg till alla relevanta diskussionsforum, bloggar, osv. till mediebevakningstjänsten (om de ännu inte finns med i databasen). Till exempel de som kommenterar konkurrenternas blogginlägg eller skriver ofta på branschrelaterade diskussionsforum kan vara till nytta för dig. Därtill är det viktigt att bevaka webbsidor som skriver om viktiga event inom din bransch.

Hur man identifierar opinionsbildare

Bevakning av online och sociala medier är naturligtvis viktigt om man vill hitta inflytelserika opinionsbildare, men även Google och pressreleasetjänster spelar en stor roll i det hela.

Flera analytics-tjänster har inbyggda Key Opinion Leader -analyser. Dessa analyser kan vara väldigt nyttiga, men de sällan ersätter en erfaren PR-expert som kan kombinera sin egen erfarenhet med data från olika online och offline källor.

Så här identifierar man relevanta opinionsbildare:

1. Använd en mediebevakningstjänst för att skapa en bevakning av eventuella opinionsbildare. Om du märker att en och samma person dyker upp ständigt, lägg till hans eller hennes Twitter konto, blogg, namn, osv. i bevakningen. Håll ett öga på hur situationen utvecklar sig – till exempel en blogg som hade mycket hype kring sig när den startades kan förlora besökarnas intresse snabbt.

2. Skapa en lista över opinionsbildare som redan visat sig vara viktiga för dig.

3. Komplettera listan över viktiga opinionsbildare med kontakter från olika mediedatabaser, event och andra nätverk.

4. Gå igenom mediedatabaser regelbundet och lägg till nya journalister och bloggare i dina listor över eventuella och viktiga opinionsbildare.

5. Det är viktigt att man går igenom bevakningsresultaten varje vecka och markerar både viktiga, relevanta och irrelevanta sökträffar. I de flesta mediebevakningsverktygen kan man göra detta enkelt med ett par klick. På så sätt håller du listorna över eventuella och viktiga opinionsbildare uppdaterade. 

6. Googla – dina kunder gör det också. Spara all data du hittar (nyckelord, hashtags, namn) i din bevakningstjänst för att hålla din data i ordning.

7. Opinionsbildare som du redan hittat kan leda dig till andra nyttiga kontakter. Ta till vana att gå igenom kontakterna i din lista över viktiga opinionsbildare och se vem som följer dem och kommenterar deras inlägg. Du kan sedan lägga till dessa nya kontakter i listan över eventuella opinionsbildare.

Intresserad av att bevaka online och sociala medier?

Vill du hitta opinionsbildare som är relevanta för din verksamhet? Kontakta oss för ett förutsättningslöst möte. 

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer