Artikel

Hur skapar man bra press releaser?

Kontakta oss! feb 27, 2017
Hur skapar man bra press releaser? Statistik är ett utmärkt sätt att lägga tyngd till företagets verksamhet. Att använda grafer, statistik och illustrationer är ett utmärkt sätt att liva upp ett annars ”tråkigt” ämne.
View image Strukturen för en bra press release kan delas upp i tre delar: 1. Fånga läsarnas uppmärksamhet 2. Presentera ämnet 3. Avslutande ord

Du märker snabbt när du har en välskriven press release framför dig. Den är redo att publicera som den är, korrekt, enkel att förstå om ett relevant ämne och med en tydlig poäng.

En bra press release följer också ett specifikt mönster som bevisat är framgångsrikt. Det bästa sättet att beskriva hur en bra press release är uppbyggd är genom att tänka sig en pyramid som är upp och nervänd. Det första och viktigaste är att skapa intresse hos läsaren. Efter detta så kan man gå in djupare på ämnet och slutligen presentera företagets kontaktuppgifter, extra material, bilder med mer.

En press release kan delas upp i tre delar:

1. Fånga läsarnas uppmärksamhet

Rubriksättning

Rubriken är en viktig del till om releasen blir läst eller slängs direkt i papperskorgen. Så var noggrann med denna. En bra rubrik är kort, noggrann och beskriver bra vad releasen handlar om. Reklamaktiga rubriker blir fel, däremot måste den kunna fånga läsarens intresse. Till exempel:

”Mobile payments are a great business opportunity for GCC banks”

"Microsoft’s market value tops US$500 bn for the first time in 17 years"

Ingress

En bra ingress för releasen hjälper läsaren att förstå exakt vad den handlar om och vad kärnbudskapet är. Den viktigaste delen av en release presenteras redan i de första meningarna. En release som inte är uppbyggd på detta sätt kommer troligtvis inte tas upp av mottagarna.

När du gör utkastet så måste du kunna svara på dessa frågor: Vem? Vad? Var? Hur? När? och Varför? Till exempel:

”Campaigner call for full ban on smoking in bars and restaurants to comply with IOC requirement to stage healthy Games.”

2. Presentera ämnet

De kommande styckena ska gå in på ämnet och utveckla titeln på releasen. Här presenteras fakta, statistik, mer om ämnet och citat av nyckelpersoner om sådana finns.

Siffror och statistik övertygar läsarna om relevansen för press releasens innehåll. Att illustrera med grafer och tabeller kan få ett annars tråkigt meddelande komma till liv och bli mer intressant för mottagarna.

Citat kan öka möjligheten för en release att snappas upp. Framförallt om det kommer från en expert på ämnet eller från relevanta personer eller organisationer inom branschen. Syftet med citaten är att förstärka faktan som presenteras snarare än att vara en åsikt.

En bra press release får plats på en sida, presentera ämnet kort och relevant utan onödiga stycken.

3. Avslutande detaljer

Kontaktinformation

Tyvärr så saknas ofta kontaktinformation i slutet av releasen, det finns en stor risk att den då hamnar i papperskorgen om journalisten inte kan ställa kompletterande frågor. Se därför till att alltid få med rätt kontaktinformation, e-mail och telefonnummer till en eller två relevanta kontaktpersoner som kan svara på frågor och kommer vara tillgängliga i samband med press releasen.

Presentation, länkar och bilder

Slutet av en press release är ett perfekt ställe att presentera företaget närmare på. En bra presentation presenterar företagets verksamhet och historia i ett stycke. Ett bra sådant förklarar företagets mål och visioner på några få rader. I slutet av releasen ska du om möjligt även få med länkar, bilder och extra information om företaget och annat relevant för releasen.

Högkvalitativa bilder och videos skapar större värde till en press release. Till exempel bilder från ett event eller bilder från företaget. Se till att sådana inslag följer med i releasen som länkar och inte som bifogade bilder för att inte ta för stor plats i mottagarnas inkorg

Press releasen är redo, vad händer nu?

Nu är det dags att skicka ut press releasen, hur välskriven den än är så kommer den aldrig bli publicerad om den inte hamnar hos rätt målgrupp. Därför är det viktigt att hålla kontaktlistan uppdaterad och relevant.

Om ni behöver hjälp med press releaser, kontakta oss på Liana Technologies.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer