Artikel

Hur startar man en podcast? + [Infography]

Kontakta oss! nov 7, 2019
Hur startar man en podcast? + [Infography] En podcast stärker kundrelationen och ökar kännedomen om ditt företag.

Det blir mer och mer populärt att använda podcast i sin marknadsföring eftersom det är ett personligt och effektivt sätt att skapa innehåll. En podcast stärker kundrelationen och ökar kännedomen om ditt företag. Att starta en podd är ingen vetenskap men det finns en del saker du bör tänka på innan du startar din egen podd.  

I den här guiden går vi igenom vad som är viktigast att tänka på när du startar din alldeles egna podcast. 

Innehåll

  • Ämne
  • Målgrupp
  • Typ av innehåll (diskussion eller intervju?)
  • Hur ofta kommer den att komma ut?
  • Hur långa kommer avsnitten att vara?
  • Musik
  • Intro och outro
  • Omslag

Utrustning

  • Mikrofon
  • Inspelnings- och redigeringsprogram
  • Studio
  • Ljudfilshotell

Lansering

Vi tar det från början. Du har precis bestämt dig för att att starta din egen podcast. Vad bör du tänka på och i vilken ordning? Läs vidare och bli välutrustad inför ditt första avsnitt.

Innehåll

Först och främst behöver du ett ämne för din podd. Vill du prata om generella trender i din bransch eller fördjupa dig inom ett specifikt ämne? Här finns egentligen inga gränser. Givetvis kan du prata om olika ämnen i varje avsnitt men det är alltid bra att ha en röd tråd. På så sätt vet dina lyssnare vad de kan förvänta sig och kan forsätta engagera sig i dina avsnitt.

När det kommer till lyssnarna bör du bestämma vilka dina potentiella lyssnare kan tänkas vara. För att kunna skapa innehåll som intresserar lyssnarna är det viktigt att du vet vilken målgrupp du riktar dig till.

Du bör även bestämma hur långa avsnitten ska vara och hur ofta de ska komma ut. Det första avsnittet kräver alltid extra tid och planering men ju fler avsnitt du producerar desto lättare kommer det att bli. Sikta på att ge ut ett avsnitt i veckan eller varannan vecka. Se bara till att du har relevant innehåll till varje podd, ingen vill lyssna på ogenomtänkt babblande.

Musik

Det här är en frivillig del. Även om musik kan liva upp innehållet kan det vara lite krångligt att navigera sig genom det rättsliga.

Det finns en hel del myter när det kommer till användning av material med upphovsrätt. Den största är antagligen "30-sekunders regeln" som menar att det är okej att använda upphovsrättsskyddad musik så länge den inte överstiger 30 sekunder. Men, har du inte ordnat med rättigheter att använda materialet får du inte ens använda så mycket som en sekund av upphovsrättsskyddade materialet. 

Vill du använda musik som är skyddat av upphovsrättslagen finns det inget annat att göra än att köpa rättigheterna att använda musiken eller be upphovsrättsinnehavaren om lov.

Som tur är finns det andra sätt att använda musik och ljud i din podd, även gratis alternativ. Du kan till exempel skaffa en musiklicens och betala för det material du använder.

Har du en tajt budget kan du använda stockmusik. Det finns en uppsjö av sidor med stockmusikoch den är ofta väldigt billig. På flera av dessa sidor kan du ladda ner musik och ljud gratis, tänk bara på att det kan finnas krav i samband med användadet av dem (endast för icke-vinstdrivande ändamål, kräver omnämnande av upphovsmannen, osv.). Gratis stockmusik har ett stort utbud av media som är gratis att använda så länge du omnämner upphovsmannen.

Oavsett om du väljer att använda musik eller inte bör du absolut ha ett intro och outro till varje avsnitt. Detta gör avsnitten personliga och är ett bra sätt att rama in avsnitten på. Det gör det även enkelt att känna igen just din podcast. Du kan även använda voiceover och en jingel för att separera olika ämnen.

Omslag

Du kommer även att behöva ett omslag till din podd. Se till att välja något som passar dig och ditt innehåll. Eftersom att det finns oändliga mängder poddar bör du lägga ner lite extra tid och kraft på att skapa ett bra och intressant omslag så att du sticker ut ur mängden.

Eftersom att omslaget kommer att visas på många olika enheter, så som mobiltelefon, surfplatta, dator och TV bör inte bilden vara mindre än 1400x1400px.

Cher and Retweets omslag sticker verkligen ut när man skrollar bland poddar.


Utrustning

Mikrofon

Av naturliga själv behöver du givetvis en mikrofon och helst en av riktigt bra kvalitet. Mikrofonen har den största effekten på ljudkvalitén och det är därför det är så viktigt att välja en mikrofon för rätt syfte. Det finns många olika typer av mikrofoner du kan använda, bland annat:

  • Din dators inbyggda mikrofon
    Datorns inbyggda mikrofon har inte den kvalitet som krävs för att spela in podcast. Den kommer att ta upp för mycket av ljuden i rummet och göra att det brusar. 
  • Extern webbkamera med inbyggd mikrofon
    Dessa typer av kameror är huvudsakligen gjorda för videokonferanser och har vanligtvis inte inte tillräckligt bra kvalitet för podcasts.
  • Headset, handsfree
    Många mindre poddar eller startups anänvder ofta vanliga handsfreen men denna typ av mikrofon är ämnad för telefon- och videosamtal.
  • Extern mikrofon
    Detta är mikrofonen för podcasting! Det är även den mest kostnadseffektiva mikrofonen som även ger bäst ljud och därför rekommenderas det starkt att använda just en extern mikrofon för att spela in podcasts.

I en podcast är ljudet A och O vilket gör att det är ett måste att ha en mikrofon av hög kvalitet. Det sista man vill är att lyssnarna ska irriteras av bakgrundsljud eller brusigt ljud. De flesta lyssnar på poddar via hörlurar och är det dålig kvalitet på ljudet spelar det ingen roll hur intressant innehåll du har, lyssnarna kommer att stänga av iallafall.  

För podcasts rekomenderas det att använda en extern mikrofon med USB. Detta är även det mest kostnadseffektiva eftersom att du inte behöver blir ruinerad av att köpa en riktigt bra mikrofon. För endast 1000-1500 kronor får du en bra mikrofon som inte bara ger ett klart och tydligt ljud utan även tar upp ljud från två olika håll, vilket gör den ideal för podcasting. Samma microfon kan även användas för webinarier, webbkurser, presentationer och videor.

Ett tips är att prata nära mikrofonen, det ger en personligare känsla. Puffskydd är ett bra kompliment för bättre ljudkvalitet.

Inspelnings- och redigeringsprogram

För att kunna spela in ljudet som du nu får av din nya mikrofon behöver du ett inspelningsprogram. Först och främst behöver du en enhet att spela in ljudet på; en telefon, en surfplatta eller en dator. Har du en Mac kan du till exempel använda Garageband som oftast följer med din Mac. Du kan även använda Logic Pro X eller Audacity som finns att laddas ner gratis. För PC kan du använda AudacityAdobe Audition eller Hindenburg.

Vill du spela in tillsammans med någon som inte finns på plats är det enkelt fixat genom att spela in via Skype till exempel. Använd då ett separat program så som Skype Auto Recorder för Windows och Ecamm eller Piezo för Mac.

Givetvis kan du även spela in direkt i t.ex. Garageband men då krävs en del meckande med inställningarna och utrustningen.

Dessutom har Hangout en funktion för dessa typer av inspelningar och du kan även ansluta vissa telefonmodeller till datorn under ett vanligt telefonsamtal.

Studio

Av naturliga själ är den bästa platsen att spela in din podd på i en studio. De flesta har dock inte tillgång till en studio och som tur är finns det en del bra alternativ. Ett mindre rum med mycket textilier i form av gardiner, mattor, draperier och kuddar som dämpar ljuder fungerar utmärkt. Det finns även akustiktavlor som dämpar ljud som är perfekta att använda.

Ljudfilshotell

För att kunna hantera och leverera uppspelningar, utan avbrott, av din podd behöver du ett pålitligt ljudfilshotell. Ett avsnitt är i sig inte stort, vanligtvis runt 50Mb, men problemen börjar när du börjar komma upp i många avsnitt av din poddserie. Speciellt om du inte lagrar avsnitten på ditt webbhotell.

Låt säga att 5 personer, eller 50 person, eller till och me 500 personer lyssnar på din podd samtidigt. Till exempel direkt den kommer ut. Resultatet blir att ditt webbhotells server inte kommer att fungera som det ska och din (samt andras på samma webbhotell) webbsidor inte kommer att laddas.

Streamingsajter så som sites Itunes, Stitcher och Acast lagrar ingen media och därför behöver du ett ljudfilshotell som kan lagra det åt dig. Du behöver även ett RSS-flöde för att distribuera din podd till streamingsajterna.

Här är några exampel på ljudfilshotell:

   - Libsyn
   - Podbean
   - Simplecast
   - Buzzsprout

Det är nu äntligen dags att lansera din podcast!

Naturligtvis vill du dela din podd där lyssnarna enkelt kan hitta den. Här är några bra exempel: 

   - iTunes
   - Stitcher
   - Acast
   - Google Podcasts
   - Spotify
   - SoundCloud

Något att tänka på är att iTunes vanligtvis vill granska din media innan lansering. Du kommer att behöva vänta från 12 timmar upp till en vecka innan du kan hitta den i dess flöde.

Du bör även dela din nya podcast på sociala medier och det kan även vara bra att till exempel skriva ett blogginlägg på din hemsida om ämnet i podden. På så sätt kan du erbjuda dina lyssnare mer information om ämnet eller dina produkter/tjänster. Detta gäller alla avsnitt.

Du är nu fullt utrustad för att starta din egen podd, lycka till!

 /media/henkilokuvat/emma_persson_300x420.jpg

Emma arbetar som marknadskoordinator på Liana Technologies. När hon inte skapar ljud- och videor planerar och skapar hon inspirerande event samt är aktivt involverad i innehållsmarknadsföring, webinarier och nyhetsbrev. Hon samlar sin kraft i naturen, gärna på en kraftfull skoter.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar]

Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Vi har förberett en PDF-mall som inspration för dina första marketing automationkampanjer.

Läs mer

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan du hitta innehåll för dina nyhetsbrev inom din bransch, från din personal, dina kunder och andra intressenter. Syftet bör vara att få dina läsare att interagera med din organisation.

Läs mer