Segmenterade utskick är viktiga i e-postmarknadsföringen.
E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de bästa sätten när det kommer till användning av sin marknadsbudget – och det är därför den sortens marknadsföring ständigt måste utvecklas. En tydlig trend de senaste åren är att segmentering och fokus på kundgrupper är mer effektivt. När rätt content når rätt kundgrupp så ökar ROI drastiskt.
Så hur kommer man igång med segmentering och vad handlar egentligen segmentering om?
Vilka olika målgrupper kan du rikta dig mot i din marknadsföring? De flesta företag har olika kunder och intressenter som har nytta av olika sorters utskick.
De kan till exempel vara:
Att segmentera riktade utskick från sina målgrupper och sedan fokusera på dem som är mest aktiva ger snabbt resultat. Man kan och ska inte försöka nå alla, och den tiden som man i så fall lägger kostar både tid och pengar.
När de olika målgrupperna har identifierats, är det en bra idé att sätta upp en enklare kommunikationsplan mot varje målgrupp. Detta utefter företagets storlek, mål och möjligheter. En enkel kommunikationsplan behöver inte innehålla mer än ett antal punkter, en mer avancerad kan innehålla både tidsplan och delmål i form av en kalender. Åtminstone de här borde bestämmas för varje målgrupp:
En viktig del i en kommunikationsplan är att välja vilka budskap som ska riktas mot vilka mottagare. Olika vägar att använda e-postutskick i sin marknadsföring är:
3. Segmentering i praktiken
När det är klart vad som ska kommuniceras, så är det dags att se på hur det ska ske rent praktiskt: hur görs segmenterade utskick egentligen?
Olika personifierade mallar borde göras för olika mottagare/målgrupper. Det är enkelt att använda olika mallar i de flesta mail-verktygen, och en viktig del är att de olika mallarnas utskick får sin egen statistik.
Image: Liana Technologies använder olika mallar för olika målgrupper
Var kan man hitta den information som krävs för att skapa olika mottagargrupper? Finns den redan i systemet och kan nya grupper skapas genom att se närmare på befintlig information, eller ska nya listor importeras? Finns informationen i ett CRM-system som kan integreras eller skickas över till mail-verktyget? Eller är målet att skapa mottagarlistor genom att kombinera information från olika system som sorterats under företagets marketing automation?
Det enklaste sättet att segmentera listor är att skapa ett formulär som fylls i när en person begär att få ditt nyhetsbrev. På så sätt delas prenumeranter på nyhetsbrev upp sig själva i olika listor beroende på vad de är intresserade av.
En enkel metod för segmentering är att skapa olika listor och dela upp vilket content som ska riktas mot vilken mottagargrupp manuellt. Med dynamiska listor går det snabbt och enkelt att dela upp vilka personer som passar in olika kriterier för vissa mottagarlistor: sätt upp kriterierna en gång (t.ex. sjuksköterskestudenter i Stockholm och Göteborg), och listorna uppdateras automatiskt när ny information kommer in i systemet.
Personifierade blocks i ett nyhetsbrev är ett snabbt och effektivt sätt att göra segmenterade utskick. De kan anpassa olika blocks mot olika målgrupper i samma nyhetsbrev och i samma utskick kommer olika content synas för olika mottagare. Då kan en person som är intresserad av ”familjeerbjudanden” se erbjudanden anpassade för familjer, samtidigt som en person som är intresserad av ”parerbjudanden” i samma block enbart ser erbjudanden för par.
Image: Pretty´s nyhetsbrev ser olika ut för olika mottagargrupper. Detta är möjligt genom personifierade content blocks.
Det mest effektiva sättet att maximera resultatet av sin e-postmarknadsföring är att segmentera sina målgrupper genom marketing automation. På så sätt kan du enkelt kombinera information om dina kunder som har samlats in genom olika kanaler, t.ex. CRM-system, sociala medier, e-handel eller en hemsida, och skapa riktade insatser med hjälp av den här informationen. Segmentering hjälper e-postmarknadsföringen riktat mot:
Möjligheterna för segmentering genom marketing automation har inget slut. I stort sett allt information som företaget har om deras kunder kan användas och segmenteras för riktade utskick genom e-postmarknadsföring.
Image: Simpson Marines prenumerationssida frågar kunden om vad den är intresserad av.
Om nya mottagarlistor betyder att fler personer kommer att arbeta med e-postmarknadsföringen, se till att dessa blir utbildade i verktyget av leverantören. En internutbildning är sällan lika användbar som en officiell utbildning och ofta går mycket tid till spillo som kunde ha använts bättre.
Med nya målgrupper kan du använda samma verktyg för att skicka ut meddelanden på olika sätt: flera verktyg för e-postmarknadsföring innefattar funktioner som att kunna skicka ut SMS, och när verktyget kan automatisera funktioner så är möjligheterna oändliga. Allt från kampanjer i sociala medier till push-notiser från mobilapplikationer kan skapas.
Är du intresserad av att göra din digitala marknadsföring mer effektiv? Bjud in oss för ett samtal så skapar vi en digital marknadsföringsplan tillsammans.
Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.
GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.
Läs merLiana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.
Läs merOavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.
Läs merPå grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?
Läs merI slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?
Läs mer