Artikel

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

Kontakta oss! nov 23, 2016
Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt? Med rätt e-postmarknadsföring kan du skapa personligare kommunikation mot kunden och sedan se hur detta påverkar kunderna i de efterföljande rapporterna.
View image Content i nyhetsbrev kan vara underhållande, formellt eller nyttigt - du vet bäst vad dina mottagare förväntar sig.

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Ofta är det en resursfråga när det kommer till målgruppsanpassning av kommunikation. Till exempel är nyhetsbreven en av många olika inslag i marknadsföringen och det finns helt enkelt inte alltid tid till att rikta olika budskap till olika målgrupper. Men, med nya lösningar för nyhetsbrev finns det flera möjligheter att enkelt rikta sig mot olika målgrupper och segmentera utskick utan att det tar tid och resurser från andra delar av marknadsföringen. I den här artikeln så berättar vi om hur man enkelt kan göra för att segmentera och målgruppsanpassa utskick samt vad som finns att tjäna på det.

För personalen

Allt för ofta missar företag upplysa anställda internt kring vad som händer i företaget i stort. Med interna nyhetsbrev kan man enkelt och snabbt hålla företagets personal och andra personer kopplade till företaget uppdaterade. Detta främjar företagskulturen och fungerar bra för att inkludera alla samtidigt som mottagarna får samma bild av vad företaget gör och vart det är på väg. Ett bra sätt att göra detta genom är också att koppla företagets RSS-feed till företagets intranät.

Kunder

Företagets kunder är, utöver det nuvarande värde de levererar i cash flow, en väldigt viktig kanal för mersälj/upselling. Däremot händer det ofta att företag missar kommunikationen mot befintliga kunder när de ständigt fortsätter att söka nya kunder. Ett återkommande nyhetsbrev riktat mot befintliga kunder är ett enkelt och bra sätt att hålla kunder uppdaterade kring vad som sker i företaget och se till att de inte glömmer bort er. Glöm inte heller bort att detta är en bra kanal för cross-selling och upselling, olika kampanjer och hälsningar. På så sätt är nyhetsbrev en perfekt väg för att förvalta kundrelationer.

Med hjälp av marketing automation kan befintlig kunddata användas effektivt i kommunikationen. Då det redan finns information om befintliga kunder så skapar detta nya möjligheter för att nå ut till kunderna och förstärka kundrelationen. Till exempel kan man skapa automatiserade kampanjer mot befintliga kunder beroende på vad de är intresserade av och vilken kundstatus de har. Eller så kan man påminna kunder som inte handlat på länge, skicka ut tack-mail, enkäter och information beroende på deras interaktion med utskick eller vad de gör på er hemsida.

Image: JOT Automation ville hålla sina kunder uppdaterade om nyheter och utveckling i företaget.

Top 100-kunder

Företagets Key accounts borde bearbetas på en personlig nivå. Man kan till exempel skicka ut nyhetsbrev till dessa och följa upp statistik och rapporter för att se hur de reagerar på informationen. Då kan du samla mer information om den här målgruppen och rikta rätt information mot dem i framtiden beroende på vad de söker och behöver. Mätbarhet är en av de viktigaste delarna av digital kommunikation, genom att läsa rapporter och se vad kunderna är intresserade av kan kommunikationen mot dessa förbättras avsevärt. Här finns det också ett stort värde i att kombinera information från online och offline-marknadsföringen för att skapa en helhet mot kund.

Prospects och potentiella kunder

Nyhetsbrev och marknadsföring via e-mail är ett utmärkt sätt att generera och skapa leads till sälj-teamet eller för andra säljinsatser. Genom att använda rapporterna från utskicken så kan man effektivisera försäljningen och spara resurser. Man kan ge prospects möjlighet att bekanta sig med företaget och företagets utbud genom att skicka dem riktad information innan säljarna t.ex. ringer dem. Detta gör kontakten med prospects enklare, framförallt inom ”cold-calling”.

Att planera vilka utskick som ska göras till vilka prospects innan dessa kontaktas är viktigt, speciellt då de ofta inte känner till ert företag sedan innan. Den absolut bästa situationen här är om en prospect själv har skrivit upp för nyhetsbrevet innan. Hur situationen än ser ut så måste utskick kunna engagera kunden och vara relevant för deras intresse. Tänk därför noga på content, rubriker och bilder när utskicken skapas. Med hjälp av marketing automation kan man sen bättre rikta sin kommunikation och styra kundresan mot en önskad riktning.

Partners

Företagets partners och underentreprenörer borde också bli informerade om vad som händer i företaget. Det finns inte alltid tid att tala med alla personligen, däremot finns det med nyhetsbrev alltid ett bra sätt att nå dessa utan att spendera för mycket tid, eller ta upp för mycket av deras tid. Försök även att få en personligare touch i nyhetsbreven ibland, t.ex. kan man lägga till VDs namn och signatur med hälsningar som enbart rör dem som målgrupp. Därtill kan personliga hälsningar och videoklipp vara ett bra sätt att kommunicera mot denna målgrupp.

Andra grupper

Man kan bli förvånad över vilka som är intresserade av vad som händer i företaget utöver de mest självklara följarna så som olika kunder och partners. Det finns alltid olika grupper av personer som av olika anledningar kommer att vara intresserade av företaget, och det är dumt att inte agera på detta. Speciellt när det är enkelt att hålla dem uppdaterade genom att erbjuda nyhetsbrev på hemsidan så personer som vill veta mer enkelt kan ta del av utskicken. Andra bra ställen och tillfällen att samla in adresser är på seminarier och events. Om nyhetsbrev är en viktig kommunikationskanal för ditt företag så kan det vara nyttigt att bekanta dig med hur man kan samla in fler prenumeranter. Huvudsaken är att det ska vara enkelt att skriva upp sig. Grupper av personer som kan vara intresserade av att ta del av nyheter är till exempel: vänner och familj till anställda, konkurrenter, prospects, studenter, personer som söker arbete, personer som bor i närheten av företaget, säljare och personer inom media. Det mest effektiva sättet att nå alla dessa grupper är med nyhetsbrev och utskick.

Mediekontakter

Digital kommunikation är det bästa sättet att hålla kontakt med och uppehålla relationer med personer inom media. Genom rapporter från utskick kan man snabbt se vad de finner intressant i utskicken och vad som ska fokuseras på i kontakt med dessa. Ett dedikerat verktyg borde användas för pressutskick. På det sättet behöver du aldrig använda en egen databas när pressmeddelanden och liknande ska ut för media att ta del av och man kan själv helt fokusera på content i utskicken.

Personifiera och anpassa kommunikationen

Då det alltid finns olika behov för olika målgrupper så måste detta beaktas när man planerar och implementerar kommunikation. Det lönar sig att segmentera upp listorna och göra riktade utskick med olika budskap. Det betyder inte alltid att all content måste vara unik för varje segment, däremot kan vissa delar personifieras mot vissa segment medan resten av content kan vara mer allmänt. För att göra ditt eget arbete enklare kan du dra nytta av personifierade content blocks som visas på olika sätt för olika mottagare beroende på deras egenskaper. Det finns oändliga möjligheter att skapa effektiva segmenteringar genom rätt verktyg.

Är du intresserad av att utveckla din e-postmarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer om våra kraftfulla lösningar för nyhetsbrev.

Boka en demo av LianaMailer

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer