Artikel

Marknadsförare i en värld av flerkanalig kommunikation

Kontakta oss! feb 2, 2016
Marknadsförare i en värld av flerkanalig kommunikation Data är inte ett monster utan en marknadsförares bästa vän. Med hjälp av data går det att investera i bättre fungerande kanaler medan man kan rensa bort dem som inte är särskilt effektiva.

Enligt ny forskning har en persons koncentrationsförmåga sjunkit från 12 sekunder (uppmätt år 2000) till 8 sekunder. Orsaken till den här utvecklingen är framförallt den ökande mängden extern stimuli. Vid tillfället då koncentrationsförmågan på 12 sekunder uppmättes, kände vi ännu inte till LinkedIn, Facebook, Twitter, Youtube eller Instagram. Vi lever i en värld av flerkanalig marknadsföring där ett brett utbud av innehåll förbrukas och produceras, samtidigt och på olika kanaler.

Detta resulterar i det är svårare för marknadsföraren att göra sin röst hörd och dra till sig läsarens uppmärksamhet. Det finns även vissa förmildrande faktorer i frågan: faktumet att det finns flera olika kanaler innebär att även marknadsföraren har ett val. Vad som är ännu bättre är att kanalerna är i aktivt bruk. De flesta människor läser sin e-post varje dag, de använder sin mobila enhet dagligen och tillbringar tid på sociala medier. Med andra ord, dessa är människor tillgängliga. Frågan är vem som lyckas med att fånga deras uppmärksamhet och erbjuda intressant innehåll som är lämpligt för kanalen i fråga.

Den otvetydiga fördelen med digitala kanaler är att deras resultat kan mätas. Data är inte ett monster utan en marknadsförares bästa vän. Med hjälp av data går det att investera i bättre fungerande kanaler medan man kan rensa bort dem som inte är särskilt effektiva. Analyser baserade på data möjliggör inriktning mot individuella målgrupper och utveckling av marknadsföring i den önskade riktningen. Alla typer av marknadsföring lämnar ett digitalt fotavtryck efter sig. Vart och ett av dessa kan användas för att skapa ett kontantflöde.

Hur kommunicerar man i en värld av många olika kanaler?

Var närvarande. 

Den potentiella kunden kontaktar numera säljaren senare i köpeprocessen. Innan man tar kontakt söker man efter information i en flerkanalsmiljö och kunden lär sig mycket om den potentiella produkten eller tjänsteleverantören innan säljaren ens har kännedom om den eventuella kunden eller köparen. All information som finns tillgänglig om leverantören är mycket viktig före kontakt - nuförtiden finns det mesta online.

Under de senaste åren har innehållsmarknadsföring skapat en hel del uppståndelse. Innehållsmarknadsföring handlar egentligen om att erbjuda intressant innehåll till en eventuell kund. Istället för att pracka på produkten eller tjänsten direkt till köparen, bloggar, utbildar och inspirerar företag sina köpare på olika kanaler.

Man ska dock inte glömma bort grunden till en aktiv närvaro online: er webbplats. En bra metafor är den traditionella fysiska affären: om affären är oorganiserad, om produkterna är inaktuella och det inte går att hitta någonting så finns det ingen mening med att försöka dra till sig kunder med en förstasidesannons.

Erbjud en köpväg. 

Man kan möta potentiella kunders behov före kontakt eller köp genom att erbjuda dem en så kallad köpväg. De vanligaste termerna som som används för detta är "lead nurturing" och indirekt försäljning. Det handlar i princip om att "värma upp" den potentiella köparen eller lead under loppet av en viss tidsperiod eller händelsecykel. Detta grundar sig på faktumet att de flesta av köparna inte är redo att ta ett beslut om att köpa eller lämna en kontaktförfrågan här och nu - därför bör du ha en kontaktkanal genom vilken det går att bekanta sig med produkten och säljaren steg för steg. 

Mindre åt gången, med bättre målinriktning. 

Att implementera ovan beskrivna köpväg kräver i praktiken att marknadsföringsmeddelandet delas in i mindre delar. Kedjan startar ofta från första kontakt när den potentiella kunden erbjuds någonting intressant i retur för sina kontaktuppgifter, såsom en e-postadress. Efter detta kommer den potentiella kunden att få marknadsföringsmeddelanden. Istället för att avslöja alla era säljpunkter på en gång, är det smartare att dela in informationen i mindre sektioner. Det som är väsentligt är att mottagaren vill fortsätta att få e-post från er och därför är relevant och intressant innehåll mycket viktigt.

Automatisera om ni kan. 

Marknadsföringsmeddelanden som delas in i mindre sektioner kräver ofta automatisering av marknadsföring både till följd av begränsade resurser och för att undvika mänskliga fel. När det gäller nyhetsbrev, hör man ofta termen "drip-kampanj" där en viss utlösande faktor, till exempel att ladda ner material från en webbsida, sätter igång en kedjereaktion av automatiserade meddelanden. 

Orsaken till varför automatisering misslyckas är ofta att den är för storskalig och komplicerad, vilket gör funktionen stel och oflexibel. Tänk på följande scenario: Mycket tid (till och med år) läggs på massiva automatiseringsprojekt. Först och främst för att identifiera alla möjliga processer som kräver automatiseringar, därefter för att utvärdera deras betydelse och slutligen för att bestämma den ordning i vilken de ska implementeras. Att identifiera de processer som behöver automatiseras är så klart viktigt, men sanningen är att listan ändras över tid. Om det finns hundratals saker på listan är det inte ovanligt att det inte längre är nödvändigt att automatisera hälften av de återstående sakerna efter att fem av dessa hundra saker har automatiserats, eller så förändras saker och ting avsevärt längs med vägen. Detta är precis vad flexibel marknadsföringsautomatisering handlar om.

Istället för enorma automatiseringsprojekt rekommenderar vi att ni delar in det i mindre enheter åt gången och lär er att reagera på saker och ting i takt med att de förändras. Programvaran är ett verktyg som ni måste utnyttja och lära er hur den fungerar. För en framgångsrik implementering måste ni hitta en balans mellan väl fungerande teknologi och innehåll av hög kvalitet.

Läs mer om Lianas användarvänliga Liana Marketing Cloud™-produkter för digital marknadsföring.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer