Artikel

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Kontakta oss! maj 25, 2017
Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll? 51% av marknadsförare anser att influencer marketing har blivit mer effektivt för att nå ut till nya kunder än andra kanaler (R2Insights)

Har du någon gång köpt tjänster eller varor baserat på vad en person på twitter eller Instagram sagt om dem? Söker du efter köptips och liknande på bloggar? I så fall har du blivit påverkad av en opinionsbildare.

Vad är en opinionsbildare?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som gör att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut. Exempel på opinionsbildare är politiker, kolumnister och kända personer i sociala medier.

Alla större opinionsbildare har hög status i sina respektive fält, och deras åsikter värderas högt och lyssnas till. Dessa personer ses som riktiga experter och är betrodda av deras följare då de inte ses som representanter för företag. De är ofta förekommande i sociala medier och bloggar samt har en dialog med sina följare.

Bild: Många opinionsbildare arbetar tillsammans med företag och får gratis varor eller tjänster i utbyte mot recensioner.

Vart kommer opinionsbildare från?

Om du redan är en känd eller offentlig person så är det lätt att bli eller vara en opinionsbildare. Till exempel så kan en skådespelare, politiker eller person som är känd expert inom ett visst område enkelt bli en opinionsbildare. Speciellt inom ämnen som är relevanta för tillfället.

Bild: Opinionsbildares åsikter är ofta högt värderade då de ses som experter inom sitt område.

En tidigare okänd person kan givetvis också bli en känd opinionsbildare med en organiserad insats under en längre tid. En liten glimt i rätt medier eller starkt nätverkande i sociala medier kan lyfta upp en person och dennes åsikter snabbt. 

Etablerad eller nykomling

Opinionsbildare kan vara nya personer eller personer som varit i offentligheten länge. Däremot så har vissa av dessa större inflytande än andra. En ny person kan föra fram åsikter som är nya och inte kända sedan tidigare, men en person som varit med längre kommer ha större tyngd i sitt budskap. 

Det är bäst att ha detta i åtanke om man överväger ett samarbete med en opinionsbildare.

Marknadsföring och opinionsbildare

Många branscher använder redan opinionsbildare som en del av sin marknadsstrategi. Högprofilerade opinionsbildare skapar genuint intresserade kunder eftersom folk litar på dem. En person som är känd och aktiv i sociala medier skapar intrycket av att mottagarna känner dem och kan lita på deras åsikter.

Att använda sig av opinionsbildare ger också ett slags kontraintryck jämfört med annonsering och traditionell marknadsföring. Marknadsföring med hjälp från opinionsbildare känns ofta mer ärlig och genuin – vem skulle personligen rekommendera en dålig tjänst eller produkt? Det skulle också skada opinionsbildarens rykte och varumärke.

Tips: Ta reda på vilka opinionsbildarna är och arbeta med dem. Bjud in dem till era event, be dem blogga för er och skicka produkter eller be om samarbeten.

Lagar och regleringar

Opinionsbildare är ofta involverade i företags marknadsföring. Företag i kosmetikbranschen skickar ofta ut varuprov och andra produkter till bloggare, företag inom sport och kläder skickar ut produkter till sportprofiler och sponsrar tävlingar på t.ex. Instagram. Kända personer inom de olika områdena hjälper till att skapa uppmärksamhet för olika produkter i olika sammanhang.

Det är däremot viktigt att komma ihåg eventuella lagar och regleringar för hur företag får arbeta med opinionsbildare i sin marknadsföring. Beroende på land, så kan lagarna vara strikta mot hur samarbeten får ske inom t.ex. produktplacering. Se till att ha bra översikt på området innan ni börjar med eventuella samarbeten.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Årets stora snackisar på Webbdagarna Stockholm 2019

Här om veckan gick Webbdagarna Stockholm av stapeln. Årets stora snackis var som väntat röstsökning, men även ämnen som AI och äganderätt var heta.

Läs mer

Strategisk innehållsmarknadsföring - 5 steg dit

För de flesta B2B-företag är inte längre innehållsmarknadsföring något nytt. Men hur kommer man igång att bli en strategisk innehållsskapare?

Läs mer

6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag

Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser. Här listar vi 6 skäl till varför du bör börja med mediebevakning.

Läs mer

Artificiell Intelligens (AI) – 101 för marknadsförare

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens.

Läs mer

AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll

Vår nya Liana ™ PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en AI-funktion som tillexempel kan fastställa tonen av nyheter eller diskussioner enligt exempel den givit.

Läs mer