Artikel

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Kontakta oss! maj 25, 2017
Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll? 51% av marknadsförare anser att influencer marketing har blivit mer effektivt för att nå ut till nya kunder än andra kanaler (R2Insights)

Har du någon gång köpt tjänster eller varor baserat på vad en person på twitter eller Instagram sagt om dem? Söker du efter köptips och liknande på bloggar? I så fall har du blivit påverkad av en opinionsbildare.

Vad är en opinionsbildare?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som gör att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut. Exempel på opinionsbildare är politiker, kolumnister och kända personer i sociala medier.

Alla större opinionsbildare har hög status i sina respektive fält, och deras åsikter värderas högt och lyssnas till. Dessa personer ses som riktiga experter och är betrodda av deras följare då de inte ses som representanter för företag. De är ofta förekommande i sociala medier och bloggar samt har en dialog med sina följare.

Bild: Många opinionsbildare arbetar tillsammans med företag och får gratis varor eller tjänster i utbyte mot recensioner.

Vart kommer opinionsbildare från?

Om du redan är en känd eller offentlig person så är det lätt att bli eller vara en opinionsbildare. Till exempel så kan en skådespelare, politiker eller person som är känd expert inom ett visst område enkelt bli en opinionsbildare. Speciellt inom ämnen som är relevanta för tillfället.

Bild: Opinionsbildares åsikter är ofta högt värderade då de ses som experter inom sitt område.

En tidigare okänd person kan givetvis också bli en känd opinionsbildare med en organiserad insats under en längre tid. En liten glimt i rätt medier eller starkt nätverkande i sociala medier kan lyfta upp en person och dennes åsikter snabbt. 

Etablerad eller nykomling

Opinionsbildare kan vara nya personer eller personer som varit i offentligheten länge. Däremot så har vissa av dessa större inflytande än andra. En ny person kan föra fram åsikter som är nya och inte kända sedan tidigare, men en person som varit med längre kommer ha större tyngd i sitt budskap. 

Det är bäst att ha detta i åtanke om man överväger ett samarbete med en opinionsbildare.

Marknadsföring och opinionsbildare

Många branscher använder redan opinionsbildare som en del av sin marknadsstrategi. Högprofilerade opinionsbildare skapar genuint intresserade kunder eftersom folk litar på dem. En person som är känd och aktiv i sociala medier skapar intrycket av att mottagarna känner dem och kan lita på deras åsikter.

Att använda sig av opinionsbildare ger också ett slags kontraintryck jämfört med annonsering och traditionell marknadsföring. Marknadsföring med hjälp från opinionsbildare känns ofta mer ärlig och genuin – vem skulle personligen rekommendera en dålig tjänst eller produkt? Det skulle också skada opinionsbildarens rykte och varumärke.

Tips: Ta reda på vilka opinionsbildarna är och arbeta med dem. Bjud in dem till era event, be dem blogga för er och skicka produkter eller be om samarbeten.

Lagar och regleringar

Opinionsbildare är ofta involverade i företags marknadsföring. Företag i kosmetikbranschen skickar ofta ut varuprov och andra produkter till bloggare, företag inom sport och kläder skickar ut produkter till sportprofiler och sponsrar tävlingar på t.ex. Instagram. Kända personer inom de olika områdena hjälper till att skapa uppmärksamhet för olika produkter i olika sammanhang.

Det är däremot viktigt att komma ihåg eventuella lagar och regleringar för hur företag får arbeta med opinionsbildare i sin marknadsföring. Beroende på land, så kan lagarna vara strikta mot hur samarbeten får ske inom t.ex. produktplacering. Se till att ha bra översikt på området innan ni börjar med eventuella samarbeten.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer