Artikel

Remarketing i ett nötskal: håll kunderna nära

Kontakta oss! dec 23, 2016
Remarketing i ett nötskal: håll kunderna nära Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp.

Man kan påstå att remarketing är den enklaste formen av marknadsföring. Detta på grund av att målgruppen är personer som redan känner till ditt företag och era produkter. Remarketing handlar om att nå ut till personer som är i slutet av kundresan men inte tagit steget till ett köp. Att identifiera och förstå varför en kund inte slutför sitt köp är viktigt för att förstå framtida konvertering av denna målgrupp.

Vad är remarketing?

Jämfört med traditionell marknadsföring så startar inte remarketing från noll. Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp.

Viktigt att nämna är att remarketing är ett stort begrepp med olika betydelser då det i grunden handlar om upprepad kommunikation mot en kund eller en potentiell kund både online och offline.

Remarketing förväxlas också relativt ofta med marknadsföringsbegreppet "retargeting". Retargeting är däremot en del av remarketing, men som främst handlar om riktad annonsering (t.ex. pay-per-click ads). Retargeting utgår från data insamlad om kunder och deras beteende. Detta genom hur de har rört sig på en hemsida eller vad för annonser de har klickat på från ett visst företag.

Varför ska man använda remarketing?

Remarketing har mycket potential som inte utnyttjas fullt ut av två tredjedelar av företag, och därför är det möjligt att skilja sig från konkurrenter genom att använda remarketing strategier i sin marknadsföring. Det skulle vara viktigt att företag i alla storlekar beaktade remarketing i sina business strategier. Glöm inte att remarketing oftast leder till ömsesidig nytta – försäljning i din webbutik ökar och konsumenter får relevanta erbjudanden och rabatter till sina inkorgar.

År 2013 bara 26 % av online-butiker använde sig av remarketing tekniker. En tredjedel av webb-besökare lägger varor i varukorgen men bara några få av dem slutför sitt inköp. Remarketing-mail har mycket högre konverteringsgrad jämfört med andra marknadsföringsmeddelanden eftersom besökarna redan är intresserade av dina produkter – annars skulle de inte ha fyllt varukorgen. Därtill har remarketing-mail ofta högre öppningsfrekvens för kunden redan vet vad mailet i sin inbox handlar om: man brukar öppna 57% av remarketing-mail mot 21% av vanliga marknadsföringsmeddelanden (Salecycle). Ungefär en tredjedel av klick på dessa mail resulterar i inköp.

Remarketing är kostnadseffektivt och allt du behöver för att börja med det är kundens e-postadress.

Hur ska man börja med remarketing?

Det finns många olika kanaler som kan användas för att nå ut till kunder. Sociala medier och SMS har visat sitt värde men e-postmarknadsföring är fortfarande den effektivaste kanalen. Här presenterar vi tre olika sätt att väcka engagemang hos kunder med hjälp av e-post.

1. Notiser om oavslutade kundvagnar (shopping cart reminders)

Oavslutade kundvagnar är ett vanligt problem inom e-handel. Nuförtiden överger man nästan 80% av alla kundvagnar (Listrak). Genomsnittligt slutför bara 3 av 100 besökare sitt inköp i webbutik. Även om situationen inte ser så ljus ut så ska man inte ge upp utan se på den positivt. 

Det är viktigt att ta reda på varför man inte slutför köpet i webbutiken. Efter att kunden övergett sin kundvagn ska man vara snabb och skicka dem en påminnelse, helst inom en timme. Det är oftast inte möjligt att göra detta manuellt utan man ska utnyttja automatiserade meddelanden. 

Oftast överger man sin kundvagn på grund av höga leveransavgifter. I sådana här fall kan man få kunden att slutföra köpet genom att erbjuda en rabatt. Se till att rabatten syns tydligt och visa inte bara rabattprocenten utan också hur mycket pengar kunden faktiskt sparar. Kom också ihåg att använda rabatter som ett pris för snabba köp: rabatten ska vara giltig i några få timmar efter att kunden fått din e-post. 

En bra notis ska innehålla:

  • En personifierad platshållare för att hälsa på kunden med dennes namn.
  • En visuell påminnelse om varukorgens innehåll.
  • En rabattkupong med begränsad användningstid. I idealfallet ska man visa både det ursprungliga priset, rabattprocent och det nya priset i meddelandet. 
  • En tydlig Call-to-Action som enkelt tar kunden tillbaka till webbutiken för att slutföra köpet.

Call-to-Action: Alla dina e-postmeddelanden ska ha tydliga och lockande Call-to-Action-knappar. Detta gäller inte bara notiser om oavslutade kundvagnar utan också e-postmarknadsföring i allmänhet. Tydliga CTA som tar kunden tillbaka till webbsidan är lika viktiga som själva innehållet i dina meddelanden.

Bild: Doggyloot använder lockande och roliga notiser om oavslutade kundvagnar. Det är också enkelt att slutföra köpet.

2. Upselling/Cross-selling email

Efter att kunderna har slutfört sina inköp i webbutiken så har man all information man behöver för att bygga en hållbar relation till dem. Kunder kommer säkert att märka till om företagets enda mål är att sälja så mycket som möjligt oavsett kundernas behov. Därför är det viktigt att föreslå sådana produkter eller tjänster som har någon anknytning till kundens tidigare inköp. Det är viktigare på lång sikt att ge en bra kundupplevelse än att få kunden att handla mer under första besöket.

Du kan börja drip-kampanjen med att skicka ett tack-meddelande till kunden efter att hen handlat i din webbutik för första gången. I samma meddelande kan du även visa några andra varor som passar ihop med kundens beställning och som skulle kunna levereras utan extra leveransavgift. De flesta tjänstleverantörer erbjuder åtminstone en premium-version av sina tjänster.

Upselling: När man vill registrera sig för Spotify free, visas det också ett alternativ för att skaffa Spotify Premium och prova det gratis på 30 dagar.

3. Lifecycle marketing email

Genom att använda drip-kampanjer kan du vara säker om att kunden inte glömmer bort dig och ditt företag. Man får mycket värdefull information från kundens första inköp, vilket hjälper dig att planera och tidsinställa dina follow-up-kampanjer. 

Lifecycle marketing är speciellt enkelt med tanke på produkter som kunden behöver med jämna mellanrum och vars livslängd enkelt kan uppskattas. Det är viktigt att veta när kunden behöver en ny produkt, och genom att skicka e-postmeddelanden och t.ex. rabatter i rätt tid kan du säkra att kunden handlar hos dig på nytt.

Bild: Ole Henriksen gör allt rätt. Mail i rätt tid, rabattkod och tydlig CTA.

Vill du lära dig mer om remarketing?

Om du är intresserad av remarketing eller digital marknadsföring i allmänhet, tveka inte att kontakta oss på Liana Technologies. Se hur våra topprodukter, LianaMailer™ för e-postmarknadsföring och LianaCEM™ för marketing automation, hjälper dig att ta din verksamhet till nästa nivå!

Boka en kostnadsfri demo

Källor:

Neil Patel: Remarketing Made Simple: A Step-by-Step Guide
Steven MacDonald: The Power Of Email Remarketing
SaleCycle: The Retailer's Guide to Remarketing

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer