Artikel

Sajtprojekt i 9 steg [med praktiska exempel]

Kontakta oss! aug 1, 2018
Sajtprojekt i 9 steg [med praktiska exempel] Speciellt när det är dags för en större makeover så ska man utöver företagets officiella strategi beakta de olika avdelningarnas egna strategier och behov.

En webbsida är navet i företagets digitala närvaro och spelar en viktig roll i allt som företaget gör. Därför ska man se till att webbsidan och eventuella landningssidor samt kampanjsidor fungerar smidigt och ser fräsch ut hela tiden.

Ibland räcker det med några små ändringar här och där, men varje par år behövs det större förändringar.

Vad är då situationen med din webbsida?

Jobbar du med en gammal sajt som är i desperat behov av en makeover? Eller är det fråga om en mindre, uppfriskande facelift?

I denna artikel berättar vi hur du går till väga med ett sajtprojekt och visar exempel på sådana projekt som har lyckats.

1. Välj huvudmålet

Man ska alltid börja med att sätta mål för projektet.

Den viktigaste frågan du ska fråga dig själv är varför du vill utveckla din webbsida. Svaret ska återspegla ditt företags strategi och vad ni vill nå med er verksamhet. Här finns det några exempel på vilka typer av mål du kan sätta för ditt projekt:

  • boosta försäljning
  • förbättra företagets synlighet på olika sökmotorer 
  • vässa företagets digitala varumärke
  • få kunder mer engagerade
  • nå ut till nya målgrupper, t.ex. utländska marknader och nya kundgrupper
  • förbättra kundservice online
  • effektivisera automatiserade funktioner på webbsidan
  • identifiera webbesökare mer effektivt och dra nytta av deras uppmärksamhet
  • kombinera kunders upplevelse online och offline
  • eller gäller det helt enkelt att ge din webbsida en ny visuell layout?

Det kan hända att du vill nå flera olika mål med sajtprojektet, men det är ändå viktigt att vara realistisk och prioritera vad som är viktigast.

2. Delat ansvar

Tyvärr händer det ofta så att ansvaret för ett lyckat sajtprojekt vilar helt på marknadsföringsteamet eller IT-teamet. Faktum är att företagets webbsida ska tjäna alla inom företaget på bästa möjliga sätt.

Speciellt när det är dags för en större makeover så ska man utöver företagets officiella strategi beakta de olika avdelningarnas egna strategier och behov.

Du ska ha åtminstone dessa avdelningar och deras bästa i åtanke när du planerar ett större sajtprojekt:

  • marknadsföring
  • PR-kommunikation
  • IT
  • försäljning
  • kundservice
  • HR
  • webbutik, lagerförvaltning och logistik

Du kan skicka en enkät eller helt enkelt fråga din personal att komma med förbättringsidéer och önskningar gällande den nya sajten.

Det är dock avgörande i sådana här fall att välja en viss person eller avdelning som bär huvudansvaret för projektet och har sista ordet – efter att ha lyssnat på vad andra har att säga.

De mest lyckade sajtprojekten leds oftast av marknadsföringsteamet eller i mindre organisationer av företagets ägare, eftersom de kan röra sig ganska fritt mellan de olika avdelningarna och har en bra helhetsbild av vad som händer inom företaget och med kunderna.

Nuförtiden spelar teknologin en allt mindre roll i uppdateringsprojekt av webbsidor. Det är oftast viktigare att förstå kunden och olika affärsprocesser samt koncentrera sig på en bra användarupplevelse och kundservice online. På grund av detta har det blivit allt ovanligare att sajtprojekt leds av IT-teamet.

3. Piffa upp eller ge en total makeover?

Det är en helt annan sak att genomföra en total makeover för en webbsajt än att göra bara några små ändringar här och där. I idealsituationen ska man göra båda regelbundet.

Den stora skillnaden mellan att piffa upp och att göra om allt från början ligger naturligtvis i resurserna. Därför är det viktigt att tänka igenom de olika alternativen och välja det som är det rimligaste med tanke på budgetläget.

Projektets storlek och omfattning påverkar också vilken tjänsteleverantör du ska välja.

Om du vill i samband med sajtprojektet förnya ditt varumärke och uppdatera företagets grafiska profil, ska du utöver en teknologipartner anställa en design- eller reklambyrå. Tillsammans med dem kan du skapa en sammanhängande visuell strategi för följande år, och se till att allt från webbsidan till tryckt material följer samma visuella utseende.

Däremot om du redan är nöjd med ditt visuella varumärke och strategier, är din ideala tjänsteleverantör någon som specialiserar sig på webbdesign och erbjuder ett brett utbud av relaterade tjänster.

Bild: Målet med Scanfils sajtprojekt var att ge sidan en modern, mobilvänlig layout. Webbsidan skapades med Liana Technologies LianaCMS och designades av den finska reklambyrån Pohjolan Mylly.

4. Byta eller stanna kvar?

Som sagt spelar hemsidan en stor roll i allt ett företag gör. Därför lönar det sig att jämföra olika leverantörer och lägga ner möda på att hitta den rätta tjänsteleverantören för just ditt projekt. I allmänhet kan man konstatera att prislappen oftast inte är den bästa grunden för valet.

Pålitlighet, bra kundservice och kontinuerlig utveckling betalar sig själv många gånger om på lång sikt. Bli inte förblindad av prislappen utan överväga de immateriella fördelarna också.

Om du har jobbat med en tjänsteleverantör tidigare, lyder den stora frågan: Ska du fortsätta ditt samarbete med din befintliga partner eller leta efter en ny leverantör? Du ska förstås inte avsluta ett bra samarbete utan att tänka igenom beslutet, men du ska inte heller nöja dig med en situation som inte längre tjänar dig och dina framtida behov på bästa möjliga sätt.

Det är viktigt att fundera på åtminstone dessa aspekter när du utvärderar din befintliga tjänsteleverantör:

  • Har webbsidan fungerat som den ska?
  • Har du fått bra och vänlig kundservice?
  • Har tjänsten och verktyget utvecklats aktivt?
  • Har de kunnat lösa dina problem?
  • Tror du att de sätter värde på dig som kund?
  • Har du stött på några problem till exempel med säkerhet eller servertillgänglighet?
  • Hur ser framtiden ut för din leverantör? Hur ser företagets ekonomi ut? Ska de gå samman med en större global aktör i framtiden?
  • Vad kan din leverantör erbjuda dig? Är deras produktutbud tillräckligt omfattande? Kan de rekommendera kunniga samarbetspartners vid behov?

5. Det rätta verktyget för dig

När man ska välja en tjänsteleverantör gäller det först och främst om att välja ett CMS, d.v.s. content management system. När du väljer ett CMS, tänk på åtminstone dessa aspekter:

  • Användarvänlighet – med ett verktyg som är svårt att använda slösar du bort ett stort antal arbetstimmar varje år
  • Kundsupport – vem hjälper dig vid eventuella frågor och problem?
  • Kan man få användarutbildning vid behov?
  • Framtiden: Satsar företaget på utveckling av systemet? Växer företaget eller finns det tecken på att systemutvecklingen kommer att ta slut i nära framtiden?
  • Tillgänglighet och placering av servrarna
  • Uppdateringar: Hur ofta uppdateras systemet och vem tar hand om dem? Ingår dessa framtida uppdateringar i priset? 
  • Vem bär ansvaret för datasäkerheten och hur?
  • Skalbarhet – Är det möjligt för dig att fortsätta använda samma CMS-system även när ditt företag växer?
  • Kompatibilitet mellan olika system: Kan CMSet integreras med dina andra digitala verktyg – nu och i framtiden?

Bild: BusinessOulu valde LianaCMS som plattform för deras nya webbsida. För dem var det viktigt att plattformen är funktionssäker och utvecklas kontinuerligt.

6. Fördelning av uppdrag

Nuförtiden är det vanligt att skaffa alla sajtrelaterade tjänster från en och samma leverantör, medan content-skapande och sökmotoroptimering i allt större utsträckning är på företagets ansvar. 


Bild: Tietos årsrapport skapades som ett samarbete mellan Liana Technologies och marknadsföringsbyrån Miltton.

När du planerar att göra om din webbsida, ska du bestämma vem som tar hand om dessa följande områden:

Under projektet:

  • design av webbsidans layout
  • design av användarupplevelsen (UX) på webbsidan
  • uppbyggnad och testning av webbsidan
  • sökmotoroptimering och omdirigering
  • genomgång av content på den gamla sidan
  • förflyttning av content från den gamla webbsidan till den nya
  • skapande av nytt content: artiklar, bilder och videoklipp
  • eventuell användbarhetstestning
  • mediebevakning

Efter projektet:

  • användarutbildning för CMSet
  • användarsupport
  • teknisk underhåll och utveckling av webbsidan
  • uppdatering av CMS-systemet, layout och plugins
  • datasäkerhet
  • säkerhetskopiering och underhåll av servrarna
  • teknisk support
  • kontinuerlig sökmotoroptimering
  • kontinuerlig uppdatering av webbsidan med fräscht content
  • eventuella tester (A/B-testning, konverteringsoptimering)

7. Snabbare, högre, starkare

Det är ett känt faktum att teknologin utvecklar sig hela tiden och det är därför du inte ska nöja dig med lösningar som var aktuella några år sedan.

Tumregeln är att den nya webbsidan ska effektivisera dina arbetsprocesser och vara till nytta för både dig och dina kunder.

I och med ett sajtprojekt är det också möjligt att kartlägga vilka funktioner på webbsidan du vill automatisera. Målet med automatiseringen är att minimera manuellt arbete och spara din arbetstid för mer komplicerade arbetsuppgifter.

Olika filtreringsalternativ och automatiserade funktioner gör en webbsida lättare att hantera. En professionell tjänsteleverantör kan hjälpa dig med så mycket mer än bara visuella förändringar. Det kan väl hända att ett lyckat sajtprojekt betalar för sig själv snart genom ökade vinster och bättre allokering av arbetstimmar.

Bild: Det går enkelt att navigera sig igenom Aalto University Executive Educations webbsida.

8. Uppenbara fördelar

En ny webbsida är en investering som ska leda till ekonomisk nytta för ditt företag. Eftersom effektiviteten av företags marknadsföring och kommunikation nuförtiden kan mätas på ett effektivt sätt, ska varje sajtprojekt kunna leda till tydliga resultat som återspeglar projektets målsättning: t.ex. fler webbesökare, längre besök eller en bättre konverteringsgrad.

En bra, engagerad tjänsteleverantör vägleder dig om hur och med vilka verktyg du kan bäst mäta, bevaka och rapportera om vad som händer på din webbsida.

Utöver det traditionella Google Analytics -verktyget och dess otaliga funktioner finns det även andra analysverktyg som finns tillgängliga för företag. Även vissa verktyg för marketing automation ger sina användare tillgång till ett stort antal data som de sedan kan använda för analyser.

9. Integrationer

Även om en webbsida är kärnan i allt ett företag gör i den digitala världen, är det oftast klokt att använda sig av andra digitala kanaler för att komplettera och dra mest ut av den.

Genom att skaffa alla digitala verktyg från en och samma leverantör och integrera dessa verktyg med din webbsida kan du effektivisera dina processer och få ekonomisk nytta. Gå igenom till exempel:

Bild: Ett stort antal företag som håller på med att göra om sin webbsida vill också börja dra nytta av andra digitala verktyg. Alla Marketing Cloud -verktyg från Liana Technologies använder samma gränsnitt, vilket betyder att det går enkelt för användaren att navigera mellan olika verktyg i huvudmenyn.

Vill du piffa upp din webbsida?

Kontakta oss för en presentation av vårt användarvänliga LianaCMS. Under åren har vi genomfört ett stort antal sajtprojekt för våra kunder och samarbetat med olika design- och reklambyråer. Huvudidén bakom Liana Technologies är att erbjuda professionella digitala verktyg, bra kundservice och kontinuerlig utveckling – allt under ett och samma tak.

Boka en kostnadsfri presentation

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

GDPR och e-postmarknadsföring – de viktigaste förändringarna

Vilken påverkan har den nya dataskyddsförordningen på din organisations e-postmarknadsföring? Hur har vi anpassat vårt LianaMailer-verktyg för att möta och överträffa de nya kraven för personuppgiftshantering?

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer