Artikel

Se till att din business rullar på medan du är ledig: tips inför julen

Kontakta oss! dec 19, 2016
Se till att din business rullar på medan du är ledig: tips inför julen Under jultiden har man mer tid på sig att surfa på nätet och t.ex. tänka på vad man ska göra med presentkort som man fått i julklapp.
View image No Time For Flash Cards, tillverkare av barnleksaker, delar idéer för julpyssel på Pinterest.
Uncommon Goods har skapat en gif-kalender för att ge unika julklappstips och ge information om när man ska beställa varorna för att de ska hinna fram i tid till jul.

För de flesta företag på B2C-marknaden är julen den bästa tidsperioden för försäljning, och därför är det viktigt att se till att kundkommunikationen fungerar även medan du och dina medarbetare har semester. Genom att planera i förväg och tidsinställa content innan man börjar sin semester kan man ta det lugnt under julen. I den här artikeln ger vi några tips om effektiv marknadsföring och kommunikation under jultiden.

1. Locka in konsumenter online med nyhetsbrev

Dagarna strax före jul är naturligtvis viktiga med tanke på julhandeln men även julhelgen och mellandagarna spelar en stor roll för försäljningen. Då brukar man ha mer tid att surfa på nätet och t.ex. tänka på vad man ska göra med presentkort som man fått i julklapp.

Riktad kommunikation och cross-selling

E-postmarknadsföring är det bästa sättet att driva försäljning. Under jultiden finns det mycket konkurrens över konsumenternas uppmärksamhet, och det är oftast nyhetsbrev med välriktat content som får flest öppningar och klick. Företag som använder sig av marketing automation kan göra kundupplevelsen smidigare genom att föreslå nya inköp på basis av produkter som kunden handlat förra julen. Andra får koncentrera sig på att segmentera sina nyhetsbrev så noggrant som möjligt.

Man handlar inte bara inför julafton utan också under mellandagarna. Därför är det speciellt viktigt att tidsinställa automatiserade nyhetsbrevskampanjer som kan användas för upselling och cross-selling samt för att visa utbudet i din webbutik. Riktade meddelanden såsom ”Fick du en ny iPhone 7 från jultomten? Köp mobiltilbehör med specialrabatt” fungerar ofta bättre än generiska massutskick.

Glöm inte lojala kunder

Glädja dina bästa kunder med vackra julmeddelanden såsom erbjudanden och e-presentkort eller så kan du skicka en glögginbjudan i deras inbox.

Väck engagemang med kampanjer

Om man satsar på bara en större nyhetsbrevskampanj per år så är det bäst att göra det under jultiden. Man kan t.ex. utnyttja drip-kampanjer i form av en e-julkalender eller så kan man arrangera olika jultävlingar. Därtill kan man ge en möjlighet att skriva sin egen önskelista till tomten – och överraska genom att förverkliga några av dessa önskningar.

Hjälpsamma förslag för dem som har bråttom

Glöm inte att många känner sig stressade inför jul. Tänk hur du bäst kan hjälpa dina kunder och berätta om dessa tjänster i dina nyhetsbrev: t.ex. färdiga presentkit och övriga julklappstips samt paketeringstjänst och varuleverans. Glöm inte att rikta dina meddelanden till relevanta mottagare.

Praktiska rubriker är bästa, t.ex. ”3 dagar kvar att beställa för att varorna ska hinna fram innan jul” eller ”Beställ idag så hinner varorna komma fram i tid”.Många pappor skulle gärna vilja få en Topp 20-lista över bästa julklappstips för tonåringar eller fruar. Därtill kan man prova SMS-påminnelser, t.ex. ”Har du inte ännu julhandlat – än hinner du”.

Låt kunden inte glömma att de varit intresserade av din produkt – en vänlig påminnelse kan vara precis det man behöver när man har bråttom. Om kunden inte köper varan genast så kan det vara nyttigt att påminna hen om några dagar – samt att ge hen några andra alternativ att välja på.

Uppmuntra kunden att använda sitt presentkort

Det händer överraskande ofta att presentkort inte löses in – och detta är inte bra med tanke på din verksamhet och mersälj.Vad kan man göra för att se till att så många som möjligt använder sina presentkort? Man kan skicka ett nyhetsbrev fyllt med tips om vad man kan göra med presentkortet till dem som köper kortet, och be dem att förmedla informationen till klappmottagaren. Kom också ihåg att skicka en påminnelse några månader innan kortets giltighetstid går ut.

2. Var aktiv i sociala medier

Många företag tar semester från sociala medier under julen, så det blir enklare att sticka ut från mängden. Att synas på sociala medier behöver dock inte mena att man inte kan njuta av semestertiden. Det är helt möjligt att planera och tidsinställa inlägg i förväg inför julhelgen. Hur man gör tidsinställda inlägg beror på vilken social media man använder:

  • Det finns möjlighet att schemalägga inlägg på Facebook. Istället för att skicka inlägget så kan man klicka på klock-ikonen för att välja datum och tid för publiceringen.
  • Man kan inte tidsinställa inlägg på Twitter, men det kostnadsfria verktyget TweetDeck har denna funktion.
  • För Instagram finns det flera tredjepartsverktyg som möjliggör tidsinställning av inlägg, t.ex. Schedugram. Kom dock ihåg att kontrollera att allt fungerar som det ska innan du börjar din semester.

Om det inte är möjligt att hålla koll på diskussioner på sociala medier och reagera i realtid så kan det vara en bra idé att hålla sig till enkla, neutrala och positiva inlägg såsom julhälsningar eller vackra, stämningsfulla bilder. Se till att alla texter är entydiga, så att du inte behöver svara på frågor under semestern.

3. Sprid julglädje med julrelaterat content

Julen är den perfekta tiden för att bygga företagets image, skapa intressant content och förvalta kundrelationer. Man kan t.ex. dela tips på hur man återanvänder julbordsrester på ett smakligt sätt, skriva en intressant historia om olika jultraditioner eller arrangera en rolig jultävling till sina läsare.

Julen är en känslosam tid, vilket man kan dra nytta av i sin marknadsföring. Nu är det dags att skicka inlägg av er söta kontorshund med tomteluva på sig, eller skapa ett stämningsfullt videoklipp och en Spotify-lista fylld med era favoritjulsånger.

Kreativitet i julkampanjer: Flygbolaget WestJet överraskade sina kunder med julgåvor och publicerade ett rörande videoklipp av det hela.

Dra nytta av julstämningen och låt den synas i ditt visuella content. Vackra bilder och julrelaterade tips passar perfekt för sociala medier som baserar sig på visualitet. Skapa ett vackert bildkollage till Pinterest eller en engagerande bildtävling på Instagram.

Glöm inte att betona företagets mjuka värden i julmarknadsföringen. Volontärarbete och välgörenhet är inte bara bra för julstämningen och vi-andan på arbetsplatsen utan också för företagets image. Dokumentera ert sätt att hjälpa i sociala medier och nyhetsbrev. Ni kan även skicka ett pressmeddelande om er kampanj till journalister som är ute efter sådana här trevliga julnyheter.

Välgörenhetslunch i Nottingham, England.

Bild: Under jultiden är medier intresserade av glädjande nyheter, t.ex. välgörenhet.

Digitalisera jultraditioner

Det är möjligt att förflytta flera gamla jultraditioner till den digitala världen. Ge digitala julklappar, skapa en e-julkalender eller skicka e-julhälsningar till dina kunder. Därtill kan du dela dina egna jultips på Pinterest eller Instagram.

4. Ge din hemsida en jul-makeover

Webbutiker har många besökare under julhelgen men även andra webbsidor får sin del av besökarflödet. Om du förväntar dig att ha ett större antal webb-besökare under jultiden så lönar det sig att ge din hemsida en liten makeover inför jul. Man kan enkelt fixa en ny bakgrundsbild och uppdatera julens öppettider samt andra kontaktuppgifter på webbsidan. Om du förväntar dig att få mer online-försäljning under julhelgen så är tidsinställning av relevanta erbjudanden nyckeln till en lockande hemsida.

Kunder har olika behov innan och efter jul. Om du planerar att ta en längre semester så är det viktigt att tidsinställa olika erbjudanden att visas vid olika tidpunkter. Så här kommer dina webbsidor att se lockande ut under din julsemester.

Under mellandagarna besöker man ofta webbsidor för att leta efter användningstips eller information om presentkort som man fått i julklapp. Därför är det viktigt att ha tydliga meddelanden som svarar till kundernas potentiella frågor, t.ex. ”Fick du presentkort från tomten? Boka din semester nu och få 20 % rabatt” eller ”Låg det vår nya topprodukt under granen? Se en video hur man tar den i bruk.” Kom ihåg att beakta även sådana besökare som vill returnera eller byta sina julklappar: visa klart och tydligt när och hur man kan byta varan – men se också till att de köper något annat i stället.

Under julen får man ofta sådana besökare som annars inte skulle ha besökt din webbsida. Det är speciellt viktigt att genast identifiera dessa webb-besökare och göra en riktad kampanj mot dem för att få dem komma tillbaka som kunder.

Användbarhet är nyckeln

Under julsäsongen får man värdefull information om användbarhet av sitt företags webbsida. Är det möjligt för kunden att navigera på din webbsida självständigt eller behöver hen hjälp från din support? Ju mer kundservicerelaterad information det finns på webbsidan, desto färre kontaktförfrågningar din support får i enkla saker. Skulle du kunna ge t.ex. användningstips i form av ett kort videoklipp?

Se till att webbsidorna visas bra på olika mobila enheter.

5. Automatisera din kundservice

Det är viktigt att säkra att kunden inte lämnas ensam med sina frågor medan du njuter av din semester i lugn och ro. Genom att använda automatiserade meddelanden inom kundservice kan man få en stressfri jultid. I stället för att lämna kundens frågor hängande i luften efter att de lämnat en kontaktförfrågan, så kan man genast skicka dem ett automatiserat svarsmeddelande med lösningar till vanliga problem eller information om produkter. Se till att meddelandet innehåller information om öppettider under och efter jul samt vad man ska göra vid akuta frågor.

Vi anser att marknadsföring och kommunikation utgör en tät helhet. Med hjälp av Liana Marketing Cloud och Liana PR Cloud produktfamiljer kan man hantera och automatisera sin digitala marknadsföring och kommunikation enkelt och effektivt. Kontakta vårt team om du vill utveckla din digitala verksamhet under år 2017.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer