Artikel

Varför du misslyckas med inköp av nya mjukvaror till marknadsavdelningen

Kontakta oss! mar 15, 2016
Varför du misslyckas med inköp av nya mjukvaror till marknadsavdelningen Självklart vill man vara kunnig och helt med när det gäller digitaliseringen. Något annat hade varit konstigt. Att vara emot digitaliseringen är vid det här laget detsamma som att säga att man är emot tyngdlagen.

Självklart vill man vara kunnig och helt med när det gäller digitaliseringen. Något annat hade varit konstigt. Att vara emot digitaliseringen är vid det här laget detsamma som att säga att man är emot tyngdlagen. Men hur gör man då? Var ska man börja?

Självklart är strategier viktigt. Ännu viktigare är att definiera målgrupperna och ge dem information de vill ha på rätt sätt. Desto mer relevant du är desto mer kommer målgruppen gilla budskapet. Viktigast är att vara nyfiken. Kanske konverterar ni på det mest kostnadseffektiva sättet via en extern eventpartner? Må så vara. Men vet ni det, eller tror ni det? Eller är det, helt enkelt, jobbigt att ta det första steget och riskera att göra fel. Många vill hellre skjuta över detta på någon annan, helst någon på en annan avdelning. 

Kanalval är definitionen av marknadsföringstaktik enligt mig (tillsätt: nypa salt). Hur ska vi få ut buskapet? Hur ska vi nå de som vill lyssna på oss? Det ryktas om att 50% av marknadspengarna satsas fel. Problemet är att man inte vet vilken hälft som inte gör sitt jobb. Det kan nog ligga mycket i detta.

Att köpa

  1. Se till att ni har folk med på tåget. Sälj det internt först. Skaffa mandat, budget och utrymme i strategin för digitalt spelrum.
  2. Anpassa ert inköp efter era kunder (behov), er budget, företaget ni köper in mjukvaran av och den eventuella tjänsten som tillkommer.
  3. Ni kan A/B testa. Skaffa avtal som inte är så långa och mjukvaror som är enkla att ta till sig. Når ni inte önskat resultat, får ni inte rätt support eller känner ni att ni inte skapar tillräckligt bra innehåll till kanalen? Släpp mjukvaran som en tom ölburk. Testa något nytt. Lär er något nytt.

Det ni köper

Här blir det knepigt. När ni ska anpassa ert inköp efter företaget ni köper ifrån borde ni betänka vissa saker. Hur bra är kontaktpersonen, hur upptagen är kontaktpersonen, kolla referenser och ställ frågan: Kommer vi kunna använda mjukvaran på ett kompetent sätt? Om det finns konsulter som är certifierade i en mjukvara, då vet man att mjukvaran är komplicerad. Oftast på grund av:

  1. Att mjukvaran är stor och har många funktioner.
  2. UX-desingen och interfacen är byggt utifrån funktionerna och inte användaren.
  3. Företaget utvecklar inte mjukvaran på ett agilt sätt. 
Här är Facebook ett bra exempel på en agil mjukvara. Facebook ser inte likadant ut som 2007 eftersom världen har förändrats. Hitta en mjukvarupartner som förändras och växer med dig och ditt företag. Världen omkring er kommer förändras.

PS. Support. För eller senare av någon anledning behövs den. Se till att den finns. DS.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

6 Anledningar varför mediebevakning är viktigt för ditt företag

Mediebevakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att avsätta alltför mycket av dina resurser. Här listar vi 6 skäl till varför du bör börja med mediebevakning.

Läs mer

Artificiell Intelligens (AI) – 101 för marknadsförare

Artificiell intelligens är exakt vad det låter som: Uppgifter som normalt utförs av en person utförs istället med teknik som simulerar mänsklig intelligens.

Läs mer

AI hjälper dig att mäta din kommunikation och rikta ditt innehåll

Vår nya Liana ™ PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en AI-funktion som tillexempel kan fastställa tonen av nyheter eller diskussioner enligt exempel den givit.

Läs mer

GDPR och e-postmarknadsföring – de viktigaste förändringarna

Vilken påverkan har den nya dataskyddsförordningen på din organisations e-postmarknadsföring? Hur har vi anpassat vårt LianaMailer-verktyg för att möta och överträffa de nya kraven för personuppgiftshantering?

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer