Artikel

Varför du misslyckas med inköp av nya mjukvaror till marknadsavdelningen

Kontakta oss! mar 15, 2016
Varför du misslyckas med inköp av nya mjukvaror till marknadsavdelningen Självklart vill man vara kunnig och helt med när det gäller digitaliseringen. Något annat hade varit konstigt. Att vara emot digitaliseringen är vid det här laget detsamma som att säga att man är emot tyngdlagen.

Självklart vill man vara kunnig och helt med när det gäller digitaliseringen. Något annat hade varit konstigt. Att vara emot digitaliseringen är vid det här laget detsamma som att säga att man är emot tyngdlagen. Men hur gör man då? Var ska man börja?

Självklart är strategier viktigt. Ännu viktigare är att definiera målgrupperna och ge dem information de vill ha på rätt sätt. Desto mer relevant du är desto mer kommer målgruppen gilla budskapet. Viktigast är att vara nyfiken. Kanske konverterar ni på det mest kostnadseffektiva sättet via en extern eventpartner? Må så vara. Men vet ni det, eller tror ni det? Eller är det, helt enkelt, jobbigt att ta det första steget och riskera att göra fel. Många vill hellre skjuta över detta på någon annan, helst någon på en annan avdelning. 

Kanalval är definitionen av marknadsföringstaktik enligt mig (tillsätt: nypa salt). Hur ska vi få ut buskapet? Hur ska vi nå de som vill lyssna på oss? Det ryktas om att 50% av marknadspengarna satsas fel. Problemet är att man inte vet vilken hälft som inte gör sitt jobb. Det kan nog ligga mycket i detta.

Att köpa

  1. Se till att ni har folk med på tåget. Sälj det internt först. Skaffa mandat, budget och utrymme i strategin för digitalt spelrum.
  2. Anpassa ert inköp efter era kunder (behov), er budget, företaget ni köper in mjukvaran av och den eventuella tjänsten som tillkommer.
  3. Ni kan A/B testa. Skaffa avtal som inte är så långa och mjukvaror som är enkla att ta till sig. Når ni inte önskat resultat, får ni inte rätt support eller känner ni att ni inte skapar tillräckligt bra innehåll till kanalen? Släpp mjukvaran som en tom ölburk. Testa något nytt. Lär er något nytt.

Det ni köper

Här blir det knepigt. När ni ska anpassa ert inköp efter företaget ni köper ifrån borde ni betänka vissa saker. Hur bra är kontaktpersonen, hur upptagen är kontaktpersonen, kolla referenser och ställ frågan: Kommer vi kunna använda mjukvaran på ett kompetent sätt? Om det finns konsulter som är certifierade i en mjukvara, då vet man att mjukvaran är komplicerad. Oftast på grund av:

  1. Att mjukvaran är stor och har många funktioner.
  2. UX-desingen och interfacen är byggt utifrån funktionerna och inte användaren.
  3. Företaget utvecklar inte mjukvaran på ett agilt sätt. 
Här är Facebook ett bra exempel på en agil mjukvara. Facebook ser inte likadant ut som 2007 eftersom världen har förändrats. Hitta en mjukvarupartner som förändras och växer med dig och ditt företag. Världen omkring er kommer förändras.

PS. Support. För eller senare av någon anledning behövs den. Se till att den finns. DS.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Från multi-channel till omnichannel marketing

Som besökare till event om marknadsföring hör man ofta begreppet omnichannel. Marknadsförare talar om sömlösa kundupplevser i olika kanaler och ett nytt sätt att tänka om marknadsföring. Vad har förändrats? Har ens någonting förändrats?

Läs mer

Undersökning: Vilken påverkan har placering av länkar på CTR i nyhetsbrev?

Kan man med hjälp av analyser få reda på vad som styr läsarens uppmärksamhet i e-postmeddelanden? Vart ska man placera CTA eller länkar av typen ”Läs mer”, samt vilken inverkan har placeringen av dessa länkar på nyhetsbrevets CTR, det vill säga klickfrekvens? Ashish Kumar, biträdande professor vid Aalto universitetets handelshögskola i Finland, och Jari Salo, professor i marknadsföring vid Oulu Business School vid Uleåborgs universitet i Finland, har gjort en undersökning om dessa teman.

Läs mer

Utnyttja video i din content marketing

Så nu är det officiellt: människan har en ännu kortare koncentrationsförmåga än en guldfisk. Människor som jobbar inom marknadsföring och kommunikation har troligtvis märkt att det har blivit allt svårare att fästa läsarnas uppmärksamhet: man skummar igenom texter och bestämmer sig för att dela bilder på ett ögonblick. Videoklipp är dock någonting som vi fortfarande orkar koncentrera oss på. Här få du 10 statistiska och 10 praktiska skäl till att börja dra nytta av videocontent i din kommunikation samt en rad tips på hur man kommer igång med det.

Läs mer

Marketing automation som en viktig del av försäljning: leadsgenerering och lead nurturing

Viktighet av webbtjänster och bra content betonas i köpprocessen. Det lönar sig dock inte att lämna kunden ensam utan det är bra att aktivt kontakta potentiella kunder.

Läs mer

Kundresan i förändring - lyckas du med att leda kunden till köpet?

Vet du hur din kunds digitala köpprocess ser ut? I praktiken består den digitalakundresan av en rad kontaktpunkter som företaget bestämt sig för att dra nytta av i sin kommunikation. Dessa punkter kan då kombineras på otaliga sätt för att utforma olika köpvägar genom vilka kunderna kan fatta köpbeslut.

Läs mer