Tip

10 tips för att skapa en contentkalender

Kontakta oss! jul 8, 2016
10 tips för att skapa en contentkalender I contentkalendern kan man dela in contentplanering och -skapande i mindre delar, vilket gör helheten lättare att uppfatta.

Hur skapar man intressant och aktuellt content från vecka till vecka och månad till månad? Den här frågan vållar ofta bekymmer för dem som jobbar inom marknadsföring och kommunikation.

Även om det fanns bra bloggare eller skickliga användare av sociala medier bland företagets personal, kan det med tiden börja kännas jobbigt att kontinuerligt skapa nytt content. Oftast är det brist på tid och personalresurser som ställer utmaningar för contentskapandet. Företagen brukar vara motiverade att skapa mer content, men företagens interna resurser räcker oftast inte till att skapa allt planerat content.

Det blir enklare att planera och skapa content om man börjar använda en contentkalender. I contentkalendern kan man dela in contentplanering och -skapande i mindre delar, vilket gör helheten lättare att uppfatta. Med hjälp av kalendern kan man effektivt kontrollera sin egen och hela arbetsteamets arbetsbelastning under en längre tidsperiod. Det är möjligt att en contentplan som består av några få stolpar blir aldrig genomförd eller så har den problem med tidtabellen.

När din contentkalender är full så kan du lägga mindre tid på att undra vad du ska skriva om och koncentrera dig på att skapa användbart content i stället. Här har vi samlat in 10 tips för att hjälpa dig komma igång med din egen contentkalender. 

1. Kontrollera dina målsättningar

Innan du börjar skapa din contentkalender så måste du se till att du vet vad du vill nå med ditt content. Dessa mål har då en avsevärd effekt på vem som får ditt content, vilka kanaler som du utnyttjar och hur ofta du publicerar content.

Vill du generera nya leads, flytta läsare till en webbsida, få synlighet eller få fler Facebook-följare? Du måste veta varför du producerar content innan du kan gå vidare till nästa steg.

2. Skapa en mall för kalendern

Det finns ett överflöd av verktyg med kalenderfunktioner på webben. Om du inte vill lägga tid på att testa och lära dig använda nya verktyg så kan du alltid börja med att använda ett enkelt kalkylprogram som bas för contentkalendern. Det är nyttigt att kalendern har en delningsfunktion om du kommer att planera content tillsammans med andra medlemmar i organisationen. Till exempel med Googles gratis kalkylprogram kan du skapa en kalendermall som andra skribenter då kan uppdatera på sin egen dator.

Contentkalendern kan byggas på många olika sätt, men den ska svara på åtminstone dessa frågor: 

  • Genom vilken kanal kommer content att publiceras?
  • Vilken typ av content kommer att publiceras?
  • Vad handlar content om?
  • När ska man publicera content?
  • Vem kommer att skapa och publicera content?
  • Har content publicerats tidtabellsenligt?

Här följer ett exempel på hur en enkel mall för en contentkalender kan se ut: 

3. Välj rätta kanaler

Publicerar du artiklar på din blogg? Bilder på Instagram och Twitter? Videoklipp på YouTube? En enkät på Facebook? Det viktigaste är att publicera ditt content där dina kunder håller till. Så ta först och främst reda på vilka kanaler dina befintliga och potentiella kunder använder sig av mest. 

Contentkalendern ska innehålla även annat än dina planer gällande inlägg i sociala medier. Det lönar sig att inkludera även annat content såsom pressmeddelanden och artiklar skrivna av gästskribenter eller experter i årets kommunikations- och marknadsföringskalender.

4. Använd en riktig kalender som stöd

Börja med att markera alla viktiga händelser såsom semestrar, högtider, branschmässor, seminarier och utbildningar till contentkalendern – då blir det enklare att planera ditt content. 

5. Lägg till ditt eget content

Efter att alla dessa generella händelser har markerats i kalendern kan du börja med att fylla i tomrummen med annat content. Ditt content kan bestå av till exempel: 

  • Temainlägg – Ska du delta i en branschmässa eller ett seminarie? Förekommer det något ämne som är nära din verksamhetsbransch i den offentliga diskussionen? Följ vad man pratar om inom din bransch och passa på tillfället att skriva om dessa aktuella ämnen.
  • Serieinlägg – Är du specialiserad på en tjänst som du skulle vilja berätta mer om för dina kunder? Serieinlägg är ett bra sätt att utbilda dina mottagare och visa din expertis.
  • Expertartiklar och gästbloggar om dina tjänster och aktuella ämnen inom din bransch.
  • Pressmeddelanden om nya produktlanseringar, forskningsresultat eller ditt företags internationalisering.
  • Säsongs- eller högtidshälsningar.
  • Videoklipp eller bilder från evenemang, kampanjer, produkter och projekt.
  • Intervjuer med kunder och samarbetspartners i form av en video eller en case.
  • Intressanta och roliga detaljer om företaget: Vem som besöker kontoret och vad som händer under fikapausen?

Det mest utmanande med att skapa en egen contentkalender är att komma på med relevanta idéer som fyller din kalender.

6. Ha tidlöst content till hands

Tidlöst content är alltid relevant och användbart eftersom det inte är bunden till ett visst datum eller en viss tidpunkt. Det är en bra idé att alltid ha extra content som kan användas i fall det uppstår fördröjningar i schemat. Det är också praktiskt att ha en plats för nya contentidéer i själva kalendern.

7. Utnyttja ditt tidigare content

Du behöver inte alltid skapa helt nytt content. De flesta företag har användbart content till hands – t.ex. data från CRM-systemet och resultat från kundundersökningar. Äldre blogginlägg kan också återanvändas och uppdateras via olika kanaler.

8. Bestäm publiceringsfrekvensen 

Tänk efter hur ofta du kan realistiskt sett publicera nytt content. Att skapa content är tidskrävande och det är viktigt att välja en publiceringsfrekvens som passar dig. För att kunna skapa en effektiv contentkalender är det mycket viktigt att erkänna sina begränsningar. Om contentkalendern är för fullspäckad, lider kvaliteten på ditt content. Om kalendern däremot ser alltför tom ut, hjälper den dig förmodligen inte alls. 

9. Fastställ deadlines

Fastställ deadlines för när content ska publiceras, men kom också ihåg att contentkalendern inte är satt i sten. Planera flexibelt: det är bättre att passa på tillfället och skriva om färska nyheter på bekostnad av tidlöst content som kan publiceras i princip när som helst. 

10. Uppdatera dina contentplaner

Det finns inte ett entydigt svar på hur långt i förväg content måste planeras. Möjligheten att planera din kommunikation i förväg beror på hur snabbt situationer förändras inom din bransch. Huvudlinjerna i ditt content kan först skapas för hela året, och därefter kan man planera innehållet veckovis och dagligen för den kommande månaden. Ju tidigare man börjar planera sitt content, desto sannolikare är det att det inte förekommer några oplanerade avbrott i innehållsflödet. 

Extra: Kontrollera hur ditt content tas emot 

När man koncentrerar sig på att skapa och dela content, kan det hända att man glömmer att mäta vilka slags resultat man nått med sitt content. Det är således viktigt att reservera tid för självreflektion i contentkalendern: vilka inlägg på sociala medier har väckt mest intresse och diskussion, vilka blogginlägg har delats vidare och hur mycket synlighet har dina pressmeddelanden fått i olika medier? När du vet vilken typ av content som intresserar dina läsare kan du fortsätta med att skapa ännu intressantare och mer engagerande content.

Kontakta våra experter om du vill ha PR som en del av din contentkalender eller behöver hjälp med mediaövervakning

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer