Tip

31 + 31 sätt att bygga en e-postlista

Kontakta oss! jan 20, 2016
View image 31 + 31 sätt att bygga en e-postlista Det lönar sig att bygga en e-postlista genom flera olika kontaktpunkter. Möjligheten att registrera sig för ett nyhetsbrev kan ske på olika sätt och på olika kanaler.

År efter år håller e-postmarknadsföring sin plats som den mest effektiva digitala kanalen för försäljningen – därför lönar det sig att satsa på den. För att lyckas med e-postmarknadsföringen måste man behärska grunderna först: content ska vara bra, verktygen fungera smidigt och den visuella layouten se lockande ut.

Det är emellertid lika viktigt att skapa och uppdatera ett prenumerantregister för e-postmarknadsföring som hela tiden växer och vars kvalitet blir bättre och bättre. I den här artikeln granskar vi några grundläggande frågor om e-postmarknadsföring: hur man kan få mera prenumeranter på sina e-nyhetsbrev och hur man får ut mest av sitt register. 

När ”prenumerera här” inte är tillräckligt - hur får du fler prenumeranter på ditt nyhetsbrev? 

Räcker det med registreringsformulär på webbsidan för att få prenumeranter på ditt nyhetsbrev? Då når du förmodligen endast en liten del av alla potentiella prenumeranter. 

Ha flera olika kontaktpunkter

Se till att möjligheten till prenumeration kommer fram i alla olika kanaler som er organisation är med i. 

  1. Skapa en ”Prenumerera på vårt nyhetsbrev”-app eller ha uppmaningen "Registrera dig för vårt nyhetsbrev" med i omslagsbilden på Facebook.
  2. Gör reklam för nyhetsbrevet i allt marknadsföringsmaterial.
  3. Skapa call-to-action-knappar i dina videor på YouTube och ha länken till registreringen i videobeskrivningen.
  4. Länk till prenumeration i din e-postsignatur.
  5. Samla in och registrera kontakter från mässor som prenumeranter med hjälp av visitkort och olika typer av tävlingar.
  6. Lägg till en kryssruta ”Registrera dig till vårt nyhetsbrev” då man beställer någonting från nätbutiken och i orderbekräftelsen.
  7. Uppmana människor till att registrera sig som prenumerant i feedback-enkäter för evenemang.
  8. Berätta i slutet av bloggtexten att det är möjligt att prenumerera på blogginlägg och få dem skickade till läsarens e-post.
  9. Använd Twitter-kort och gör det möjligt för kunden att registrera sig direkt från kortet.
  10. Använd Facebook-erbjudanden som man kan få endast om man har registrerat sig som prenumerant.
  11. Berätta om ditt nyhetsbrev i ditt content på sociala medier.
  12. Använd Google AdWords-annonser som tar besökarna direkt till registreringssidan.
  13. Skapa en gratis webbtjänst eller ett webbverktyg som kräver e-postregistrering.
  14. Utnyttja dina samarbetspartners: organisera ett gemensamt evenemang eller en kampanj för att samla in e-postadresser tillsammans.
  15. Publicera erbjudanden på LinkedIn och andra lämpliga grupper där man måste registrera sig.
  16. Erbjud gratis Wi-Fi för registrering.

Tänk på olika situationer där ni kommer i kontakt med era kunder och hur ni skulle kunna göra möjligheten till prenumeration mer synlig i dessa situationer. Texten "Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inbjudan till våra evenemang bland de första" fungerar för sådana mottagare som deltagit i ert evenemang, medan "prenumerera på vårt nyhetsbrev och få en rabattkupong" fungerar för dem som avbrutit sitt köp på nätbutiken.

Sälj ditt nyhetsbrev

Nyhetsbrevet måste oftast säljas till prenumeranten: det måste vara lockande och pålitligt. 

  1. Erbjud en gratis handbok att ladda ner, en vitbok, en rabattkupong eller någon annan konkret förmån vid prenumeration.
  2. Dela länkar till några av era bästa nyhetsbrev.
  3. Ange tydligt hur ofta nyhetsbrevet skickas och hur man använder prenumeranternas kontaktuppgifter.
  4. Berätta för prenumeranten att det är lätt att avregistrera sig från e-postlistan – och håll ditt löfte.
  5. Sälj på ett konkret sätt. Se till att säljteamet erbjuder möjligheten till att bli prenumerant på ert nyhetsbrev under försäljningssamtal och affärsmöten. Att skicka nyhetsbrev är ett enkelt sätt att hålla kontakten även när det inte finns någon orsak till ett möte med kunden.

Vädja till instinkterna

Människor är sociala varelser – till exempel sociala mediers framgång och betydelsen av rekommendationer inom marknadsföring baserar sig på människans sociala natur. Vädja till prenumeranternas behov av att tillhöra en grupp. 

  1. Locka med fördelar som endast prenumeranterna får: till exempel erbjudanden, förhandsinformation och inbjudningar till olika typer av evenemang.
  2. Uppmuntra dina prenumeranter att rekommendera er. Detta innebär mer än att använda knappar som "tipsa en vän" eller "dela på sociala medier". När ni får en ny prenumerant, bör ni genast imponera på hen med en automatiserad välkomstkampanj. När du är säker på att du övertygat prenumeranten, är det dags att skicka det nästa automatiserade meddelandet: ”rekommendera vårt nyhetsbrev till en vän för att få en rabattkupong eller någon annan förmån”.
  3. Samla feedback och fråga efter tillstånd att publicera positiva kommentarer på er registreringssida eller i formuläret.
  4. Om ni har många prenumeranter kan ni tala i siffror: "Bli en av våra över 20 000 prenumeranter och ha koll på vad man pratar om.

…och var fanns nu det där formuläret igen? 

De flesta prenumeranterna registrerar sig på din webbsida. Oväntat nog är registreringsformuläret ofta rätt komplicerat samt svårt att hitta på webbsidan. Ju mer klick det kräver för att få formuläret fram, desto sannolikare är det att den potentiella prenumeranten tappar intresset. I idealfallet skulle formuläret vara lätt att hitta och snabbt att fylla i. 

  1. Se till att registreringsformuläret kan hittas på varje sida med en enda blick.
  2. Testa ett "hello bar"-fält högst upp i webbläsaren.
  3. Överväg ett popup-fönster, de fungerar verkligen bra och är nuförtiden godkända av både marknadsförare och webbanvändare.
  4. Ta popup-fönstren ett steg längre och se till att de visas automatiskt efter en viss handling - till exempel efter att kunden har läst ett blogginlägg - eller efter att användaren har tillbringat en viss tid på sidan.
  5. Se till att formuläret inte glöms bort högst upp eller längst ned på webbsidan. Detta kan göras med ett "flytande" formulär som följer med när användaren scrollar på sidan.
  6. Om era prenumeranter är viktiga för er, överväg då A/B-testning. Det är överraskande hur stor påverkan formulärets placering, texten och till och med färgerna kan ha på antalet prenumeranter.

Inte (bara) kvantitet utan kvalitet - hur du bättre utnyttjar de prenumeranter som du redan har

Använder du ditt e-postregister endast för att skicka ut det månatliga nyhetsbrevet? Då är det dags att bli mer aktiv. 

Bekanta er med varandra

Det gamla mantrat gäller fortfarande: kommunicera med rätta människor vid rätt tillfälle och med rätt innehåll. För att lyckas med detta måste du känna dina prenumeranter. 

  1. Vid registreringen fråga prenumeranterna vad de är intresserade av…
  2. ...och kom ihåg att fråga dem regelbundet.
  3. Skapa olika sätt att registrera sig som en prenumerant på nyhetsbrevet…
  4. …eller skapa egna länkar till olika kanaler så att du får veta varifrån prenumeranten har kommit och således erbjuda dem lämpligt innehåll.
  5. Synkronisera data från programvaran för e-postmarknadsföring med nätbutiken, CRM-systemet samt lojalitetssystemet och dra nytta av denna information som du får om din kunds kontakter med ditt företag.
  6. Kombinera e-postmarknadsföring med webbsidor för att få reda på vad som intresserar kunderna på dina sajter.
  7. Fråga efter feedback, utvecklingsidéer och tips regelbundet.
  8. Kontrollera vem som är mest aktiv när det gäller era nyhetsbrev och använd denna information för nätverkande, generering av leads och för att nå synlighet i sociala medier.

Hämta information

Alla målgrupper är individuella: ta reda på vad som fungerar för era mottagare i er bransch. 

  1. Följ vilken typ av content som klickas mest respektive minst.
  2. Lär dig vilka typer av rubriker som fungerar och inte fungerar.
  3. Utred vilka slags nyhetsbrev som är de mest intressanta respektive minst intressanta.
  4. Använd dig av samma effektiva knep som andra redan har använt.
  5. Testa när just dina prenumeranter vill motta nyhetsbrev.
  6. Innan du skickar nyhetsbrevet, testa hur olika rubriker fungerar med hjälp av A/B-provning.

Bli mer personlig 

Ju personligare, desto bättre. Både för avsändaren och för mottagaren. 

  1. Överväg om namnet på sändaren bör vara företagets namn eller ett personnamn.
  2. Använd mottagarens namn i nyhetsbrevets innehåll.
  3. Skräddarsy dina nyhetsbrev på basis av kunddata: vissa delar av innehållet ska visas till vissa personer.
  4. Skapa olika kundsegment och skicka olika typer av nyhetsbrev till dessa segment.
  5. I stället för företagets namn underteckna nyhetsbrevet med namn på en person som har ett ansikte och kontaktuppgifter.

Automatisera

E-postmarknadsföringen kan automatiseras till en viss grad. 

  1. Hälsa den nya prenumeranten välkommen med ett automatiskt meddelande, presentera ert företag och tacka hen för prenumerationen till exempel med en gåva.
  2. Up-sell och cross-sell automatiskt på basis av konsumentbeteendet.
  3. Väck passiva prenumeranter med en egen kampanj.
  4. Belöna aktiva och trogna prenumeranter med olika erbjudanden.

Expandera

Efter att kunden har nåtts genom en kanal är det dags att fördjupa relationen med kunden genom att börja utnyttja även andra kanaler. 

  1. Berätta till dina läsare om olika sätt att kontakta ert företag: ha länkar till LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube…
  2. Sälj – se till att varje nyhetsbrev innehåller all information som behövs för att omvandla prenumeranter till köpare: säljteamets kontaktinformation, erbjudanden osv.
  3. Omvandla en vanlig prenumerant till en lead med hjälp av marketing automation.
  4. Omvandla en prenumerant till en referens med hjälp av olika knappar till sociala medier, till exempel "tipsa en vän".
  5. Bjud in prenumeranterna till olika evenemang.

Lura inte dig själv 

Även om antalet prenumeranter är viktigt, är det ännu viktigare att kolla att dina prenumeranter är verkligen intresserade av ditt företag och det content som du skickar ut.

  1. Kontrollera att ogiltiga e-postadresser tas bort från registret automatiskt.
  2. Rensa listorna regelbundet: om ni inte lyckas väcka passiva läsare är det bättre att säga adjö.
  3. Be dem att ange orsaken till varför de lämnar listan och lär er läxa.

Hoppas att du fick nyttiga tips om hur man skapar en prenumerantregister och hur du kan bättre utnyttja denna information. Bekanta er med verktyget LianaMailer för nyhetsbrev eller kontakta våra experter för att diskutera hur ni kan förbättra er e-postmarknadsföring.

PS. Har du registrerat dig för vårt nyhetsbrev och rekommenderat det för dina kollegor?

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer