Tip

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Kontakta oss! jul 24, 2017
5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar Ta marketing automation i bruk en avdelning åt gången istället för att revolutionera processerna i hela organisationen på en gång.

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller är det verkligen så? Läs vidare för fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Fråga 1: Varför vill du använda marketing automation?

Om man inte automatiserar åtminstone en del av sina marknadsföringsprocesser kan man vara säker på att man inte utnyttjar sina resurser tillräckligt effektivt. Det är ändå viktigt att tydligt kunna definiera varför man vill börja använda marketing automation innan man kommer igång med automatiseringsprojektet.

Gör det rätt:

Jag vill använda marketing automation eftersom det är mitt mål att…

  • öka företagets försäljning
  • göra cross-selling och upselling
  • presentera företagets tjänster till nya kunder
  • skapa riktade erbjudanden
  • erbjuda content som är bättre riktat mot mina målgrupper
  • minska manuellt arbete
  • konvertera mina freemium-användare till betalande kunder
  • göra samarbetet mellan försäljning och marknadsföring mer effektivt genom att vårda leads.

Gör inte så här:

Det är dags att börja med marketing automation eftersom...

  • marketing automation är ett måste år 2017
  • alla andra gör det också.

Experttips: Frågan är inte längre om man ska dra nytta av marketing automation i sin verksamhet utan hur man ska göra det på bästa möjliga sätt. Nästan alla organisationer får nytta av marketing automation – men inte på samma sätt.

Den rätta lösningen till ditt företags behov hittar du genom att fråga dig själv och dina medarbetare en enkel fråga: Vilken del av ditt jobb kräver mest tid och manuellt arbete? Marketing automation är en investering som ger konkreta resultat och ofta betalar sig många gånger om. Genom att automatisera de tröttsamma arbetsuppgifterna inom organisationen kan man fördela sina resurser mer effektivt åt de viktiga uppdragen.

Fråga 2: Vad kan man göra med marketing automation?

De flesta lyckade marketing automation -projekt har en sak gemensamt: man gör inte radikala förändringar i företagets processer på en gång utan börjar med något smått och konkret. Bra utgångspunkter är till exempel:

  • erbjudanden om kompletterande produkter baserat på tidigare köp
  • erbjudanden för att aktivera kunder som inte har köpt någonting på länge
  • välkomstmeddelanden till nya kunder
  • introduktionskampanjer för nya medarbetare
  • påminnelser om rabatter och bonuspoäng.

Experttips: Se till att ta marketing automation i bruk en avdelning åt gången istället för att revolutionera processerna i hela organisationen på en gång. Det är mycket vanligt att marknadsavdelningen först tar marketing automation i bruk och andra avdelningar följer efter. Alternativt går det också bra att börja med marknadsavdelningen och högst en annan avdelning. De vanligaste kombinationerna brukar då vara försäljning + marknadsföring, HR + marknadsföring eller kundservice + marknadsföring.

Fråga 3: Varifrån får man all nödvändig data?

För att fungera på bästa möjliga sätt behöver man kombinera marketing automation med olika datakällor. Vilka datakällor som väljs beror på vad man egentligen vill göra med marketing automation. Det enklaste sättet att komma igång med marketing automation är att utnyttja information om kundernas beteende på webbplatsen eller statistik om nyhetsbrevets CTR. De mest utvecklade systemen för marketing automation kan dock kombinera data från företagets alla kärnsystem.

I princip kan vilket system som helst fungera som en datakälla men de vanligaste är:

  • bokningssystem
  • CRM-system
  • webbutik eller affärssystem (ERP)
  • stamkundssystem för lojala kunder
  • webbsidor
  • verktyg för e-postmarknadsföring.

Om du inte redan har relevant data till hands, är det dags att börja samla in den. Hitta på några kreativa sätt att få besökare att identifiera sig när de besöker din webbsida eller butik nästa gång. Därefter kan du skapa och rikta relevant content mot dem.

De flesta kunder byter ut sin kontaktinformation gärna mot något nyttigt. Denna information kan då utnyttjas för att bättre segmentera mottagarna av dina automatiserade meddelanden. Till exempel:

  • prenumeranter på nyhetsbrev
  • de som fyller i kontaktformuläret
  • de som laddar ner en whitepaper
  • de som utnyttjar dina chatttjänster
  • de som laddar ner en mobilapplikation
  • de som använder ett Wi-fi-nätverk som kräver inloggningsinformation
  • de som deltar i dina webinars
  • de som skriver på ett diskussionsforum
  • de som kommenterar dina blogginlägg.

Experttips: Du behöver inte utnyttja all befintlig data på en gång utan du kan steg för steg ta med fler datakällor i analysen. Glöm inte att dina krav och behov kommer att ändra under tiden, och att det är viktigt att automationssystemet du väljer i början är skalbart och anpassar sig till dessa framtida ändringar. Du vill inte slösa tid genom att upptäcka först efter ett år i automatiseringsprojektet att systemet du valt inte kan integreras med ditt CRM.

Fråga 4: Vilka kanaler vill du använda för marketing automation?

Det är möjligt att använda i princip vilken digital kanal som helst för automatiserad kommunikation med kunder. De mest använda – och oftast de effektivaste – kanalerna är:

  • e-postmarknadsföring
  • SMS-marknadsföring.

Andra nyttiga alternativ är till exempel:

  • push-notiser från mobilapplikationer
  • skräddarsytt content på webbsidor
  • display-annonsering på sociala medier
  • push-notiser via webbläsare.

Experttips: När man börjar utnyttja marketing automation i sin verksamhet, är det viktigt att planera vilka kanaler man vill använda nu och i framtiden. Se också till att ditt system för marketing automation fungerar bra ihop med mobilapplikationer m.m. 

Fråga 5: Hur mäter man om automationsinsatserna lyckas?

Att dra nytta av marketing automation är en investering och därför är det viktigt att kunna mäta dess nytta. Man kan använda sig av olika parametrar, till exempel: 

  • ökad försäljning
  • ökad korsförsäljning
  • ökat antal leads för försäljningsteamet
  • ökad kundnöjdhet
  • ökat engagemang bland kunder
  • ökat antal testanvändare som blir kunder
  • ökat antal passiva kunder som blir aktiverade.

Marketing automation behöver inte vara ett stort och tröttsamt projekt om man förbereder sig väl. Lycka till!

Läs även:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer

Infograf: Formeln för ett imponerande nyhetsbrev

Ett bra nyhetsbrev är kort och koncist och har en tydlig målgrupp. Se infografen för hur du skapar det bästa möjliga nyhetsbrevet och maximerar effektiviteten av din e-postmarknadsföring.

Läs mer