Tip

8 tips för att personifiera dina email

Kontakta oss! apr 27, 2017
8 tips för att personifiera dina email Personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden?

Personifierad e-mail marknadsföring är nyckeln till att få dina utskick att sticka ut. Personifierade utskick kan öka CTR med 14% och konvertering med 10% (Aberdeen).

Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

1. Segmentering

Segmentering är ett bra första steg för att börja med personifierade kampanjer. Man kan samla in relevant information om sina prenumeranter med hjälp av ett registreringsformulär på webbsidan. Denna information kan sedan användas vid segmenteringen.

Du kan segmentera dina mottagare på:

  • Geografi
  • Intresse för vissa produkter
  • Deltagande på events
  • Nedladdat content
  • Var i kundresan de befinner sig
  • Vilka sidor de har besökt

2. Tilltala dem med namn

Att använda ett riktigt namn förvandlar email kampanjer till en kundrelation.

A personalized email by Grammarly using a person's first name in the body of the email

Grammarly visar att de bryr sig om Mike genom att tilltala honom med namn.

Utöver att använda mottagarens namn i utskicket så kan du även göra det i ämnesraden.

Det har undersökts att personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

3. Gör utskick beroende på hur kunder beter sig

Att göra utskick beroende på hur kunder beter sig på sidan säkerställer att du vet var i kundresan de befinner sig. Detta är också ett bra sätt att få tillbaka kunder som inte handlat eller besökt dig på länge.

Att ha en agil marketing automation-plattform hjälper dig att identifiera kundbeteenden och leverera rätt information vid rätt tidpunkt till kunderna.

A personalized email by Teespring sent to a client who has not used the service for a long time

Det här meddelandet från Teespring är ett bra exempel på känsloladdade email som håller kunder engagerade.

4. Skapa content som sticker ut

Försöker du hitta ett originellt sätt att nå ut till kunder? Visa kunderna att du känner dem med ett personifierat meddelande. 

Det kan till exempel vara fråga om:

  • Gratulationer på årsdagen för första köpet
  • Födelsedagshälsningar
  • Meddelanden till VIP-kunder

A personalized email by Harry's expressing gratitudes for using their products and suggesting to send two razors to friends

Med detta mail ser Harry’s till att en kund känner sig speciell och ökar samtidigt försäljningen.

5. Ge kunderna tips och förslag på hur de bättre kan använda produkterna

Ge kunderna möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sitt köp. Berätta om inslag och funktioner de kanske inte kände till.

Att se till så kunderna ständigt lär sig något nytt ökar deras lojalitet och nöjdhet.

A personalized email by Flock listing tips and tricks on boosting productivity with Flock's tools

Flock hjälper sina kunder att boosta sin produktivitet genom att skicka dem tips på hur deras verktyg kan användas mer effektivt.

6. Nå ut i rätt tid

Värdesätt deras tid: skicka ditt meddelande när kunden är redo att läsa det. Se till att du vet när det är tid att göra utskick så att de blir öppnade. Med en lösning för e-mail marknadsföring så kan du enkelt se tid och datum när dina utskick blir lästa.

Att ha den här datan hjälper dig att skicka ut information i rätt tid.

Statistik om öppningsfrekvens i LianaMailer

Skicka dina meddelanden på olika veckodagar och olika tider på dygnet för att ta reda på när dina utskick får flest öppningar.

7. Föreslå relevanta produkter

Led en kund mot köp genom att föreslå relevanta produkter baserat på deras tidigare inköp. Spåra deras inköpshistorik för att kunna göra detta.

A personalized email by Charles Tyrwhitt suggesting relevant products at the end based on the previous purchases

Charles Tyrwhitt ger kunden en bra shopping-upplevelse genom att föreslå andra relevanta plagg.

8. Länka till relevant content på sidan

En viktig del av e-mailmarknadsföring är var du leder läsaren. Länka till relevanta delar av din sida som stöder storyn i utskicket och svarar mot kundens intressen och förväntningar.

Till exempel, när du gör ett utskick angående rabatt i e-handeln, personifiera CTA-länken beroende på vad för kunden gjort för inköp tidigare.

Relaterade artiklar:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur du skapar en bra kundupplevelse online

E-handel blir allt mer populärt och fler konsumenter går in på internet för att söka information om företag och produkter. Det finns tre nyckelpunkter som behövs tas i beaktning för att kunderna ska nappa på en erbjudande och bli nöjda online.

Läs mer

Hur börjar man med Google Analytics?

Om du inte har börjat använda Google Analytics till din fördel ännu så är det dags att börja. I många företag finns det dolda tillfällen som kan fångas, och dessa kan Google Analytics hjälpa dig att hitta. Det kommer hjälpa dig att hitta viktig information som kan hjälpa dig ta viktiga beslut om företagets marknadsföring och fungera som underlag till beslut. I den här artikeln hjälper vi dig med grunderna för detta.

Läs mer

Den ultimata checklistan för digital marknadsföring

Från ena sidan är den konstanta utvecklingen och framväxten av olika verktyg en riktigt bra chans att kunna öka sitt företags tillväxt. Från andra sidan kan det samtidigt vara svårt att välja vad man ska använda i den digitala djungeln, och det är lätt att man använder sig utav fel verktyg och går miste om goda resultat.

Läs mer

Remarketing i ett nötskal: håll kunderna nära

Man kan påstå att remarketing är den enklaste formen av marknadsföring. Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp.

Läs mer

Se till att din business rullar på medan du är ledig: tips inför julen

För de flesta företag på B2C-marknaden är julen den bästa tidsperioden för försäljning. Genom att planera i förväg och tidsinställa content får man slappna av under julen. I den här artikeln ger vi 5 tips om effektiv marknadsföring och kommunikation under jultiden.

Läs mer