Tip

8 tips för att personifiera dina email

Kontakta oss! apr 27, 2017
8 tips för att personifiera dina email Personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden?

Personifierad e-mail marknadsföring är nyckeln till att få dina utskick att sticka ut. Personifierade utskick kan öka CTR med 14% och konvertering med 10% (Aberdeen).

Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

1. Segmentering

Segmentering är ett bra första steg för att börja med personifierade kampanjer. Man kan samla in relevant information om sina prenumeranter med hjälp av ett registreringsformulär på webbsidan. Denna information kan sedan användas vid segmenteringen.

Du kan segmentera dina mottagare på:

  • Geografi
  • Intresse för vissa produkter
  • Deltagande på events
  • Nedladdat content
  • Var i kundresan de befinner sig
  • Vilka sidor de har besökt

2. Tilltala dem med namn

Att använda ett riktigt namn förvandlar email kampanjer till en kundrelation.

A personalized email by Grammarly using a person's first name in the body of the email

Grammarly visar att de bryr sig om Mike genom att tilltala honom med namn.

Utöver att använda mottagarens namn i utskicket så kan du även göra det i ämnesraden.

Det har undersökts att personifierade ämnesrader kan öka öppningsfrekvensen upp till 41%.

3. Gör utskick beroende på hur kunder beter sig

Att göra utskick beroende på hur kunder beter sig på sidan säkerställer att du vet var i kundresan de befinner sig. Detta är också ett bra sätt att få tillbaka kunder som inte handlat eller besökt dig på länge.

Att ha en agil marketing automation-plattform hjälper dig att identifiera kundbeteenden och leverera rätt information vid rätt tidpunkt till kunderna.

A personalized email by Teespring sent to a client who has not used the service for a long time

Det här meddelandet från Teespring är ett bra exempel på känsloladdade email som håller kunder engagerade.

4. Skapa content som sticker ut

Försöker du hitta ett originellt sätt att nå ut till kunder? Visa kunderna att du känner dem med ett personifierat meddelande. 

Det kan till exempel vara fråga om:

  • Gratulationer på årsdagen för första köpet
  • Födelsedagshälsningar
  • Meddelanden till VIP-kunder

A personalized email by Harry's expressing gratitudes for using their products and suggesting to send two razors to friends

Med detta mail ser Harry’s till att en kund känner sig speciell och ökar samtidigt försäljningen.

5. Ge kunderna tips och förslag på hur de bättre kan använda produkterna

Ge kunderna möjligheten att få ut så mycket som möjligt av sitt köp. Berätta om inslag och funktioner de kanske inte kände till.

Att se till så kunderna ständigt lär sig något nytt ökar deras lojalitet och nöjdhet.

A personalized email by Flock listing tips and tricks on boosting productivity with Flock's tools

Flock hjälper sina kunder att boosta sin produktivitet genom att skicka dem tips på hur deras verktyg kan användas mer effektivt.

6. Nå ut i rätt tid

Värdesätt deras tid: skicka ditt meddelande när kunden är redo att läsa det. Se till att du vet när det är tid att göra utskick så att de blir öppnade. Med en lösning för e-mail marknadsföring så kan du enkelt se tid och datum när dina utskick blir lästa.

Att ha den här datan hjälper dig att skicka ut information i rätt tid.

Statistik om öppningsfrekvens i LianaMailer

Skicka dina meddelanden på olika veckodagar och olika tider på dygnet för att ta reda på när dina utskick får flest öppningar.

7. Föreslå relevanta produkter

Led en kund mot köp genom att föreslå relevanta produkter baserat på deras tidigare inköp. Spåra deras inköpshistorik för att kunna göra detta.

A personalized email by Charles Tyrwhitt suggesting relevant products at the end based on the previous purchases

Charles Tyrwhitt ger kunden en bra shopping-upplevelse genom att föreslå andra relevanta plagg.

8. Länka till relevant content på sidan

En viktig del av e-mailmarknadsföring är var du leder läsaren. Länka till relevanta delar av din sida som stöder storyn i utskicket och svarar mot kundens intressen och förväntningar.

Till exempel, när du gör ett utskick angående rabatt i e-handeln, personifiera CTA-länken beroende på vad för kunden gjort för inköp tidigare.

Relaterade artiklar:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Saker att göra och inte göra inom säsongsbaserad e-postmarknadsföring

Se till att du får bästa resultat med dina utskick under jultiden. Det är speciellt viktigt att ta vara på högtider och storhelger då folk handlar mer än vanligt. Läs vår lista av vad man ska göra och inte göra inom e-postmarknadsföring för att nå bästa resultat och inte göra effektlösa utskick under jultiden.

Läs mer

O2O – Hur kombinerar man kunders upplevelse online och offline?

Dagens kunder rör sig ständigt i en miljö med flera kommunikationskanaler, och företag behöver möta denna utmaning för att nå kunderna på bästa sätt. Hur kan företag kombinera online och offline i sin verksamhet?

Läs mer

Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer

Det är allmänt känt att skapa nya kunder är mer kostsamt än att förvalta och utveckla befintliga kunder. Samma princip gäller för kommunikation. Företag investerar stora summor på marknadsföring för att nå ut till nya kunder. Däremot glömmer man ofta bort att det är mer effektivt att rikta insatser mot redan befintliga kunder. Nu ska vi ta en titt på hur man automatiserar enklare utskick och meddelanden inom sin marknadsföring.

Läs mer

Hur utnyttjar man segmentering i e-postmarknadsföring på bästa sätt?

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de bästa sätten när det kommer till användning av sin marknadsbudget – och det är därför den sortens marknadsföring ständigt måste utvecklas. En tydlig trend de senaste åren är att segmentering och fokus på kundgrupper är mer effektivt. När rätt content når rätt kundgrupp så ökar ROI drastiskt. Så hur kommer man igång med segmentering och vad handlar egentligen segmentering om?

Läs mer

Spamfällor och 12 andra saker som man ska veta om leveransbarhet av e-post

En väsentlig del av e-postmarknadsföringen är att se till att meddelandena når fram till mottagarna. Vad kan då marknadsförare och PR-experter göra för att företagets nyhetsbrev inte stoppas av spamfilter? Vad kan man kräva från sin leverantör av verktyg för e-postmarknadsföring? Genom att gå igenom dessa 12 steg når du bästa resultat med din e-postmarknadsföring.

Läs mer