Tip

Hur gör jag för att få min press release publicerad?

Kontakta oss! feb 20, 2017
Hur gör jag för att få min press release publicerad? Vad som är relevant för dig är inte alltid relevant för läsarna, så skriv gärna från läsarnas perspektiv.

Media-releaser är ett effektivt sätt att skapa synlighet i en större skala. Många PR-proffs stöter dock på problemet att deras releaser inte publiceras. Tidningar, media, bloggare och frilansare tar emot flera hundra releaser dagligen, och det är svårt att skilja sig från mängden.

Vi har åtta tips som ökar chanserna att få din press release publicerad.

1. Investera i kvalitet

Genom att ständigt skicka många press releaser av låg kvalitet så gör du dig själv och företaget en otjänst då mottagarna inte kommer se dig som en kvalitativ källa för information. Ett fåtal högkvalitativa releaser kommer mottas bättre än flera sämre.

En välstrukturerad och bra skriven release kommer direkt ha en fördel då journalistens arbete blir enklare. Det är viktigt att innehållet också är relevant nog för mottagaren för att det ska bli en del av deras content. Gör även annan information på samma ämne lättillgängligt.

Tips: Om ditt företag inte har tillräckliga resurser eller erfarenhet för att kunna skapa press releaser, ta hjälp av frilansjournalister eller en byrå som erbjuder dessa tjänster. Reportrar och journalister märker snabbt av när en release är professionellt skriven.

2. Kom ihåg målgruppen

”Spray and pray-taktiken” fungerar sällan inom kommunikation och borde inte användas för press releaser. Noggrant förberedda och målgruppsanpassade maillistor är nyckeln till att utskicken kommer fram och publiceras. Skicka aldrig releaser om ett ämne som är irrelevant för mottagaren.

Innehållet måste vara relevant för mottagarens läsare för att det ska vara värt för dem att publicera. Vad som är relevant för dig är inte alltid relevant för läsarna, så skriv gärna från läsarnas perspektiv.

Tips: Rätt verktyg för PR-utskick hjälper dig att skicka rätt information till rätt mottagare.

3. Ämnesval

Om ett visst ämne redan diskuteras av allmänheten så kommer medier vara mer positiva till att skriva om releaser som berör det ämnet. Följ heta ämnen och se om du kan anpassa dina press releaser efter dessa. Om det till exempel rapporterats om hög arbetslöshet i media, lyft fram om ni rekryterar eller satsar på att göra det framöver. Följ även era konkurrenter då det kan ge er ett övertag i vad ni ska förmedla utåt.

4. Extra material och information

Se till att få med bilder, filmer och annat relevant material i era releaser så att mottagaren inte behöver söka efter denna information själv. Releaser som innehåller extra material kan få så mycket som 45% större uppmärksamhet jämfört med releaser med enbart text (Jeff Bullas).

Bild: eicó paint har som bilaga flera högkvalitativa bilder som journalister kan använda.

Kom också ihåg att ha med kontaktuppgifter om frågor uppstår och om möjligt till flera kontaktpersoner som är tillgängliga. Svara snabbt när ni blir kontaktade och ha telefonen nära. En journalist som behöver extra information eller en kommentar och inte når fram till avsändaren kan släppa ämnet och gå vidare.

Tips: Bilder tagna från kontoret eller från andra delar av företagets verksamhet skapar ofta mer uppmärksamhet än vanliga foton från en bildbank. Det spelar ingen roll om man tar bilderna själv eller anställer en professionell fotograf, det viktigaste är att ha bra, engagerande bilder.

5. Nätverk

Om möjligt, ha en god relation till relevanta mediakontakter då detta gör det enklare att få dina releaser publicerade. Det ger resultat att följa de journalister som skriver om frågor i din bransch eller som skriver om ämnen relaterade till er verksamhet. Du kan ha direktkontakt med dessa genom sociala medier, och även bjuda in dem till events.

6. Sociala medier och bloggar

Sociala medier är viktigt då kommunikation genom traditionella medier endast är en del av den totala synligheten i media. Flera olika källor inom sociala medier är en viktig del av kommunikationen. Releaser borde därför publiceras på sociala medier och även skickas till bloggare inom industrin. Diskussionen inom sociala medier ger större chanser att dina releaser snappas upp och skrivs om.

Tips: Följ vad som händer i sociala medier med hjälp av en monitor för att se vilka som skriver om vad och vilka som kan vara relevanta att rikta dina releaser mot.

7. Tid för leverans

När releasen släpps kan ha en stor effekt på hur releasen tas emot. Det finns många studier i detta som ser olika ut land för land, samt olika branscher. En slutsats som dragits är att releaser som skickas tidigt i veckan har större chans att tas upp än releaser som skickas senare i veckan.

Även tid på året kan spela in, till exempel under sommarmånaderna så kommer det inte ofta lika många releaser från konkurrenter eller inom samma bransch, och då kan det vara enklare att komma genom. Samtidigt kan många journalister vara på semester, så om möjligt kan det vara relevant att veta när dina mediekontakter är på semester.

8. Långtidsplanering

All kommunikation och likaså press releaser måste vara del av en större långtidsplan för företagets kommunikation. Kärnlinjerna kring kommunikationen måste bestämmas tidigt, och då även när press releaser ska skickas samt hur många som ska skickas under året. Detta kommer hjälpa företagets kommunikation.

Kontinuerlig synlighet i media ger en bra bild av företaget, att skicka ut för mycket releaser är fel väg, men att med jämna mellanrum skicka ut skarpa välskrivna releaser med högkvalitativt material till rätt mottagare hjälper er att synas genom bruset.

Det viktigaste att komma ihåg är att journalister arbetar för läsarna och inte för er. Utgå därför alltid från läsarnas perspektiv när ni skriver era releaser.

Content som du kanske också gillar:

Källor:

Jeff Bullas: 6 Powerful Reasons Why you Should include Images in your Marketing – Infograf

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur du skapar en bra kundupplevelse online

E-handel blir allt mer populärt och fler konsumenter går in på internet för att söka information om företag och produkter. Det finns tre nyckelpunkter som behövs tas i beaktning för att kunderna ska nappa på en erbjudande och bli nöjda online.

Läs mer

Hur börjar man med Google Analytics?

Om du inte har börjat använda Google Analytics till din fördel ännu så är det dags att börja. I många företag finns det dolda tillfällen som kan fångas, och dessa kan Google Analytics hjälpa dig att hitta. Det kommer hjälpa dig att hitta viktig information som kan hjälpa dig ta viktiga beslut om företagets marknadsföring och fungera som underlag till beslut. I den här artikeln hjälper vi dig med grunderna för detta.

Läs mer

Den ultimata checklistan för digital marknadsföring

Från ena sidan är den konstanta utvecklingen och framväxten av olika verktyg en riktigt bra chans att kunna öka sitt företags tillväxt. Från andra sidan kan det samtidigt vara svårt att välja vad man ska använda i den digitala djungeln, och det är lätt att man använder sig utav fel verktyg och går miste om goda resultat.

Läs mer

Remarketing i ett nötskal: håll kunderna nära

Man kan påstå att remarketing är den enklaste formen av marknadsföring. Remarketing handlar om att driva en kund som redan är engagerad i företagets produkter till att köpa och sedan ”hålla dem nära” efter köp.

Läs mer

Se till att din business rullar på medan du är ledig: tips inför julen

För de flesta företag på B2C-marknaden är julen den bästa tidsperioden för försäljning. Genom att planera i förväg och tidsinställa content får man slappna av under julen. I den här artikeln ger vi 5 tips om effektiv marknadsföring och kommunikation under jultiden.

Läs mer