Tip

Hur skapar man bra press releaser?

Kontakta oss! feb 27, 2017
Hur skapar man bra press releaser? Statistik är ett utmärkt sätt att lägga tyngd till företagets verksamhet. Att använda grafer, statistik och illustrationer är ett utmärkt sätt att liva upp ett annars ”tråkigt” ämne.
View image Strukturen för en bra press release kan delas upp i tre delar: 1. Fånga läsarnas uppmärksamhet 2. Presentera ämnet 3. Avslutande ord

Du märker snabbt när du har en välskriven press release framför dig. Den är redo att publicera som den är, korrekt, enkel att förstå om ett relevant ämne och med en tydlig poäng.

En bra press release följer också ett specifikt mönster som bevisat är framgångsrikt. Det bästa sättet att beskriva hur en bra press release är uppbyggd är genom att tänka sig en pyramid som är upp och nervänd. Det första och viktigaste är att skapa intresse hos läsaren. Efter detta så kan man gå in djupare på ämnet och slutligen presentera företagets kontaktuppgifter, extra material, bilder med mer.

En press release kan delas upp i tre delar:

1. Fånga läsarnas uppmärksamhet

Rubriksättning

Rubriken är en viktig del till om releasen blir läst eller slängs direkt i papperskorgen. Så var noggrann med denna. En bra rubrik är kort, noggrann och beskriver bra vad releasen handlar om. Reklamaktiga rubriker blir fel, däremot måste den kunna fånga läsarens intresse. 

Ingress

En bra ingress för releasen hjälper läsaren att förstå exakt vad den handlar om och vad kärnbudskapet är. Den viktigaste delen av en release presenteras redan i de första meningarna. En release som inte är uppbyggd på detta sätt kommer troligtvis inte tas upp av mottagarna.

När du gör utkastet så måste du kunna svara på dessa frågor: Vem? Vad? Var? Hur? När? och Varför? 

2. Presentera ämnet

De kommande styckena ska gå in på ämnet och utveckla titeln på releasen. Här presenteras fakta, statistik, mer om ämnet och citat av nyckelpersoner om sådana finns.

Siffror och statistik övertygar läsarna om relevansen för press releasens innehåll. Att illustrera med grafer och tabeller kan få ett annars tråkigt meddelande komma till liv och bli mer intressant för mottagarna.

Citat kan öka möjligheten för en release att snappas upp. Framförallt om det kommer från en expert på ämnet eller från relevanta personer eller organisationer inom branschen. Syftet med citaten är att förstärka faktan som presenteras snarare än att vara en åsikt.

En bra press release får plats på en sida, presentera ämnet kort och relevant utan onödiga stycken.

3. Avslutande detaljer

Kontaktinformation

Tyvärr så saknas ofta kontaktinformation i slutet av releasen, det finns en stor risk att den då hamnar i papperskorgen om journalisten inte kan ställa kompletterande frågor. Se därför till att alltid få med rätt kontaktinformation, e-mail och telefonnummer till en eller två relevanta kontaktpersoner som kan svara på frågor och kommer vara tillgängliga i samband med press releasen.

Presentation, länkar och bilder

Slutet av en press release är ett perfekt ställe att presentera företaget närmare på. En bra presentation presenterar företagets verksamhet och historia i ett stycke. Ett bra sådant förklarar företagets mål och visioner på några få rader. I slutet av releasen ska du om möjligt även få med länkar, bilder och extra information om företaget och annat relevant för releasen.

Högkvalitativa bilder och videos skapar större värde till en press release. Till exempel bilder från ett event eller bilder från företaget. Se till att sådana inslag följer med i releasen som länkar och inte som bifogade bilder för att inte ta för stor plats i mottagarnas inkorg

Press releasen är redo, vad händer nu?

Nu är det dags att skicka ut press releasen, hur välskriven den än är så kommer den aldrig bli publicerad om den inte hamnar hos rätt målgrupp. Därför är det viktigt att hålla kontaktlistan uppdaterad och relevant.

Om ni behöver hjälp med press releaser, kontakta oss på Liana Technologies.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

6 tips på hur du driver trafik till din webbsida

Det tar sin tid och ibland lite kreativitet att driva trafik till en webbsida. Kolla artikeln för konkreta tips.

Läs mer

Sajtprojekt i 9 steg [med praktiska exempel]

Hur går man till väga när man vill göra om sin webbsida? Hur ser ett lyckat sajtprojekt ut? Två välgrundade frågor när man överväger att börja ett sajtprojekt.

Läs mer

Grunderna i GDPR [+Checklista]: Bli bekant med EU:s nya dataskyddsförordning

Detta andra inlägg i vår GDPR-serie ger dig grundläggande information och belyser några viktiga begrepp. Dessutom ger vi dig en omfattande GDPR-checklista som hjälper dig att bättre förbereda dig inför den kommande dataskyddsförordningen.

Läs mer

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

8 tips för lyckad e-postmarknadsföring under jultiden [infograf]

Det är bäst att börja förbereda sig inför julstöket väl i förväg. Kika in våra tips som ska hjälpa dig med din e-postmarknadsföring under den hektiska jultiden.

Läs mer