Tip

Hur skapar man bra press releaser?

Kontakta oss! feb 27, 2017
Hur skapar man bra press releaser? Statistik är ett utmärkt sätt att lägga tyngd till företagets verksamhet. Att använda grafer, statistik och illustrationer är ett utmärkt sätt att liva upp ett annars ”tråkigt” ämne.
View image Strukturen för en bra press release kan delas upp i tre delar: 1. Fånga läsarnas uppmärksamhet 2. Presentera ämnet 3. Avslutande ord

Du märker snabbt när du har en välskriven press release framför dig. Den är redo att publicera som den är, korrekt, enkel att förstå om ett relevant ämne och med en tydlig poäng.

En bra press release följer också ett specifikt mönster som bevisat är framgångsrikt. Det bästa sättet att beskriva hur en bra press release är uppbyggd är genom att tänka sig en pyramid som är upp och nervänd. Det första och viktigaste är att skapa intresse hos läsaren. Efter detta så kan man gå in djupare på ämnet och slutligen presentera företagets kontaktuppgifter, extra material, bilder med mer.

En press release kan delas upp i tre delar:

1. Fånga läsarnas uppmärksamhet

Rubriksättning

Rubriken är en viktig del till om releasen blir läst eller slängs direkt i papperskorgen. Så var noggrann med denna. En bra rubrik är kort, noggrann och beskriver bra vad releasen handlar om. Reklamaktiga rubriker blir fel, däremot måste den kunna fånga läsarens intresse. Till exempel:

”Mobile payments are a great business opportunity for GCC banks”

"Microsoft’s market value tops US$500 bn for the first time in 17 years"

Ingress

En bra ingress för releasen hjälper läsaren att förstå exakt vad den handlar om och vad kärnbudskapet är. Den viktigaste delen av en release presenteras redan i de första meningarna. En release som inte är uppbyggd på detta sätt kommer troligtvis inte tas upp av mottagarna.

När du gör utkastet så måste du kunna svara på dessa frågor: Vem? Vad? Var? Hur? När? och Varför? Till exempel:

”Campaigner call for full ban on smoking in bars and restaurants to comply with IOC requirement to stage healthy Games.”

2. Presentera ämnet

De kommande styckena ska gå in på ämnet och utveckla titeln på releasen. Här presenteras fakta, statistik, mer om ämnet och citat av nyckelpersoner om sådana finns.

Siffror och statistik övertygar läsarna om relevansen för press releasens innehåll. Att illustrera med grafer och tabeller kan få ett annars tråkigt meddelande komma till liv och bli mer intressant för mottagarna.

Citat kan öka möjligheten för en release att snappas upp. Framförallt om det kommer från en expert på ämnet eller från relevanta personer eller organisationer inom branschen. Syftet med citaten är att förstärka faktan som presenteras snarare än att vara en åsikt.

En bra press release får plats på en sida, presentera ämnet kort och relevant utan onödiga stycken.

3. Avslutande detaljer

Kontaktinformation

Tyvärr så saknas ofta kontaktinformation i slutet av releasen, det finns en stor risk att den då hamnar i papperskorgen om journalisten inte kan ställa kompletterande frågor. Se därför till att alltid få med rätt kontaktinformation, e-mail och telefonnummer till en eller två relevanta kontaktpersoner som kan svara på frågor och kommer vara tillgängliga i samband med press releasen.

Presentation, länkar och bilder

Slutet av en press release är ett perfekt ställe att presentera företaget närmare på. En bra presentation presenterar företagets verksamhet och historia i ett stycke. Ett bra sådant förklarar företagets mål och visioner på några få rader. I slutet av releasen ska du om möjligt även få med länkar, bilder och extra information om företaget och annat relevant för releasen.

Högkvalitativa bilder och videos skapar större värde till en press release. Till exempel bilder från ett event eller bilder från företaget. Se till att sådana inslag följer med i releasen som länkar och inte som bifogade bilder för att inte ta för stor plats i mottagarnas inkorg

Press releasen är redo, vad händer nu?

Nu är det dags att skicka ut press releasen, hur välskriven den än är så kommer den aldrig bli publicerad om den inte hamnar hos rätt målgrupp. Därför är det viktigt att hålla kontaktlistan uppdaterad och relevant.

Om ni behöver hjälp med press releaser, kontakta oss på Liana Technologies.

Kontakta oss

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer

Infograf: Formeln för ett imponerande nyhetsbrev

Ett bra nyhetsbrev är kort och koncist och har en tydlig målgrupp. Se infografen för hur du skapar det bästa möjliga nyhetsbrevet och maximerar effektiviteten av din e-postmarknadsföring.

Läs mer