Tip

Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer

Kontakta oss! sep 26, 2016
Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med kunderna?

Varje kontakt – en händelse när en kund interagerar med ett företag – är viktig. Tillsammans kan de olika interaktionerna knytas ihop till en helhet och till slut definiera hur en kund beter sig.

Det är allmänt känt att skapa nya kunder är mer kostsamt än att förvalta och utveckla befintliga kunder. Samma princip gäller för kommunikation. Företag investerar stora summor på marknadsföring för att nå ut till nya kunder. Däremot glömmer man ofta bort att det är mer effektivt att rikta insatser mot redan befintliga kunder.

Nu ska vi ta en titt på hur man automatiserar enklare utskick och meddelanden inom sin marknadsföring.

Tack, och välkommen åter – automatisering ur ett butiksperspektiv

Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med kunderna?

Ta den tanken med dig och använd den i automatiserade meddelanden till en kund i din e-handel.

Du kan till exempel:

  • skicka välkomstmeddelanden till en ny prenumerant på ditt nyhetsbrev
  • fråga en kund som inte handlat under en längre period om de behöver hjälp eller söker efter något speciellt
  • skicka meddelanden om oavslutade kundkorgar och erbjud hjälp
  • tacka för köp, ge en uppskattning om när varan kommer vara framme hos kunden samt hur de når kundservice vid behov
  • tacka en deltagare som anmäler sig till ett event, och ge information om vad som händer under eventet
  • tacka personer som deltagit i ett event
  • be om feedback
  • berätta att feedback mottagits och hur den behandlas
  • tacka för en reservation

Tack för att du är kund hos oss – överträffa förväntningarna

För många kunder är en god kundservice mer än tillräckligt. De som satsar högre och överträffar kundens förväntningar är de som går längst.

Föreställ dig nu hur en riktig toppsäljare interagerar med kunder och översätt det i automatiserade meddelanden.

Du kan till exempel:

  • komma ihåg en kunds födelsedag
  • tacka för en kund på en årsdag sedan första köpet
  • rekommendera produkter som du tror kunden verkligen kan behöva
  • ge användningstips och råd
  • överraska med gåvor och rabatter
  • påminna om ett kommande event
  • påminna en befintlig kund om en kommande rea
  • påminna en kund som handlar i cykler om t.ex. 6 månader att det snart är dags att beställa nya varor

Utnyttja uppmärksamheten

Det är enklare att få en kund öppna en födelsedagshälsning än ett vanligt säljmeddelande. När du har fått kundens uppmärksamhet, se till att få med något annat erbjudande: en rabatterad vara, tips, annan information om företaget, en påminnelse om en kommande rea eller en ny butik.

Kom ihåg att ge huvudbudskapet störst del av meddelandet. Om content inte lever upp till kundens förväntningar så finns det en risk att de i framtiden inte öppnar fler meddelanden.

Vill du veta mer om hur marketing automation fungerar i praktiken? Kontakta oss så kommer vi förbi!

Liana Technologies LianaCEM är en agil lösning för marketing automation.

Begär en demo om LianaCEM-automationsverktyg

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Fast i gamla hjulspår? 6 + 5 Tips på hur du kan ge nytt liv åt dina nyhetsbrev

Oavsett vilket som är ditt kompetensområde kan du hitta innehåll för dina nyhetsbrev inom din bransch, från din personal, dina kunder och andra intressenter. Syftet bör vara att få dina läsare att interagera med din organisation.

Läs mer

Förstå värdet av dina marknadsföringsåtgärder - grunderna för ROI

ROI är ett koncept som sakta med säkert blivit en naturlig del i det vardagliga arbetet för en marknadsförare. Men vad är egentligen ROI och hur räknar man ROI inom marknadsföring?

Läs mer

10 tips för att skapa en contentkalender

Hur skapar man intressant och aktuellt content från vecka till vecka och månad till månad? Den här frågan vållar ofta bekymmer för de som jobbar inom marknadsföring och kommunikation. Även om det fanns bra bloggare eller skickliga användare av sociala medier bland företagets personal, kan det med tiden börja kännas jobbigt att kontinuerligt skapa nytt content.

Läs mer

6 tips på hur du driver trafik till din webbsida

Det tar sin tid och ibland lite kreativitet att driva trafik till en webbsida. Kolla artikeln för konkreta tips.

Läs mer

Sajtprojekt i 9 steg [med praktiska exempel]

Hur går man till väga när man vill göra om sin webbsida? Hur ser ett lyckat sajtprojekt ut? Två välgrundade frågor när man överväger att börja ett sajtprojekt.

Läs mer