Tip

Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer

Kontakta oss! sep 26, 2016
Marketing automation i praktiken: from small streams to customer experience – viktiga automationer Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med kunderna?

Varje kontakt – en händelse när en kund interagerar med ett företag – är viktig. Tillsammans kan de olika interaktionerna knytas ihop till en helhet och till slut definiera hur en kund beter sig.

Det är allmänt känt att skapa nya kunder är mer kostsamt än att förvalta och utveckla befintliga kunder. Samma princip gäller för kommunikation. Företag investerar stora summor på marknadsföring för att nå ut till nya kunder. Däremot glömmer man ofta bort att det är mer effektivt att rikta insatser mot redan befintliga kunder.

Nu ska vi ta en titt på hur man automatiserar enklare utskick och meddelanden inom sin marknadsföring.

Tack, och välkommen åter – automatisering ur ett butiksperspektiv

Automatiserade meddelanden är i grunden en del av en god kundservice. Föreställ dig din e-handel som en fysisk butik. Hur beter sig säljarna och hur interagerar de med kunderna?

Ta den tanken med dig och använd den i automatiserade meddelanden till en kund i din e-handel.

Du kan till exempel:

  • skicka välkomstmeddelanden till en ny prenumerant på ditt nyhetsbrev
  • fråga en kund som inte handlat under en längre period om de behöver hjälp eller söker efter något speciellt
  • skicka meddelanden om oavslutade kundkorgar och erbjud hjälp
  • tacka för köp, ge en uppskattning om när varan kommer vara framme hos kunden samt hur de når kundservice vid behov
  • tacka en deltagare som anmäler sig till ett event, och ge information om vad som händer under eventet
  • tacka personer som deltagit i ett event
  • be om feedback
  • berätta att feedback mottagits och hur den behandlas
  • tacka för en reservation

Tack för att du är kund hos oss – överträffa förväntningarna

För många kunder är en god kundservice mer än tillräckligt. De som satsar högre och överträffar kundens förväntningar är de som går längst.

Föreställ dig nu hur en riktig toppsäljare interagerar med kunder och översätt det i automatiserade meddelanden.

Du kan till exempel:

  • komma ihåg en kunds födelsedag
  • tacka för en kund på en årsdag sedan första köpet
  • rekommendera produkter som du tror kunden verkligen kan behöva
  • ge användningstips och råd
  • överraska med gåvor och rabatter
  • påminna om ett kommande event
  • påminna en befintlig kund om en kommande rea
  • påminna en kund som handlar i cykler om t.ex. 6 månader att det snart är dags att beställa nya varor

Utnyttja uppmärksamheten

Det är enklare att få en kund öppna en födelsedagshälsning än ett vanligt säljmeddelande. När du har fått kundens uppmärksamhet, se till att få med något annat erbjudande: en rabatterad vara, tips, annan information om företaget, en påminnelse om en kommande rea eller en ny butik.

Kom ihåg att ge huvudbudskapet störst del av meddelandet. Om content inte lever upp till kundens förväntningar så finns det en risk att de i framtiden inte öppnar fler meddelanden.

Vill du veta mer om hur marketing automation fungerar i praktiken? Kontakta oss så kommer vi förbi!

Liana Technologies LianaCEM är en agil lösning för marketing automation.

Begär en demo om LianaCEM-automationsverktyg

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Saker att göra och inte göra inom säsongsbaserad e-postmarknadsföring

Se till att du får bästa resultat med dina utskick under jultiden. Det är speciellt viktigt att ta vara på högtider och storhelger då folk handlar mer än vanligt. Läs vår lista av vad man ska göra och inte göra inom e-postmarknadsföring för att nå bästa resultat och inte göra effektlösa utskick under jultiden.

Läs mer

O2O – Hur kombinerar man kunders upplevelse online och offline?

Dagens kunder rör sig ständigt i en miljö med flera kommunikationskanaler, och företag behöver möta denna utmaning för att nå kunderna på bästa sätt. Hur kan företag kombinera online och offline i sin verksamhet?

Läs mer

Hur utnyttjar man segmentering i e-postmarknadsföring på bästa sätt?

E-postmarknadsföring är fortfarande ett av de bästa sätten när det kommer till användning av sin marknadsbudget – och det är därför den sortens marknadsföring ständigt måste utvecklas. En tydlig trend de senaste åren är att segmentering och fokus på kundgrupper är mer effektivt. När rätt content når rätt kundgrupp så ökar ROI drastiskt. Så hur kommer man igång med segmentering och vad handlar egentligen segmentering om?

Läs mer

Spamfällor och 12 andra saker som man ska veta om leveransbarhet av e-post

En väsentlig del av e-postmarknadsföringen är att se till att meddelandena når fram till mottagarna. Vad kan då marknadsförare och PR-experter göra för att företagets nyhetsbrev inte stoppas av spamfilter? Vad kan man kräva från sin leverantör av verktyg för e-postmarknadsföring? Genom att gå igenom dessa 12 steg når du bästa resultat med din e-postmarknadsföring.

Läs mer