Tip

Marketing Automation inom e-handel: 10 praktiska exempel

Kontakta oss! feb 10, 2016
Marketing Automation inom e-handel: 10 praktiska exempel Att utöka e-postlistan är väsentligt för att kunna marknadsföra din onlineshop effektivt. Listan kan byggas med små incentiv och förmåner för den inre cirkeln av prenumeranter.

Att använda Marketing aÁutomation kan avsevärt öka en onlinebutiks konverteringsfrekvens och förbättra kundupplevelsen. Automatiserade meddelanden fungerar särskilt bra om man vill bedriva merförsäljning eller göra inbördes försäljning, men erbjuder även många andra möjligheter.

Automatiserade meddelanden fungerar i praktiken med utlösande faktorer. En utlösande faktor lanserar en automatiserad meddelandekedja när en förbestämd händelse eller funktion sker. Vi gjorde en lista över 10 praktiska exempel om hur man drar fördel av automatiserad marknadsföring i en web shop. 

1. Välkomstmeddelanden

Trigger: e-postregistreringar

  • Samla aktivt nyhetsbrevsprenumeranter i onlinebutiken och tacka dem för att de registrerat sig i e-postlistan med ett automatiserat meddelande. Det är viktigt att utöka din e-postlista för att effektivt kunna marknadsföra onlinebutiken, så du bör investera i detta (även innan du lanserar din onlinebutik). Listan kan byggas med små incentiv och förmåner för den inre cirkeln av prenumeranter: "få en rabattkod när du registrerar dig". Läs fler tips om hur du kan utöka din e-postlista här.
  • Välkomna en nyregistrerad kund i onlinebutiken med ett grafiskt lockande nyhetsbrev. Du kan kanske också erbjuda en rabattkod för framtida köp eller presentera era nya höstkollektion? 

2. Cykelbaserad automatisering

Trigger: säljcykel/förlupen tid

  • En kund i onlinebutiken har registrerat sig för nyhetsbrevet men har inte köpt något inom en viss tid. Det finns ett tydligt intresse för produkterna men utav någon anledning har inga köp gjorts. Du kan fastställa er utlösande faktor som en viss tidsram som har förlupit mellan registrering i din onlinebutik och fram tills inget köp har gjorts. Kontakta kunden med ett automatiserat meddelande. Du kan, till exempel, ge en rabattkod eller specialerbjudande för att överbrygga eventuella köphinder.
  • Kunden gjorde en beställning för sex månader sedan men har inte köpt något sedan dess. I det här läget kan du skicka ut den automatiserade påminnelsen "Vi saknar dig". En person som, till exempel, har köpt barnartiklar kommer förmodligen att ha behov av fler artiklar i samma produktkategorier.
    • Du kan tillämpa samma tankeprocess på säsongsbetonade produkter: om kunden har köpt bågonting under julhelgen, är det troligt att han/hon kommer att beställa julklappar online även i framtiden. 

Bild: Få passiva köpare medvetna om ert företag med automatiserade "Vi saknar dig" -meddelanden. 

3. Påminnelse om varuvagn 

Trigger: övergiven varuvagn

  • Idén bakom en varuvagnspåminnelse är att skicka en e-postpåminnelse och om möjligt ett incitament för de kunder i onlineshoppen som övergav sin varuvagn. Det första brevet måste skickas så snart som möjligt efter att varuvagnen har övergivits så att kundens minne fortfarande är färskt. Automatiserad marknadsföring erbjuder ett resurssparande sätt att skicka påminnelser i realtid. Påminnelser kan även ställas in som en serie av automatiserade meddelanden – om den första påminnelsen inte leder till något köp kommer det andra meddelandet inklusive en rabattkod att aktiveras efter en viss tid.

Tips: Inkludera en tydlig lista över varuvagnens innehåll i din påminnelse. Berätta också om möjligheten att ändra innehållet i varuvagnen och erbjud hjälp om kunden stöter på problem medan han/hon shoppar. 

4. Innehållsbaserad automatisering

Trigger: klickningar, webbläsarhistorik och sajtbeteende

  • När kunden har identifierats och man känner till mer om hans eller hennes rörelser är det dags att upprätta innehållsbaserad automatisering. When the customer has been identified and more is known about his or her manouvers it's time to set up content-based automation.
    • Till exempel: kunden har öppnat nyhetsbrevet och tittat på informationen om en viss produkt eller en viss produktkategori. Du kan nu påskynda säljprocessen med målinriktat innehåll.
    • Den utlösande faktorn kan fastställas enligt önskade kriterier så att du inte stör era kunder i onödan. Den utlösande faktorn skickar ett automatiserat meddelande när kunden till exempel redan har öppnat den första sidan för varuvagnen eller klickat på nyhetsbrevet mer än en gång.
  • Webbläsarinformation om kunderna kan sparas till och med innan deras faktiska identiteter är kända. Om kunden först bläddrar genom produktsidor och sedan registrerar sig för nyhetsbrevet vet du redan vad han/hon är intresserad av.
  • Produktpåminnelse; lite då och då finns det någon variation eller så är en produkt slutsåld i en onlinebutik och kan inte beställas. Erbjud kunden en möjlighet att registrera sig för en automatisk påminnelse när den önskade produkten återigen finns på lager. Denna information kan och bör användas i automatiserad marknadsföring – om det tar tid för produkten att åter finnas på lager, kan du rekommendera liknande produkter för att ersätta den önskade artikeln eller berätta om de populäraste produkterna i samma produktkategori.

5. Innehållsbaserad automatisering, merförsäljning och inbördes försäljning

Trigger: köphistorik

  • Innehållsinriktade automatiserade meddelanden som grundar sig på köphistorik inkluderar, till exempel, användartips, instruktioner och rekommendationer för ytterligare tjänster. Du kan rekommendera ytterligare tjänster och ge tips åt människor att köpa vissa produkter och få avsevärd merförsäljning eller göra inbördes försäljning. Till exempel:
    • Kunden köper skor. Använd automatisering för att rekommendera kompatibla produkter, såsom en skoborste eller iläggssulor. Ett typiskt bytesintervall för skor är 6-12 månader – efter denna tidsperiod kan du rekommendera nya skor för att ersätta de tidigare.
    • Kunden köper en produkt som kräver underhåll eller en viss typ av förvaring. Skicka ett automatiserat meddelande med instruktioner om hur man använder produkten och ha möjlighet till merförsäljning. Inom barnkläder kan du marknadsföra kläder för nästa åldersgrupp eller säsong för de människor som köper från en viss produktkategori.

Bild: Rekommendera ytterligare produkter baserat på köphistorik.

Tips: Om kunden specifikt har köpt rea-artiklar är det sannolikt att han eller hon kommer att vara intresserad av artiklar på rea även i framtiden. Påminn dessa kunder om utförsäljningar. 

6. Tackmeddelanden

Trigger: köp

  • Tack för ditt köp! Skicka ett e-postmeddelande för att tacka era kunder som handlade i onlineshoppen ett par veckor efter att de köpte något. Automatisering är särskilt värdefullt när det kombineras med produktrecensioner. Om produktrecensioner inte tillämpas i din onlinebutik men butiken sparar trafikkällan, kan du rikta kunden till att recensera produkten på en separat webbsida (till exempel, en prisjämförelsesajt som kunden kom från). Om produktrecensioner inte tillämpas, kan du också rikta återkopplingen direkt till detaljhandlaren i ert tackmeddelande.
    • Produktrecensioner kan främjas genom att locka med en rabatt vid nästa beställning, om kunden skriver en recension. Enligt tidigare erfarenheter, bidrar denna typ av incitament avsevärt till antalet recensioner som skrivs.

Bild: Kombinera tackbrev med nöjdhetsundersökningar och recensioner. 

7. Undersökningar

Trigger: kontakta kundtjänst

  • När en kund kontaktar kundtjänsten för din onlinebutik, kan automatisering läggas till i bakgrunden. Du vill inte övergå till att skicka skräppost, utan du måste alltid ha tillstånd innan du flyttar över kunden till en marknadsföringskanal. "Ge feedback om vår kundtjänst och vinn ett presentkort värt 50 euro!" – på samma gång registrerar sig kunden för nyhetsbrevet och handlaren får värdefull feedback om hur kundtjänsten fungerar (feedback som annars troligen endast skulle ges i olika diskussionsforum).
  • Förbättra effektiviteten genom att lägga till en rullgardinsmeny i kontaktformuläret där kunden kan välja vad feedback-informationen handlar om, vilket därefter hjölper till att målinrikta meddelandet. Det är till exempel mer sannolikt att de som skickar en produktfråga är mer intresserade av att registrera sig för nyhetsbrevet än andra. Feedback-enkäten kan skickas till dem som använde kontaktformuläret, liksom till användare av live-chatt.

Tips: Om du ofta mäter kundtillfredsställelse, använd då NPS för att målinrikta och automatisera innehållet. 

8. Personaliserad och målinriktad automatisering 

Trigger: egenskaper för en onlinekund

  • Onlinebutiken sparar kundernas bostadsorter – påminn dem om era butikers geografiska lägen och be dem titta förbi.
  • Samla information om kundernas eller deras barns födelsedagar, så att du kan målinrikta och personalisera marknadsföringsmeddelandena. Du kan gratulera en kund på födelsedagen genom att erbjuda en gåva eller en förmån.

9. Lojalitetsbaserad automatisering

Trigger: köphistorik

  • Belöna era bästa och mest lojala kunder: ge specialerbjudanden för ett visst antal köp.
  • Väck passiva kunder: de kunder som till exempel har handlat en gång men har varit passiva efter det. Det är viktigt att testa och nära övervaka vilken typ av kampanjer som fungerar och vilka åtgärder som vinner tillbaka kunder.
  • Bonuspåminnelser/lojala kunder: om man samlar på sig en bonus från köp i onlinebutiken är det en bra idé att påminna kunden om återstående bonusar eller poäng för lojala kundprogram.
  • Det betalar sig att påminna kunden om att det finns bonusar/lojalitetspoäng på kundkontot. Speciellt om det lojala kundsystemet har någon slags tidsfrist för hur länge bonusarna är giltiga, så visar du prov på god kundtjänst genom att påminna om utgångsdatum.

Bild: Belöna dina bästa och mest lojala kunder genom att ge specialerbjudanden för ett visst antal köp.

Tip: If you use frequent buyer bonuses, occasionally remind the customer of what it takes to move on to the next level.

10. Påminnelser

Trigger: beställningsskede 

Automatiserad marknadsföring är ett utmärkt sätt att sortera ut beställningar som fastnat i ett visst beställningsskede i din onlinebutik. Till exempel: 

  • Butiken använder traditionell banköverföring som betalningsmetod. Beställningar som fortfarande inväntar betalning visas i butikens hanteringssystem med en viss status och automatiserade meddelanden kan användas för att påminna kunder om en utebliven betalning.
  • Butiken använder faktura som betalningsmetod och en integrering i det finansiella hanteringssystemet. Du kan påminna om den uteblivna betalningen innan du skickar den aktuella påminnelsen.
  • Beställningen väntar på ytterligare produkter. Kunderna kan påminnas om faktumet att beställningen är uppskjuten för att invänta extra produkter (och vilka produkter det handlar om). Informera också kunden om hur han/hon kan fortsätta om de vill få vissa av produkterna tidigare eller vill ändra någon av produkterna. På så sätt håller du kunden nöjd och medveten om beställningens gång, liksom att kundtjänstens arbetsbelastning minskar.
  • Beställningen har returnerats men kunden har inte uppgett något bankkontonummer eller meddelat om returnerinegn. En automatiserad påminnelse kan skickas till kunden.

Övervakning av resultat och testning

Automatiserad marknadsföring kan lanseras med individuella meddelanden eller meddelandekedjor som utvecklas i takt med att kunskapen ökar. Att ha ett snabbt och flexibelt verktyg att arbeta med gör det enklare att skapa nya meddelanden och drip-kampanjer utan IT-problem. Det är mycket viktigt att övervaka resultat och utföra tester – varje butik har sin egen unika kundbas med sina egna marknadsföringsmetoder.

Blev du intresserad? 

Har vi gjort dig intresserad av automatiserad marknadsföring för onlinebutiker? Kontakta oss och fråga efter mer information om LianaCEM-programmet för automatiserad marknadsföring. Låt oss diskutera ytterligare vilken typ av automatisering som fungerar bäst för dinonlinebutik. 

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer

Infograf: Formeln för ett imponerande nyhetsbrev

Ett bra nyhetsbrev är kort och koncist och har en tydlig målgrupp. Se infografen för hur du skapar det bästa möjliga nyhetsbrevet och maximerar effektiviteten av din e-postmarknadsföring.

Läs mer