Tip

Saker att göra och inte göra inom säsongsbaserad e-postmarknadsföring

Kontakta oss! nov 24, 2016
Saker att göra och inte göra inom säsongsbaserad e-postmarknadsföring Eftersom dina kunder får e-mail från andra företag, familj, kolleger m.m. så är det viktigt att se till att just dina nyhetsbrev är relevanta och sticker ut i mängden.

Enligt Custora var ”e-postmarknadsföring den ledande kanalen som drev 20% av all online-försäljning under 2015 års julhandling”. Detta betyder att var femte köp online var en direkt effekt av effektiv e-postmarknadsföring. Därför är det viktigt att ta vara på högtider och storhelger då folk handlar mer än vanligt. En e-hälsning är ett mycket bra sätt att nå så många som möjligt under dessa perioder.

Läs vår lista av vad man ska göra och inte göra inom e-postmarknadsföring för att nå bästa resultat och inte göra effektlösa utskick.

4 saker att göra

1. Börja i god tid

Slutet av december är inte rätt tidsmässigt att börja nå ut till kunder inför deras julhandling. 2015 började mer än 40% av kunderna med sin inköp för julen redan i November (National Retail Federation). Därför är det lämpligt att börja skicka erbjudanden och hälsningar inför julen så tidigt som möjligt.

Tip:

  • Black Friday är en bra start för den kommande julhandeln, i år 2016 är det den 25/11.

Canvas Pop gives 40% off all products on Black Friday.

Image: Canvas Pop gives 40% off all products on Black Friday.

2. Var innovativ

Många olika företag kämpar om kundernas uppmärksamhet under julhandeln. För att dina utskick ska synas måste du vara kreativ. En bra start är att se till att nyhetsbrev och hälsningar är relaterade till julen grafiskt och i design.

Tip:

  • Håll gärna tävlingar för dina kunder, de skapar engagemang och får dina utskick att sticka ut i mängden.

A Christmas competition run by National Express in their holiday newsletter

Bild: En jultävling från National Express.

3. Gör nyhetsbrev informativa

Utöver design, så bör dina nyhetsbrev innehålla bra content och vara läsvärda för kunderna. Eftersom de får e-mail från andra företag, familj, kolleger m.m. så är det viktigt att se till att just dina nyhetsbrev är relevanta och kommer fram.

Tip:

  • Var till hjälp, kunderna är upptagna runt jul, se till att de får enkla hjälpsamma förslag, till exempel ”tio förslag på julklappar till henne”.

Brooks Brothers’ Christmas newsletter contains festive ideas on gifts ‘for him’

Bild: Brooks Brothers’ nyhetsbrev för julen innehåller förslag på ”tio julklappar till honom” ’.

4. Förbered en värdefull present till kunderna

Skicka med en rabattkod eller kupong i nyhetsbrev till kunderna. På det här sättet ser du till att kunderna vet att de är värdefulla för dig samt att det ökar trafik till e-handeln och driver försäljning.

Kom ihåg att kunderna är särskilt noggranna med leveransen av varor under jul då butiker får mer ordrar än vanligt och högre belastning i hanteringen. Presentera er som en pålitlig leverantör som ser till att varorna kommer fram i tid.

Tip:

  • Ta reda på vilken dag är den sista att beställa en vara så att den garanterat ska levereras innan jul/ett visst datum. Ett alternativ är att skicka ut SMS eller mail med ”10 dagar kvar att beställa för att varorna ska hinna fram innan jul”.

A 30% discount and free shipping during Christmas provided by J. Crew Factory in a holiday newsletter

Bild: J. Crew Factory erbjuder en rabatt på 30% samt gratis frakt under julen. Mottagaren informeras samtidigt om att det bara är tre dagar kvar att beställa för att varorna ska hinna komma innan 24:e December.

4 saker att inte göra

1. Glöm inte bort andra högtider och andra kulturer

Glöm inte att julafton inte firas av alla. Ta hänsyn till olika kulturer när du skickar julhälsningar, speciellt när marknaden är internationell. 

Tip:

  • Se till att ha mer neutrala uttryck än t.ex. just ”god jul” om det behövs.

The newsletter of Barneys New York contains neutral greetings and will cater to customers with different beliefs and traditions

Bild: Nyhetsbrevet från Barneys New York riktar sig till kunder från olika religioner och bakgrunder.

2. Glöm inte bort sista minuten-handlare

Många kunder skjuter på sina inköp tills det inte är mycket tid kvar. Deras ordrar kanske inte hinner komma fram i tid till att ligga under granen på julafton. Därför kan det vara en bra idé att skicka med en rabattkupong eller liknande med varor som kommer att levereras efter jul så att mottagaren får en ”kompensation” om varan skulle försenas eller av andra anledningar inte hinna fram i tid.

Tip:

  • Använd nedräkning i dina e-hälsningar för att påminna sista minuten-handlare om hur många dagar det finns kvar innan högtiden är här.

The countdown used in HomeGoods newsletter may trigger a customer to visit a webstore right now

Bild: Nedräkningen i HomeGoods nyhetsbrev används för att få kunder att besöka e-handeln direkt.

3. Anpassa utskick för mobiler och tablets

En stor del av mottagarna av utskick inför julen kommer att läsa dessa på sina mobila enheter. Desto mer folk blir upptagna inför julen kommer även läsandet från dessa enheter att öka. Se till att julhälsningar och nyhetsbrev som skickas ut ser bra ut i mobila enheter och är responsiva.

Tip:

  • Använd tydliga CTA-knappar (Call-To-Action) så att det blir enkelt att börja handla direkt i enheten. 

A mobile version of Kate Spade Saturday e-card encourages to start purchasing right away from a mobile device.

Bild: En mobilversion av Kate Spades julhälsning uppmuntrar kunden att börja handla direkt.

4. Begränsa inte kontakten till julhandeln

Även om julen är över så borde kunden bli påmind om att man kan handla från er alla dagar av året. Skicka fler nyhetsbrev efter julen för att se till att kunden kommer ihåg er.

Tip:

  • Skicka erbjudanden efter att julen är över för att fortsätta driva försäljning.

ASOS provides up to 70% discount in spite of holidays being over

Bild: ASOS erbjuder upp till 70% rabatt trots att julen är över.

Behöver du hjälp med julhälsningar och nyhetsbrev inför julsäsongen? Med LianaMailer kan du enkelt skapa och skicka perfekta julhälsningar och andra utskick som når mottagarna i god tid och oavsett var de befinner sig eller vilken enhet de läser från. 

Kontakta oss för att få veta mer om LianaMailer och e-postmarknadsföring.

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

5 frågor och svar: Så här kommer du igång med marketing automation utan svett och tårar

Att komma igång med marketing automation är ett långvarigt projekt som kräver mycket tid, pengar och energi – eller hur? Vi samlade in fem viktiga frågor om marketing automation och tips från experter.

Läs mer

Hur man hittar opinionsbildare

Det är möjligt att få insikt om viktiga opinionsbildare med hjälp av enstaka rapporter. Bästa resultat får man dock genom att dagligen samla in och kombinera data från olika källor, t.ex. online och sociala medier, pressmeddelanden och PR.

Läs mer

Opinionsbildare, vilka är de och varför spelar de roll?

Opinionsbildare är människor eller organisationer som har en hög social status som göra att deras åsikter och rekommendationer väger in när folk tar beslut.

Läs mer

8 tips för att personifiera dina email

Har du någonsin undrat hur du ska få dina nyhetsbrev att vara annorlunda och skilja sig ur mängden? Läs vidare för att få de 8 bästa tipsen för personifierade nyhetsbrev.

Läs mer

Infograf: Formeln för ett imponerande nyhetsbrev

Ett bra nyhetsbrev är kort och koncist och har en tydlig målgrupp. Se infografen för hur du skapar det bästa möjliga nyhetsbrevet och maximerar effektiviteten av din e-postmarknadsföring.

Läs mer