Kundcase Kaira Clothing

1. Bakgrund

1. Bakgrund Antti Hämäläinen Det visuella uttrycket är viktigt för oss eftersom vi vill lyfta fram den unika skönheten i landets norra delar. Antti Hämäläinen Designer, Kaira Clothing

Kaira Clothing är ett nystartat finskt modeföretag som grundades i slutet av 2014 av tre barndomsvänner. Grundarna värnar om den vilda naturen och folket i Lappland och vill väcka landskapet till liv med hjälp av klara mönster. Kaira Clothing skiljer sig från huvudfåran i modebranschen, inte bara vad gäller design utan även genom att företaget endast säljer begränsade kollektioner. Deras T-shirtkollektion har redan fått internationell uppmärksamhet tack vare omnämnanden i europeiska modebloggar.

2. Utmaningar

2. Utmaningar Jussi Holck Till en början ville vi bara prova på hur pressmeddelanden fungerar men nu förstår vi verkligen syftet med mediekommunikation som ett kostnadseffektivt verktyg och en ständigt pågående process som är avgörande för att vårda varumärket. Jussi Holck CEO, Kaira Clothing

Det är inte lätt att sticka ut i modebranschen – det gäller inte minst nystartade företag. Precis som många andra entreprenörer satsade ägarna till Kaira Clothing eget kapital för att starta upp verksamheten. I början var företagets marknadsföringsstrategi blygsam och involverade främst sociala medier. De unga företagarna sökte därefter efter ett kostnadseffektivt sätt att förbättra synligheten för sin verksamhet på.

3. Förverkligande

3. Förverkligande Antti Korpela Nu för tiden är olika typer av medier så pass sammanflätade i varandra att det är omöjligt att göra en skarp gränsdragning mellan tryckta medier och sociala medier. Antti Korpela Business Development Director, PR Cloud

Kaira Clothing bestämde sig för att börja kommunicera genom att distribuera pressmeddelanden via LianaPress. I LianaPress ingår en omfattande och uppdaterad mediadatabas med vars hjälp riktade pressmeddelanden och nyheter kan skickas till utvalda medier. Tack vare LianaPress fick Kaira Clothing mediabevakning i både lokala tidningar, Finlands största medier och radio. Sociala medier förblev ett viktigt kommunikationsverktyg under hela pressmeddelandeprocessen. Publicerade artiklar delades i stor utsträckning på olika sociala medier, vilket i sin tur ledde till ökad synlighet för Kaira Clothing.

4. Resultat

4. Resultat Jussi Holck Investeringen lönade sig mycket snabbt. Både efterfrågan på våra produkter och trafiken på vår nätbutik har mer än femdubblats tack vare all publicitet. Jussi Holck CEO, Kaira Clothing

På grund av den framgångsrika kommunikationen och stora mediabevakningen uppnådde företaget enastående resultat:

  • Det första pressmeddelandet betalade sig på bara en dag
  • Femdubblad webbplatstrafik
  • Hela Kaira Clothings lager såldes slut inom loppet av 3 dagar
  • Under en enskild dag gjordes fler webbeställningar än under hela den föregående månaden
  • Företagets omsättning ökade med över 600 %