Marketing Automation

Marketing automation ökar kundlojaliteten

Marketing automation ökar kundlojaliteten

Tempur Sealy är en avancerad madrass- och kuddtillverkare som hade sikte på att öka sin kundlojalitet med hjälp av marketing automation.

Målet var att stärka kundrelationerna och använda kunddata för cross- och upselling kampanjer. Fortsätt läsa för att ta reda på hur Tempur Sealy lyckades att mer än fördubbla sitt genomsnittliga anskaffningsvärde med hjälp av LianaCEM.

Tempurs historia börjar i rymden

Tempurs historia börjar i rymden Eva-Maria Vogasianos Vi hade under en tid redan planerat våra marketing automation-kampanjer och med hjälp av Liana Technologies expertis blev det möjligt att lansera dem. Eva-Maria Vogasianos Marknadskoordinator. Tempur Sealy

Tempurs historia börjar under rymdkapplöpningen på 1970-talet då astronauterna utsattes för mycket högt tryck vid uppskjutning av rymdraketer, därav utvecklade NASA ett tryckavlastande material.

Materialet fick namnet Tempur då det är framtaget för att ge kroppen optimalt stöd och reagera på temperaturförändringar. Idag används materialet vid tillverkning av ergonomiska kuddar och madrasser.

Detta var början på ett multinationellt företag som forskar, utvecklar, testar, tillverkar och distribuerar madrasser, kuddar och andra sov- och avslappningsprodukter. Tempur är företaget som engagerar sig i att ge människor en god natts sömn.

Starka kundrelationer ger hög kundnöjdhet

Starka kundrelationer ger hög kundnöjdhet

Hög kundnöjdhet är nyckeln till framgång för Tempur, därmed även målet med marketing autamation kampanjerna. Tempur ville använda marketing automation för att skapa starkare kundrelationer och på så sätt stärka kundnöjdheten. Samtidigt ville de samla värdefull data att använda i framtida kampanjer.

Kampanjerna blev en stor framgång vilket även återspeglas i Tempurs KPIn:

  • Öppningsfrekvensen för automatiserad e-post låg på häpnadsväckande 69% och klickfrekvensen var så hög som 11%
  • Konversionsfrekvensen på den mest framgångsrika cross-selling kampanjen var 27%
  • Den mest framgångsrika cross-selling kampanjen ökade det genomsnittliga anskaffningsvärdet med 230%

Så här fungerar marketing automation

Så här fungerar marketing automation

Tempurs marketing automation-kampanjer skapades genom dess lojalitetsprogram. En anpassad landningssida erbjuder kunder att lämna sina kontaktuppgifter i utbyte mot en ökad garanti.

Med hjälp av denna data mottog kunderna drip-kampanjer med skötselråd samt noggrant riktade cross-selling kampanjer anpassade efter deras köphistorik.

Genom automatiserade meddelanden kände kunderna att företaget engagerade sig och verkligen ville hjälpa dem. Högre förtroende för företaget ökade kundnöjdheten och uppmuntrade dem att köpa fler Tempurprodukter. Detta resulterade i sin tur i ökad kundlojalitet och ökade intäkter.

Med sikte på framtiden

Med sikte på framtiden Eva-Maria Vogasianos Liana Technologies har varit till stor hjälp under projektets gång, de har verkligen hjälpt oss i våra automatiseringskampanjer. Eva-Maria Vogasianos Marknadskoordinator, Tempur Sealy

Tempur slogs av hur användarvänligt LianaCEMs är. ”Vi visste redan vad vi ville göra med marketing automation och det var otroligt enkelt att genomföra med LianaCEM”, säger Eva-Maria Vogasianos, marknadskoordinator på Tempur Searly.

De första stegen för automatisering har nu tagits, men Tempur har inte för avsikt att stanna där. Planerna innefattar till exempel mer anpassade landningssidor, vidareutveckla automatiseringen av webbshoppen och givetvis att, tillsammans med Liana, skapa nya idéer att förverkliga.

Boka en gratis demo

Boka en gratis demo

Vill du se vad marketing automation kan göra för ditt företag?

Boka en gratis demo som fokuserar specifikt på just ditt företags behov och utmaningar.

Boka demo