Marketing Cloud Case

1. Om kunden

1. Om kunden

Lapland Hotels är en hotellkedja i finska Lappland. Företaget är ledande inom sin bransch och erbjuder en mängd olika semesterpaket, upplevelser och tjänster på nio orter i Finland. Lapland Hotels kunder kan välja mellan totalt 12 olika hotell.

Kunderna kommer från hela världen, både Europa, Ryssland och Asien. Eftersom Lapland Hotels har en så varierad kundkrets är det mycket viktigt att företaget har möjlighet att nå sina kunder på olika marknader. Därför är det avgörande att kunna erbjuda professionella webbtjänster på flera olika språk.

2. Vilka var utmaningarna?

2. Vilka var utmaningarna? Juho Mattila Nu för tiden behöver företagen smidiga och användarvänliga verktyg för sin nätbaserade marknadsföringsstrategi. Juho Mattila Business Director, Marketing Automation, Liana Technologies

Företagets mål var att börja sälja semestervistelser och tjänster via nätet. Den befintliga webbplatsen var dock aningen föråldrad för detta ändamål. Kunddatan utnyttjades dessutom inte tillräckligt effektivt och användes inte i kundkommunikationen. Lapland Hotels kunde inte identifiera de kunder som ofta använder hotellets tjänster och besöker semesterorterna med hjälp av sina befintliga verktyg och tjänster. För att dra fördel av informationen behövdes en lösning som kunde förbättra både företagets webbsida och processen för hantering av kunddata.

3. Hur uppnåddes målen?

Lapland Hotels valde Liana Marketing Cloud -produkter för att förbättra sin digitala marknadsföring. Liana-produktserien Marketing Cloud är en omfattande verktygslåda för hantering av layout och innehåll på en webbplats, genomförande av digitala marknadsföringskampanjer och analys av resultaten.

Med hjälp av LianaCMS kunde Lapland Hotels uppdatera layouten och funktionaliteten på webbsidan i samarbete med en reklambyrå. Webbplatsen byggdes upp som en e-handelswebbplats för att göra det möjligt för kunderna att i framtiden boka sin semester på nätet. Dessutom satsade företaget på att göra sina digitala marknadsföringsaktiviteter mobilvänliga. Det resulterade i att mobiloptimerade meddelanden med företagets visuella profil utvecklades.  Både webbplatsen och nätbutiken utformades med responsiv design för att kunna känna igen mobila enheter. För att kunna samla in mer omfattande kunddata infördes kundundersökningar på webbplatsen. Kunddatan behandlades med hjälp av automatiseringsverktyget LianaCEM som initierade regelbundna och riktade marknadsföringsaktiviteter baserade på användarprofiler. Företaget lanserade också ett lojalitetsprogram och Lapland Club för återkommande kunder.

4. Vilka resultat uppnåddes?

4. Vilka resultat uppnåddes?

I LianaMailer ingår bra rapporteringsverktyg för att mäta effektivitet av företagets nyhetsbrev. Lapland Hotels mätte resultatet med hjälp av rapporteringsverktygen:

  • Genomsnittlig öppningsfrekvens (OR): 20,04 %
  • Genomsnittlig klickfrekvens (CTR): 5,54 %

Med hjälp av LianaCEM kunde Lapland Hotels identifiera lojala kunder och genomföra riktade nyhetsbrevkampanjer. Resultatet för de noggrant riktade nyhetsbreven var överväldigande. Öppningsfrekvensen ökade med 91,02 % och klickfrekvensen ökade med hela 226,90 %:

  • Genomsnittlig öppningsfrekvens (OR): 38,28 %
  • Genomsnittlig klickfrekvens (CTR): 18,11 %

Resultaten visade sig också i försäljningen. Resultatet för 2014 förbättrades enligt följande:

Intäkter från nätbutiken

Genomsnittligt
beställningsvärde

Antal köp Konverteringsgrad
Jämfört med 2013 +30% +12% +10% +26%
Jämfört med 2012 +50% +20% +30% +50%

Besöka Lapland Hotels' webbplats