Artikel

Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar]

Kontakta oss! okt 23, 2019
Vad är Marketing Automation? [+PDF mallar för dina första automatiseringar] Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Vi har förberett en PDF-mall för dina första marketing automationkampanjer.

“Vad är marketing automation?”

Är du en aktiv användare av e-postmarknadsföringsverktyg har du antagligen funderat över frågan.

Ger termen dig kalla kårar? Ingen fara. Låt oss nysta i vad marketing automation egentligen betyder i dagens marknadsföring. Drick en kopp kaffe och lär dig mer om:

  • Marketing automation för små företag kontra stora företag
  • Marketing automation & data
  • Marketing automation fördelar
  • Marketing automation exempel
  • Projektledning för marketing automation

Ladda ner en gratis PDF-mall som inspiration till dina första marketing automation kampanjer.

Först och främst tar vi en titt på vad gamla hederliga Wikipedia säger om marketing automation:

Marketing automation definition

Med andra ord är marketing automation en programvara designad att automatisera återkommande marknadsföringsuppgifter (så som e-post) och att göra kundkommunikation mer riktad och personlig.

Du kanske undrar:

Ska mitt marknadsförings team verkligen använda marketing automationteknologi?

Svaret är givetvis ja!

Faktum är att hela 75% av alla marknadsförare som medverkade i State of Marketing Automation Survey angav att de redan använde marketing automationteknologi.

State of Marketing Automation Survey results

Passar marketing automation bara för mindre företag?

Oavsett storleken på ditt företag och din branch är marketing automation fördelaktigt för ditt företag. Nu för tiden är det inte en fråga om ifall marketing automation bör användas, frågan är vad det ska användas för.

En del företag använder fördelarna med marketing automation genom att automatisera dagliga e-post medans andra kan ha nytta av dess lead scoring.

SME:n består vanligtvis av personer som har hand om flera arbetsuppgifter samtidigt. Dessa typer av företag kan använda marketing automation för att bli av med det manuella arbetet och ha riktade kampanjer med mindre resurser. För större företag är marketing automation avgörande för att hantera stora mängder fragmenterad kunddata.

Marketing Automation & Data

Automatiseringsteknologin ger inget resultat utan sin data. Därför måste du integrera din marketing automationplattform till en kanal från vilken data kommer att dras och användas i faktiska marknadsföringskampanjer.

Beroende på din bransch kan dina marknadsföringskanaler vara: 

  • CRM
  • Webbsida
  • Plattform för e-postmarknadsföring
  • Mobilapp
  • Evenemangshanteringssystem
  • Sociala medier
  • Webbutik eller ERP-system

Så här använder marketing automation marknadsföringsdata:

Vill du använda e-post som din automatiseringskanal bör du börja samla in e-postprenumeranter. På så sätt har du en bas att skicka riktad kommunikation. Här hittar du massor av tips på hur du bygger din e-postlista

Fördelar med marketing automation

Låt oss bena ut vilka fördelar teknoligin för med sig och ta en titt på praktiska exempel på marketing automation.

1. Förbättra riktade meddelanden

Nu för tiden är vi inte längre intresserade av att få generalla erbjudanden. Vi vill ha individuellt anpassade erbjudanden. Istället för att kommunicera med den stora massan kan du skicka perssonliga meddelanden och rikta ditt innehåll med hjälp av marketing automation.

Enligt resultatet av vår undersökning tycker de flesta marknadsförare att förbättrade inriktning på meddelanden är den viktigaste fördelen med marknadsföringsautomation.

Exempel:

En tandläkarmottagning kan skicka inbjudan till sina patienters årliga undersökning.

Vill du hotta upp din personaliseringsrepetoar? Här hittar du 8 sätt att göra dina e-post personliga.

2. Förbättrad kundupplevelse

Marketing automation gör det möjligt för företag att bli mer gynnsamma för konsumenterna. Genom att fokusera mer på de små detaljerna kan du skapa utanför-boxen-kampanjer för att vara mer attraktiv för dina kunder.

Till exempel:

Ett företag skickar en personlig födelsedagshälsning åtföljd av ett presentkort.

Här är ett liknande exempel från Grammarly som firar en kund på dess årsdag som kund:

Grammarly email example

3. Lead-generering

Lead generering är en oumbärlig del av marketing automation. Statistiken tar för sig själv:

Marketing automation and lead generation

Det mest effektiva sättet att använda marketing automation för att generera leads är att sätta upp flöden av innehåll som kan laddas ner. På så sätt kvalificeras dem som prospects.

Exempelvis:

Så här ser vårt e-post innehållande en nedladdningsbar guide ut:

4. Bättre lead-kvalitet

Marketing automation genererar inte bara leads, det hjälper även till att identifiera vilka leads som har högst trolighet att leda till försäljning. Med en lead scoring-funktion kan du ge de mest aktiva leadsen poäng och endast vidarebefodra de heta leadsen till ditt säljteam.

Identifiera de mest engagerande leadsen genom att analysera olika mätvärden, till exempel de som öppnat eller klickat på ditt e-post:

5. Närmare samarbete mellan marknadsföring och sälj

Samarbete mellan marknadförig och sälj är avgörande nu för tiden.

Genom att tillhandahålla heta leads minskar du avståndet mellan sälj och marknadsföring. Ett sätt att förbättra samarbetet är att skicka automatiserade e-postmeddelanden till ditt säljteam när et lead når en viss poäng.

6. Mätbar marknadsförings ROI

Det är ett välkänt faktum att:

Bevisa avkastningen på marknadsföringsutgifterna fortfarande är en av de viktigaste utmaningarna för marknadsförare.

Bland annat anser Sprout Social att den största utmaningen för marknadsförare på sociala medier är att mäta marknadsförings-ROI.

Challenges for social marketers


Marketing automation teknologin kan ge en hjälpande hand när du mäter effektiviteten av dina kampanjer. Med ett automatiseringsverktyg kan du jämföra rätt data i en enda vy och attributen leder till intäkter.

Låt säga att du kör en kampanj för att generera leads på flera kanaler samtidigt, till exempel e-post, Facebook, webbplats och YouTube. Då kan din rapport i ett automatiseringsverktyg se ut så här:

7. Användning av multichannel marknadsföringsdata

Idag har marknadsförare en stor mängd kundinformation till hands, men datan kan sällan utnyttjas till fullo. Marketing automation kombinerar multichanneldata och omvandlar den till användbara marknadsföringsåtgärder.

Du kan till exempel spåra dina webbplatsbesökare och rikta personliga e-post för att hålla deras intresse vid liv:

Detta är precis vad vi på Liana gör:

Liana Technologies' personalized email example

9. Högre konverteringsfrekvens

Genom att leverera perfekt tajmade meddelanden som triggas igång av ett speciellt beteende ökar din konverteringsfrekvens.

77% of marketing automation users saw an increase of conversions

(Källa)

Det finns massor av sätt att boosta konverteringarna med marketing automation. Här är några av dem:

  • Visa personliga erbjudanden på din webbplats baserat på en användares surfhistorik
  • Skicka e-post med kompleterande produkter 
  • Skicka ett "övergivet kundvangs" e-post till ehandelsanvändare

Detta e-post om övergiven kundagn från Rudy's Barbershop sticker verkligen ut:

email from Rudy's Barbershop

10. Eliminera manuellt arbete

Tidsbrist är en av de största utmaningarna för de allra flesta marknadsföringsprojekt och det är här marketing automation kan hjälp till. 

Genom att automatisera dagliga e-postmeddelanden kan marknadsförare frigöra sin arbetsbelastning och dedikera tiden till något de verkligen älskar nämligen generera kreativa idéer.

Som ett exempel kan du automatisera dina bekräftelsemails:

När åkte du Uber senast? Ditt kvitto hamnade då troligen i din inkorg direkt efter att resan avslutades. Det är exakt vad marketing automation gör.

Uber confirmation email example

Projektledning för marketing automation

I slutändan handlar det om de människor som hjälper dig att nå dina affärsmål. Se till att du har ett välorganiserat team involverat i ditt automatiseringsprojekt.

För att hantera marketing automation som ett proffs behöver du åtminståne:

  • Någon från marknadsavdelningen eller en intern marketing automationspecialist
  • Din försäljningsledning för att ge feedback på kvaliteten på leads och försäljning
  • En extern eller intern IT-support för hantering av integrationer och andra tekniska proble

Detta är bara början på vad marketing automation kan göra för dig och ditt företag. För att fördjupa dina kunskaper i ämnet bör du läsa våra andra artiklar i ämnet:

Var den här artikeln intressant?

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev för att få de senaste intressanta artiklarna i din egen inbox.

Prenumerera på nyhetsbrev

Kommentera artikeln

Fler artiklar

Hur ska marknadsförare förbereda sig inför GDPR? Så här gör vi.

GDPR som kommer att träda i kraft i maj 2018 vållar huvudbry för marknadsförare i Europa. Vi kommer att skriva ett flertal artiklar om hur marknadsförare bäst kan förbereda sig till de nya kraven.

Läs mer

Enkät: Fördelar med marketing automation

Liana Technologies utförde en internationell enkät om marketing automation i maj 2017. Sammanlagt 421 globala specialister inom marknadsföring och kommunikation svarade frågorna.

Läs mer

Köpguide för mobilapplikationer

Oavsett om syftet är marknadsföring, ökande av intäkter eller att engagera kunderna så kan en mobilapplikation ge dig en stark fördel både inom B2C och B2B. För att maximera värdet i att investera i en applikation så har vi skapat denna guide för köp av mobilapplikationer.

Läs mer

Mobil utveckling nu och i framtiden

På grund av den drastiskt ökande användningen av smartphones har tjänster till dessa enheter ökat ordentligt. De senaste fem åren har mobila enheter gått till att vara en självklarhet och det vanligaste sättet att gå online via. Så vilka koncept och faktorer väger in i framtiden för mobila tjänster, och varför är dem relevanta för marknadsavdelningar?

Läs mer

Målgrupper inom e-postmarknadsföring – vilka grupper ska man ägna mer tid åt?

I slutet av året ligger man helt rätt i tiden för att reflektera över året som gått och börja planera nästa års marknadsföring. Det gäller att kartlägga både det som man gör varje år och komma på nya metoder för att nå ut till sina kunder. Nyhetsbrev är redan en form av kommunikation som många företag använder, men tas det hänsyn till olika målgrupper när dessa skickas ut?

Läs mer