Vår företagshistoria
Dra tidslinjen för att resa i tiden (du kan även använda pilarna på tangentbordet). Eller hoppa direkt till önskat år
2005
Liana Technologies grundas
Liana Technologies grundas 1 januari 2005. Målsättningen är att utveckla professionella marknadsförings- och kommunikationsverktyg. Grundarna har en gemensam bakgrund inom digital kommunikation vilket ger Liana Technologies en stabil grund att stå på. Liana Technologies börjar arbeta med kundprojekt i syfte att erhålla kapital till företagets egen produktutveckling.
2006
LianaCMS ser dagens ljus
Dagar, nätter och helger tillbringas med kodning. Det hårda arbetet resulterar i att Liana Technologies 2006 lanserar sin första produkt innehållshanteringssystemet LianaCMS. Efter bara några veckor säljs produkten till den första kunden som fortfarande använder LianaCMS för sina webbtjänster. LianaCMS erbjuds som en molntjänst även om begreppet inte existerade vid den tidpunkten. Tjänsten får namnet ”LianaCMS underhållsservice”.
2007
LianaMailer lanseras
LianaCMS fick ett bra mottagande men behovet av nya marknadsföringsverktyg växer fram. I slutet av 2007 lanseras den första versionen av LianaMailer. Liana Technologies sysselsätter nu tio personer och är ivriga att komma ut på den internationella marknaden. Ett försäljningskontor öppnas i Tartu, Estland, för att främja tillväxten utomlands, men när finanskrisen slår till ett år senare måste kontoret stängas. LianaMailer har dock fått en stark ställning i Finland och antalet nöjda kunder ökar.
2008
Stabil tillväxt trots lågkonjunktur
Under 2008 sker en gradvis återhämtning. Efterfrågan på Liana Technologies produkter växer men samtidigt är det allmänna ekonomiska läget dystert. Liana Technologies fattar beslut om investeringar i kundtjänst, försäljning och produktutveckling samt rekryterar fler medarbetare till försäljning och utveckling för LianaCommerce. LianaMailer och LianaCMS fortsätter att utvecklas samtidigt som företaget fokuserar på de inhemska marknaderna och uppbyggnad av ett partnernätverk.
2009
Lianas produkter bär frukt
Investeringar som gjorts för Lianas produktfamilj lönar sig under 2009. Som ett resultat ges många kundspecifika produktutvecklingsprojekt upp eftersom de tar för mycket av utvecklingstteamets tid. Liana Technologies blir ett riktigt mjukvaruföretag. Försäljningsorganisationen växer och samtidigt börjar många noterade företag använda Lianas produkter utanför Finlands gränser. 2009 når Liana Technologies 0,95 miljoner euro i omsättning, tillväxten är cirka 33%.
2010
Liana är nummer 15 på Deloitte Technology Fast-listan
Liana Technologies fick ett anmärkningsvärt erkännande 2010 genom att ha mottagit utmärkelsen för lokala företagare. Eftersom omsättningen klättrar till 1,54 miljoner euro (+65,8%) är det dags att hitta nya lokaler för huvudkontoret. Kriterierna inkluderar mer utrymme och bastu så att sportentusiaster kan njuta av en dusch efter sin morgonträning. Året avslutas på på topp då Liana Technologies utses till nummer 15 på Deloitte Fast Technology-listan och är det snabbast växande teknikföretaget i Uleåborg, Finland.
2011
LianaCMS version 6000
Produktutvecklingen är hektisk och under 2011 passerar LianaCMS den 6000:e versionen. Detta innebär cirka tre uppdateringar eller förbättringar per dag. Liana Technologies största kunder tar företaget utanför Finlands gränser och Lianas produkter används i 29 olika länder. De första internationella anställda anländer till Liana Technologies, den första från Kina och den andra från Ryssland. För andra året i rad är Liana Technologies tillväxt över 60% och företaget är nummer 11 på Deloitte Fast Technology-listan.
2012
Liana vinner nationellt företagarpris
Marketing Cloud kommer att lanseras under 2012. Företagets långsiktiga investeringar i sin egen teknik belönas med en smidig plattform som möjliggör snabb utveckling. I oktober 2012 får företaget ett betydande erkännande när det får National Entrepreneurship Award i närvaro av mer än 2 000 gäster och Finlands president. I slutet av året anställs nästan 60 personer i Uleåborg, Finland.
2013
Internationaliseringsåret
Vid årsskiftet 2012 och 2013 öppnade Liana Technologies sina första lokaler utanför Finland. Produkterna säljs i Dubai (Förenade Arabemiraten), Shenzhen (Kina) och Moskva (Ryssland). Liana Technologies lanserar sin första marknadsföringsautomationsplattform, LianaCEM-verktyget, som stärker Liana Marketing Cloud som en komplett digital marknadsföringsverktygslåda.
2014
Kontor i Central- och Västeuropa
Under 2014 öppnar Liana Technologies två kontor i Central- och Västeuropa. Kontoren öppnas i Paris (Frankrike) och i Berlin (Tyskland). Företagets tillväxt är stark inom alla marknadsområden och Liana-produkterna används av över 3000 företag; kunder inkluderar t.ex. Hertz, Unilever, SAP, Ikea och Starbucks. Företaget strävar efter att vara marknadsledande i Europa och Mellanöstern.
2015
Stark och konstant tillväxt
Liana Technologies fortsätter sin starka tillväxt som en föregångare till modern marknadsföringsteknik. Företag i alla storlekar och inom alla branscher satsar på marketing automation. Liana Technologies öppnar två nya kontor i Hong Kong och Stockholm (Sverige).
2016
Lanceringen av LianaMonitor och LianaMobile
2016 var ett framgångsrikt år för produktlanseringar. Företaget startar LianaMobile och lanserar LianaMonitor i 5 länder. För att underlätta tillväxt på europeiska marknader öppnar Liana Technologies ett nytt kontor i Hamburg (Tyskland). Dessutom listas företaget på Deloitte Technology Fast Track-listan för sjunde gången i rad och representerar Finland vid European Business Awards.
2017
Artificiell intelligens och GDPR
Liana Technologies etablerar en ny LianaAI-enhet och börjar utveckla AI-baserade marknadsföringsverktyg - som en av pionjärerna inom sitt område. Förutom artificiell intelligens träder EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR) i kraft 2018 vilket är ett av årets viktigaste ämnen. Liana Technologies börjar förbereda sig på de kommande förändringarna genom att uppdatera sin programvara och informera marknadsförare via artiklar, nyhetsbrev och evenemang med GDPR-teman. LianaPress förnyas under sommaren. Webbplatsen får en ny fräsch layout och förbättrad användbarhet på mobil. Liana Technologies fortsätter sin stadiga tillväxt och rekryterar över 100 nya anställda i Europa, Asien och Mellanöstern.
2018
Mot mer integrerade mjukvaraenheter
Lianas mjukvarutjänster utvecklas allt mer. Liana lanserar en ny Liana PR Cloud-kommunikationsenhet som kombinerar flerkanaligt pressmeddelande, redaktionell och social mediaövervakning, mediaanalys och artificiell intelligens. Liana berikar även sina Marketing Cloud-tjänster med en ny Google Ads-integration. Integrationen gör det möjligt för marknadsförare att hantera sina Google Ads-kampanjer med Lianas verktyg och använda flerkanalsdata mer effektivt för att rikta marknadskommunikationen.
2019
Nationell vinnare i European Business Awards
Liana Technologies has been chosen as the National Winner for Finland in its award category (Customer and Market Engagement) in the European Business Awards 2019.
2020
Nya resurser för tillväxt och utökad produktportfölj
Vi börjar året med goda nyheter: Ilkka Media Group förvärvar majoriteten av aktierna (67%) i Liana Technologies Oy. Med den nya partneren får Liana starkt stöd för företagets framtida tillväxt. Vi har framgångsrikt anpassat vår verksamhet till lockdown 2020 och ekonomisk nedgång. Under våren flyttar vi till exempel alla våra evenemang online och tillhandahåller webbseminarier av hög kvalitet för våra kunder, anställda och intressenter. Vår Liana®Services-enhet lanseras globalt. Vårt mål är att erbjuda hjälp med medieanalyser, marketing automation-hantering och webbplatssynlighet.