Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

De bästa designtrenderna för nyhetsbrevet 2020

0
Dela

Kommer du ihåg hur din inkorg såg ut under den senaste Black Friday-kampanjveckan? Troligtvis var det fullt av look-alike-nyhetsbrev med mörk bakgrund och flashiga typsnitt. Det måste vara ganska utmanande att välja ett nyhetsbrev som verkligen sticker ut.

Om du är villig att skicka verkligt enastående e-postmeddelanden under 2020, fortsätt att läsa. Vi bad några av våra designers att dela med sig av de hetaste designtrenderna för nyhetsbrevet i år.

Här är en sammanfattad lista över trenderna för e-postdesign för 2020:

  1. Stora och djärva typsnitt
  2. Illustrationer istället för foton
  3. Starka färger
  4. Minimalism
  5. Tillgänglig design
  6. Trasigt layoutrutnät

1. Stora och djärva typsnitt

Var beredd på att få fler och fler e-postmeddelanden som innehåller större och fet typografi.

Här är ett bra exempel från voices.com

Stora typsnitt och djärva färger är ett bra sätt att fånga folks blick, och som tur är för dig - de är väldigt stiliga. Du kan också mjuka upp kompositionen och skapa balans till de hårda linjerna i typsnitten genom att placera några släta, flytande och organiska former i bakgrunden, som på bilden nedan.
Toni Sukkala
Visual Marketing Specialist, Liana Technologies

Bild från Trevor Basset

2. Illustrationer istället för foton

Faktum är att foton kan ge dina nyhetsbrev en personlig touch och göra dem mer relaterbara. Men i de flesta fall har illustrationer tagit plats för foton i e-postmeddelanden.

Illustrationer förmedlar estetiken hos ditt varumärke bättre än något annat fotografi. Dessutom gör vackert gjorda illustrationer ett mer långvarigt intryck.

Så här använde vi illustrationer i vårt senaste nyhetsbrev:

Om du inte har en egen designer finns det massor av stockillustrationer tillgängliga för gratis nedladdning. Testa till exempel Undraw or Manypixels

3. Starka färger

Rosa, gult och andra iögonfallande färger kommer att bli vanligare i nyhetsbrevsdesign i framtiden. Med dessa färger kommer du definitivt att få mer uppmärksamhet till dina e-postmeddelanden.

Tänk på att vara extra försiktig med starka färger och se till att din färgpalett överensstämmer med din varumärkesplattform.

Kolla in det här från Canva om hur du väljer en färg som passar ditt varumärke.

4. Minimalism

Minimalistisk stil är inte längre ett fenomen bara för inredning. Kompakta och lakoniska nyhetsbrevsmallar vinner också mer dragkraft.

Precis som den här från Harry's:

5. Tillgänglig design

Sätt läsaren först. Allt fler brukar uppleva olika typer av funktionsnedsättningar, oavsett om det är färgblindhet eller kognitiv funktionsnedsättning.

Under 2020 och framåt kommer dina nyhetsbrev att vara tillgängliga för alla.
Detta inkluderar, men är inte begränsat till:

  • För att hålla en logisk läsordning
  • Med tanke på teckensnittstyp och storlek för synskadade användare
  • Välj sedan ett färgschema
Det verkar som om alla människor på jorden har fått koncentrationsproblem efter för mycket internet och vi behöver tydligare och tydligare design för att lindra hjärntröttheten.
Elisa Raittila
UX/UI designer, Liana Technologies

Läs vår artikel om hur du designar tillgängliga webbplatser.

6. Trasigt layoutrutnät

Oregelbundet eller brutet layoutrutnät används när element placeras på ett icke-linjärt sätt. Trenden är vanlig för moderna webbplatser (kolla till exempel Carbon Beauty eller Times Talks) och blir allt mer populärt för mallar för nyhetsbrev.

Trasigt layoutrutnät är ett bra sätt att fånga folks uppmärksamhet, dina mallar kommer att sticka ut från klassiska monotona och rutnätsjusterade.
Nicolas Messifet
Web/UI designer, Liana Technologies

Genom att gå utanför nätet kan du utforma dina nyhetsbrev så att de blir längre och mer informativa. Detta kommer att skapa mer nyfikenhet för dina läsare och göra dina e-postmeddelanden mer engagerande.

Detta nyhetsbrev från Vimeo kombinerar både normal och trasig layout.

Att skicka tilltalande nyhetsbrev är avgörande. Men du bör också ta hänsyn till andra aspekter i din e-postmarknadsföring, såsom hur du utökar din e-postlista, hur du segmenterar din databas och mycket mer.

Ladda ner ditt exemplar av vår avancerade e-postmarknadsföringsguide för att lära dig mer.

Kontakta oss direkt med dina frågor

Elena Bezborodova
Marketing Specialist, UAE