Skifte från traditionella medier mot digitala kanaler med Liana®Cloud
Adria Mobil är en av Europas ledande tillverkare av husvagnar, husbilar och villavagnar med över 1100 anställda. Den första husvagnen i Sverige såldes redan 1965 och från början har kvalitet, innovationsförmåga och erfarenhet varit kärnan i alla produkterna.
Adrias marknadsföring hade påbörjat skiftet från traditionella medier mot digitala kanaler och arbetet med Adria Week påbörjades hösten 2018 inför våren 2019.
De var inte nöjda med sin dåvarande leverantör och kontakta därför oss. Vi på Liana Technologies hjälpte Adria med kampanjsida, e-postmarknadsföring och marketing automation genom Liana®Cloud.
Adrias kampanjsida skapad av Liana Technologies
Behovet
Adria som tillverkare ville nå ut till konumenterna med både varumärket och produktlanseringar. Det finns stora skillnader mellan hur återförsäljare marknadsför Adrias produkter och i vilken omfattnining. Så hur skulle egentligen intresserade konsumenter få hjälp hela vägen från det första klicket till besök hos återförsäljarna? Hur kunde man spåra investeringen för att Adria och återförsäljarna skulle kunna se resultaten?
Lösningen
Lösningen blev Adria Week. Med hjälp av en lokal mediabyrå planerades en digital mediemix för att driva konsumenterna till kampanjsidan www.adriaweek.se där de kunde hitta sin närmaste återförsäljare, boka demo samt delta i en tävling.
På hemsidan uppmanades besökarna att ange sina kontaktuppgifter såsom namn, e-post samt postnummer. Utifrån postnumret presenterades alla återförsäljare inom dess region, såväl på landningssidan som i utskicken.
Formuläret triggade även en marketing automation-kedja som Adria satt upp tillsammans med Liana för att skicka ut relevant e-post till mottagarna.
Resultatet
År 2019 genomfördes den första Adria Week och ett par sena implementeringar gjordes, därav uppstod en oro att något i automatiseringskedjan skulle krascha. Så blev det inte, helheten fungerade fint och det hela blev en uppskattad aktivitet bland återförsäljarna.
År 2020 förfinades delar av konverteringen vilket resulterade i att Adria samlade in över 540 anmälningar via webbsidan och försäljningssiffrorna ökade markant.
"Det fanns en tydlig idé för hela kundresan, från marknadsföringen till webbsidan och kommunikationen därefter tills besöket eller köpet sker hos återförsäljarna."