Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

5 billiga marknadsföringsidéer (Infographic)

0
Dela

Marknadsföringsbudgeten under en kris: att betala eller inte betala. Det är frågan.

Marknadsföringskostnaderna kan minskas främst för att du inte förstår varför du använder vissa marknadsföringsverktyg. I den här artikeln tar vi upp vi 5 marknadsföringsidéer för en låg budget, tillsammans med en lista över skäl att använda dem (särskilt under en lågkonjunktur).

Bonus: I slutet hittar du en infographic som sammanfattar de bästa billiga marknadsföringsidéerna. Den innehåller intressant fakta och statistik som vi inte kommer att ta upp i inlägget.

Nu kör vi 🚀

Topp 5 billiga marknadsföringsidéer vi kommer att ta upp:

  1. Användargenererat innehåll
  2. E-postmarknadsföring
  3. Återanvänd äldre material
  4. Webinarier
  5. Samarbeta med andra företag

1. Inkorporera en användargenererad innehållsstrategi

Anledning: få synlighet i media gratis

Berättelser med Instagram-filter från olika märken, TikTok-utmaningar, kundkommentarer på Twitter - detta är bara några exempel på användargenererat innehåll (UGC). Innehåll kan vara underhållande, informativt eller ifrågasättande men det viktigaste är att det fungerar. Vem litar du mest på: en väns inlägg som berömmer ett varumärke eller en annons från samma varumärke?

Och det bästa av allt! Detta är en massiv marknadsföring och exponering som kräver mycket få resurser från dig. Är inte det precis vad vi alla behöver just nu?

Till exempel är Ray-Ban's Reindeerized-filter på IG ett roligt sätt att interagera med varumärket.

IG filter as an example of UGC

(Källa)

2. Använd e-postmarknadsföring

Anledning: håll dem uppdaterade

För några dagar sedan bytte jag min inställda flyg mot CashPoints. Allt som krävdes var några få personliga e-postmeddelanden.

E-postmarknadsföring är ett viktigt kommunikationsverktyg idag. Håll dina kunder informerade genom att dela dina senaste uppdateringar, specialerbjudanden eller andra viktigt meddelande om hur du hanterar krisen.

Slå två flugor i en smäll: använd e-post som ett internt kommunikationsverktyg. Att skapa ett nyhetsbrev tar inte lång tid och du kommer att minska antalet samtal från oroliga kunder såväl som de otaliga frågor som uppstår internt på företag.

De uppnådda resultaten i jämförelse med investeringen är  e-postmarknadsföring verkligen väl värt det. Så snart krisen är över kan du fortsätta skicka nyhetsbrev för att generera leads, generera mer försäljning och dra nytta av de andra fördelarna med ett e-postmarknadsföringsverktyg.

Så här kommunicerar Airbnb med sina kunder:

Crisis communication newsletter

Läs mer om hur stora varumärken gör e-postmarknadsföring:

3. Återanvänd äldre material

Anledning: driv trafik

Tillhör du någon av dessa branscher där webbplatstrafiken minskar? 

Website traffic during the crisis

(Källa)

Att locka regelbunden trafik till din webbplats är inte något som händer över en natt. Att omvandla en populär guide till ett blogginlägg kan öka antalet besökare på webbplatsen med liten ansträngning. Det är därför återanvändning av ditt gamla innehåll är det mest effektiva sättet att använda dina resurser just nu.

Gör så här:

  • Förvandla äldre broschyrer eller guider till en SEO-vänlig bloggartikel och vice versa
  • Visualisera topppresterande artiklar i en ny infographic
  • Gör ett nyhetsbrev baserat på ditt mest populära inlägg på sociala medier
  • Prata om dina bästa blogginlägg i en podcast. (Vi pratade tidigareom hur man startar sin egen podcast)
  • Håll ett webinarie om alla ämnen du redan behandlat

4. Håll ett webinarie

Varför: generera leads

Webbseminarier är ett säkert sätt att generera kvalificerade leads. Personer som tillbringade en timme i din presentation idag kommer troligen att bli dina lojala kunder imorgon.

Webinarier är inget för mig — kanske är det första som dyker upp i huvudet på dig. Tänk utanför boxen så får du upp minst ett par idéer på webinarier. Här är lite inspiration:

  • Steg-för-steg tutorials
  • Inspirerande sessioner
  • Webinarie om kundreferenser
  • Workshops
  • Cundutbildnign

Du kan till exempel titta på vårt webbinarium om e-postmarknadsföring:

 

5. Samarbeta med andra företag

Anledning: nå en bredare publik och bygg upp ett positivt rykte

Apple och Google har nyligen samarbetat genom att använda smartphones för att spåra spridningen av coronaviruset. (Källa)

Du hittar knappast ett media som ännu inte disskuterat det sällsynta samarbetet.

Vad kan vi lära av dessa teknikjättar? För det första minskar konkurrensen lite just nu och företagen är redo att stödja varandra. För det andra ökar företag som agerar ansvarsfullt i media och på sociala nätverk. Dessutom är partnerskap med andra varumärken ett bra sätt att nå en relevant publik som kanske inte funderat på ditt varumärke tidigare.

Du behöver inte ha en enorm budget för partnerskap som gör skillnad. Bagerier kan samarbeta med restauranger för att leverera luncher till sjukhus. Reklambyråer kan samordna webbseminarier. You n ame it.

Detta är lite av sluttande planet. I ett försök att hjälpa för att få synlighet kommer du att förstöra ditt varumärkes rykte. Fejkade hjälpinitsiativ är lätta att upptäcka så samarbeta bara omdu har goda avsikter. 

Ladda ner vårt webinarie: How to succeed in crisis communications?

Infographic: 5 billiga marknadsföringsidéer

low cost marketing ideas infographic

Källor:

  1. Stackla: Bridging the Gap: Consumer & Marketing Perspectives on Content in the Digital Age (Report)
  2. Marketing Charts: Youth Expect to Use Email More in the Future
  3. Backlinko: 21 Actionable SEO Techniques For 2020
  4. ZoomInfo: 5 Ways to Generate More Webinar Leads
  5. Nola: With bars closed, New Orleans gets creative to support bartenders, raise its own spirits

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer