Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

6 tips om hur medieövervakning kan stödja försäljningen

0
Dela

Det finns olika fördelar med medieövervakning för organisationer, både att kontrollera deras rykte, svara på kunders feedback eller problem online. För att upprätthålla en ansedd image är det viktigt att känna till vilken ton människor använder när de pratar om ditt företag online och att reagera snabbt på eventuella kriser.

Men alla tänker inte på medieövervakning när man överväger sätt att förbättra organisationens försäljning. Visste du att det kan hjälpa dig att identifiera potentiella kunder i olika steg på köpresan och hitta unika försäljningsmöjligheter?

Kolla dessa 6 tips om hur medieövervakning kan stödja försäljningen och lägg till nya nyckelord till din egen bildskärmslista:

  1. Förändringar i branschen
  2. Mun-till-mun
  3. Lagar och förordningar
  4. Mötesagendor, RFP:er och nya möten
  5. Branschtrender och viktiga opinionsbildare
  6. Inflytelserika och lokala nyheter

1. Förändringar i branschen

Det är viktigt att hålla jämna steg med den ständigt föränderliga affärsmiljön du verkar i. Genom att följa bransch- och konkurrenternas nyckelord är du alltid med i vad som händer på marknaden. Branschspecifik diskussion på olika forum och sociala mediekanaler kan vägleda dig till var du bör fokusera dina marknadsförings- och försäljningsinsatser.

Din konkurrents synlighet online kan också säga dig mycket. Om uppmärksamheten de får är positiv kan det ge dig tips om hur du kan förbättra din egen marknadsföring och försäljning. Negativa kommentarer visar dig å andra sidan vilka misstag du ska undvika – och om det finns missnöjda kunder som behöver en ny produkt eller tjänsteleverantör. Kanske har ditt företag ett lämpligare alternativ att erbjuda? 👀

Du kan skapa automatiska övervakningsrapporter om ditt varumärke baserat på olika kriterier, till exempel i vilken kanal din organisation nämns. Genom att skapa liknande rapporter om dina konkurrenter kan du jämföra ditt varumärkes synlighet i journalistiska och sociala medier med deras.

Förändringar i branschen involverar inte bara förändringar i enskilda företag eller områden – du bör också överväga att hålla ett öga på den ständigt utvecklade försäljningen och särskilt digitala marknadsföringsmetoder som används av företag. Det är avgörande för försäljningsspecialister att vara bekanta med de senaste förändringarna inom försäljning och marknadsföring, såsom det kommande slutet av tredjepartscookies.

Se till att följa olika branschsökord för att snabbt och effektivt anpassa sig till den föränderliga miljön.

2. Mun-till-mun

Internetforum och sociala medier svämmar över med berättelser om både positiva och negativa kundupplevelser. Människor online tenderar att dela information om produkter och välrenommerade tjänsteleverantörer, och frågar också efter rekommendationer om sådana. Enligt BrightLocals studie från 2020 litar till exempel 79 % av konsumenterna på onlinerecensioner lika mycket som personliga rekommendationer från vänner och familj.

Många frågar efter rekommendationer på sociala medier och webbplatser som Quora.

Sådana onlinetrådar ger utmärkta möjligheter för säljare, eftersom användare som ber om rekommendationer eller väger
olika alternativ ofta är mycket nära att fatta ett köpbeslut på köpresan.

Dessa trådar kan dock vara svåra att hitta genom att helt enkelt bläddra igenom olika onlineplattformar – speciellt eftersom många onlineanvändare inte taggar företagen de diskuterar i sina inlägg. Medieövervakning, å andra sidan, informerar dig automatiskt om sådana möjligheter med rapporter eller notiser – allt du behöver göra är att följa rätt nyckelord.

Olika kombinationer av nyckelord

Förutom att övervaka ditt eget varumärke och dina konkurrenter, kanske du vill följa nyckelord relaterade till produkt- eller tjänstekategorierna ditt företag erbjuder. Var uppmärksam på vilken typ av formulering konsumenter i din bransch använder för att hitta information om de olika alternativen som finns och justera dina övervakade sökord därefter.

I vissa fall kan det vara användbart att övervaka både mer allmänna och detaljerade sökordskombinationer. De kan till exempel inkludera din plats eller de viktigaste konkurrensfördelarna för din organisation, såsom ett överkomligt pris, bästa kvalitet eller gratis leverans. Mer detaljerade sökordskombinationer som prisvärt "gym Stockholm" ger dig ofta de mest relevanta inläggen.

Du kan även anpassa monitorrapporterna och aviseringarna efter dina behov baserat på till exempel frekvens och olika kanaler. Du kanske vill ställa in fler frekventa rapporter speciellt för de mer detaljerade sökordskombinationerna för att snabbt kunna reagera på de bästa försäljningsmöjligheterna.

Gå med i konversationen

När du hittar trådar där folk ber om rekommendationer kan du interagera direkt med dem och berätta om din produkt eller tjänst. Kom dock ihåg att vara hänsynsfull och diskret – ett subtilt tips kan vara mer effektivt än att spamma den potentiella kunden med telefonsamtal eller privata meddelanden.

Du kan till exempel:

  • beskriv kortfattat de viktigaste egenskaperna och konkurrensfördelarna med din produkt eller tjänst
  • ge dem en länk som hjälper dem att hitta mer information om dig, eller
  • berätta för dem hur de kan kontakta dig om de vill.

Du kan också dela eller kommentera de inlägg där ditt företag nämns. Detta fungerar särskilt bra för företag som vill ha nära kontakt med sina kunder.

Medieövervakning låter dig hitta inlägg om din organisation, även om du inte är taggad i dem. Interagera med dina kunder genom att dela och kommentera
för att hålla kontakten med dina befintliga kunder och attrahera nya.

Följer du oss på LinkedIn och Twitter?

3. Lagar och förordningar

Att övervaka lagar och förordningar relaterade till din bransch är alltid en bra idé, eftersom de kan ha en betydande inverkan på människors köpbeteende.

Om nya standarder eller krav ställs på specifik utrustning eller utrustning kan du tidigt erbjuda kunderna en ny lämplig modell. Nya officiella rekommendationer relaterade till exempel träning eller kost kan också skapa stora förändringar på marknaderna, såsom kraftiga toppar i efterfrågan på en viss produkt.

Du kan följa branschrapporter och relaterade nyheter för att hänga med i de kommande förändringarna. Detta gör att du kan förbereda dig för dem i förväg, beakta dem i din försäljningsstrategi och erbjud dina kunder nya produkter enligt de senaste reglerna.

Att känna till de senaste lagarna och reglerna är också viktigt i själva försäljningsverksamheten – att följa de senaste GDPR-reglerna är till exempel avgörande för företag 2021.

4. Mötesagendor, RFP:er och nya möten

Städers, staters eller andra offentliga organisationers mötesagendor kan ge dig viktig information. Nya projekt och investeringar kan till exempel beslutas om i god tid innan deras anbudsprocess startar. Att övervaka sådana agendor ger dig en chans att tidigt kontakta beslutsfattarna.

Du kan också följa Requests for Proposals (RFP) för att hoppa på budgivningen senare – även om du missade protokollet från mötet där det officiella beslutet ägde rum. De kan hittas på olika lands- eller branschspecifika webbplatser, och medieövervakning hjälper dig också att hitta de som är mer dolda.

Att följa meddelanden om nyanställningar i företag ger dig stora försäljningsmöjligheter. Särskilt vid förändringar i en organisations styrelse är det sannolikt att förändringar sker – vilket ofta innebär nya investeringar eller affärspartners. Genom att tidigt ta kontakt med den nya beslutsfattaren kommer du säkert att bli ihågkommen när förändringarna börjar ske.

5. Branschtrender och viktiga opinionsbildare

Genom att följa branschbloggar, forum och inlägg på sociala medier kan du få en bra övergripande uppfattning om de ämnen som väcker mest konversation inom ditt område. Medieövervakning låter dig hänga med i de senaste trenderna i branschen.

När du övervakar ditt eget företag och konkurrenter, var uppmärksam på de återkommande teman och ämnena i den allmänna diskussionen. Tänk på följande: i vilket sammanhang nämns din organisation ofta? Vad säger detta om din målgrupp och vilken sorts försäljningsmöjligheter uppstår av det?

Utöver att helt enkelt känna igen de senaste trenderna, se till att också vara uppmärksam på personerna som sätter dem: använd Viktiga Opinionsbildare (VOBs) i din försäljning och marknadsföring. Mediebevakning låter dig analysera trendsättare i branschen – vilka är de individer som följs och litar på online?

Enligt Influencer Marketing Hubs 2021-studie är ökad försäljning huvudmålet för influencer-marknadsföringskampanjer. Du kan erbjuda VOB:er eller de som påverkar på sociala medier möjligheten till produktrecensioner eller bjuda in dem till dina evenemang.

Genom att kontakta Viktiga opinionsbildare och erbjuda dem produkter att prova kan du nå helt nya målgrupper som annars hade kunnat vara helt utom räckhåll för din marknadsföring.

Många människor letar efter hälsosamma recept på nätet och tenderar att lita på VOB:erna i branschen, som den registrerade dietisten Abbey Sharp, som ropar ut falsk information om livsmedelsindustrin och delar kunskap med ett vetenskapligt förhållningssätt. Genom sponsrade inlägg och videor med sådana KOL:er kan företag nå potentiella kunder effektivt.

6. Inflytelserika och lokala nyheter

Du bör alltid hålla dig uppdaterad om de senaste nyheterna och aktuella ämnen – inte bara för att du förväntas göra det, utan också eftersom de kan skapa nya marknadsmöjligheter.

Till exempel kan betydande förändringar inom det politiska området eller nyheter om ett företags oetiska beteende lätt förändra konsumenternas köpbeteende och därför skapa nya försäljningsmöjligheter.

Genom att utnyttja mediebevakning kan du enkelt hänga med även mindre lokala nyheter, vilket gör att du kan rikta din marknadsföring och försäljning lokalt. Uppstår det ett nytt bostadsområde någonstans nära dig, eller är någon hobby kanske inriktad på ett visst område?

Många konsumenter och företag föredrar lokala produkt- eller tjänsteleverantörer, vilket är anledningen till att du kanske vill följa lokala nyheter, särskilt i ditt område.

Är du ny på medieövervakning?

Ett ambitiöst och hungrigt säljteam är den bästa resursen för framgångsrik säljverksamhet. Försäljning kräver kreativitet, och genom att erbjuda ditt team ett medieövervakningsverktyg att använda, kommer de säkert att hitta nya innovativa sätt att hitta leads.

LianaMonitor är ett effektivt och behändigt övervakningsverktyg för både journalistiska och sociala medier. Den spårar
tusentals onlinemediekällor, tidskrifter, bloggar, forum och sociala mediekanaler.

Läs våra kunders berättelser om medieövervakning med LianaMonitor eller boka en gratis demo för att lära dig mer.

Boka demo Läs våra kundberättelser


Fler intressanta ämnen