Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Före, under och efter: SEO-checklista för omdesign av webbplatser [Infographic]

0
Dela

De flesta börjar sin kundresa på sökmotorer. Det är därför viktigt för alla organisationer att förstå sökmotoroptimering (SEO) och använda den till sin fördel. Med SEO ser du till att din nya webbplats eller webbutik hittas av sökmotorer.

För att hjälpa dig med ditt redesignprojekt har vi sammanställt en lista över de viktigaste sakerna att komma ihåg om sökmotoroptimering för din nya webbplats.

Planeringsstadiet

Teknologi som gynnar SEO

Det är viktigt att din leverantör förstår vikten av sökmotorer och att du väljer ett innehållshanteringssystem (CMS) med omsorg.

Ditt CMS måste kunna hantera webbplatskartor och omdirigeringar samt inställningar för canonical tags. Se till att webbplatserna använder https-kryptering om sidan ber om kontakt-, betalnings- eller inloggningsinformation.

Daglig sökmotoroptimering

Be din potentiella partner visa hur deras dagliga SEO-arbete ser ut. Bildas URL-adresser direkt från sidans titel och kan de ändras? Vad sägs om att ändra data i metabeskrivnings- och titelfält eller göra omdirigeringar? Erbjuder leverantören utbildning?

Laddningshastighet

En viktig del av både sökmotors synlighet och användbarhet är laddningshastigheten på webbsidor. Om din webbplats har besökare från hela världen bör du kontrollera att din partner kan tillhandahålla webbplatsinnehåll baserat på användarens plats.

Rich snippets data

Om du har en e-handel bör du fråga om din everantör stödjer rich snippets data. Detta innebär att till exempel pris- och produktinformation visas direkt i sökmotorns sökresultat.

SEO-vänlig design

Sökmotorvänlig design är ofta lika med användarvänlig design. Du bör dock se till att även webbdesignern förstår innebörden av sökmotorer och att de har rätt erfarenhet av att utforma webbplatser eller webbshoppar.

Sökmotorvänlig design är:

  • Tydlig
  • Enkel att navigera igenom
  • Kräver minimalt antal klick - viktiga element och avsnitt nås snabbt och smidigt
  • Responsiv för alla enheter
  • Säker
  • Inkluderar text (obs: text bör vara text, inte en del av en bild)
  • Har 404 pages det vill säga felsidor väl utformade och omdirigerar besökare framåt

Image: 404 error page

De som går vilse på Liana Technologies webbplats omdirigerast ill förstasidan.

SEO-vänlig struktur

SEO bör även beaktas när du utformar webbplatsens struktur och navigering. Navigationen ska innehålla nyckelord, vara tydlig och snabbt rikta besökarna dit de vill. Det är viktigt att strukturen är logisk:

Rätt: Herrskor - sportskor - arbetsskor - sandaler
Fel: Herrskor - fritid - sport - semester

SEO-vänligt innehåll

När du planerar innehållet för nya sidor är det viktigt att beakta de viktigaste sidorna och nyckelorden. När det gäller SEO är det viktigt att:

  • Innehålssidorna är relevanta och det finns inga dubletter
  • Innehållet uppdateras regelbundet via blogg, kundrecentioner, nyheter osv. 
  • Sidor och innehåll har interna länkar
  • Det uppmuntras att dela innehållet och det är enkelt att dela det
  • Äldre innehåll uppdateras regelbundet
  • Sidorna och innehållet är optimerade för nyckelord
  • Viktiga nyckelord används i innehållet (men inte på bekostnad av kvalitet)

Även om Google förstår synonymer bättre och bättre är det fortfarande viktigt med ett tydligt fokus på de viktiga sökorden. Låt säga att du säljer kattmat online. Då måste det finnas en sida på webbplatsen som använder exakt rätt ord för detta ändamål i URL:er, rubriker, textinnehåll samt länkar.

Rätt: “katt”, “mat” och “online”
Fel: “mat”, “foder” eller “husdjur”, “Kattmatsmärke 1”, “Kattmatsmärke 2”.

SEO-vänlig innehållshantering

Oavsett om någon på ditt företag ansvarar för att lägga till och hantera innehåll eller om det hanteras av en outsourcad partner bör du se till att det görs på ett SEO-vänligt sätt. Detta innebär till exempel:

  • Rubrikformat används korrekt (Rubrik 1, Rubrik 2...)
  • Bilder namnges med viktiga nyckelord och alt-taggar läggs till för alternativa textbeskrivningar
  • Interna länkar görs internt, externa länkar görs externt och själva länken innehåller nyckelord

Rätt: Läs mer om katter
Fel: Läs mer om katter

  • SEO-fält (metabeskrivningar, titlar) fylls i korrekt och med korrekta sökord
  • URL-adresserna är beskrivande och innehåller korrekta nyckelord

Rätt: www.cat.com/catfood-online
Fel: www.cat.com/product10344

SEO-vänlig användbarhet

Du kan testa din webbplats antingen i mindre eller större skala, men se till att du inte är den enda som har testat din webbplats. Det är viktigt att personer som liknar slutanvändaren har testat webbplatsen innan den lanseras. Det är mycket lättare och billigare att upptäcka och korrigera fel under planeringsfasen än att ändra strukturen på en redan publicerad webbplats.

 

Före lanseringen

Gör en lista över alla URL:er till den gamla webbplatsen 

Skapa en lista med alla adresser på den aktuella webbplatsen. Detta kan göras genom att exportera en lista över sidor som har trafik från Google Analytics med ett sökrobot som SEO Spider eller ibland direkt från CMS.

Säkra den ofullständiga sidan

Du vill inte att användare ska snubbla in på din webbplats medan den fortfarande är under uppbyggnad. Genom att använda en robotfil kan du förhindra att Google hittar den ofullständiga webbplatsen innan den lanseras. Du kan antingen definiera filen själv eller be din tekniska leverantör att göra det åt dig. Tillåt endast indexering när webbplatsen startas.

Ifall webbplatsen har sidor som du inte vill att Google ska hitta alls kan du och förhindra att de syns i sökmotorer med en robotfil.

Informera dina kunder om förnyelsen

Om förnyelsen är stor bör du berätta om den för dina kunder i förväg. Kunder är mer benägna att lämna sidan om den inte uppfyller deras förväntningar. Större varumärkesförändringar slår ofta tillbaka i rankningen för sökresultat eftersom sökmotorer straffar för höga studsantal. Förbered därför dina kunder i förväg eller informera dem igenom ett popup-fönster att en webbplatsförnyelse pågår.

Under lanseringen

Omdirigera alla dina gamla adresser

Med 301 omdirigeringar kan du rikta alla dina gamla adresser till de nya motsvarande tack vare omdirigeringsverktyget i ditt CMS. Glöm inte att testa dem med SEO Spider och funktionen "Fetch as Google" i Googles sökkonsol (dyker det upp fel kan du korrigera dem eller begära en ny indexering). Se även till att det inte finns någon omdirigering till den gamla webbplatsen. Vidarebefordra alla omdirigeringar direkt till den nya webbplatsen.

Kontrollera dina viktigaste baklänkar

Kontrollera dina baklänkar dvs. de som har länkar till din webbplats (partners, bloggare osv.) och se till att de leder direkt till den nya adressen och inte genom en omdirigering. Detta kan verifieras från Google Analytics.

Kontrollera  robotfilen

Kom ihåg att kontrollera robotfilen när webbplatsen lanseras så att sökmotorer kan hitta din webbplats.

Kontrollera interna länkar

Se till att ingen av de tillfälliga interna länkar som användes under projektet finns kvar på den färdiga webbplatsen.

Se till att analytics kan samla in data

Se till att Google Analytics eller ett annat analysverktyg du använder fungerar på den nya webbplatsen.

Lägg till sökmotorerannonsering till din nya webbplats

Se till att Google Ads och annan sökmotorannonsering leder till nya adresser som definitivt fungerar och att innehållet motsvarar annonserna.

Skicka webbplatskartan till Google

Om du själv hanterar webbplatskartan för din webbplats bör du skicka den till Google. Om du arbetar med en SaaS-leverantör som Liana Technologies skapas webbplatskartan och hanteras vanligtvis automatiskt, så du behöver inte göra det.

Annonsera att din nya webbplats är öppen för besökare

Skapa material som du och företagets personal kan dela på sina kanaler. Detta skapar positivt uppmärksamhet och trafik till din nya webbplats. Du kan även organisera en intern tävling för att uppmuntra dina anställda att dela nyheten om lanseringen av din nya webbplats.

Vi tillkännagav Lianas omdesignade webbplats på sociala medier och nyhetsbrev.

 

Efter lanseringen

Håll koll på webbanalys

Följ din webbplatsanalys noga den kommande månaden - besöks sidan fortfarande och hittar de det de letar efter? Följ antal besökare, studsar, tid på webbplatsen och utvecklingen av dina viktigaste sidor.

Se till att omdirigeringar fungerar korrekt

Använd en crawler (Google, SEO Spider) ofta under kommande månad och se till att omdirigeringarna fortfarande fungerar.

Be om feedback

Be om feedback och följa upp den både från kunder och internt.

Tänk på detta när du byter domän

Byter du till en helt ny domän när du för nyar sidan If you change to a whole other domain when doing the renewal (t.ex. http → https eller en internationell domän från .se → .com) bör du tänka på att:

  • Registrera den nya domänen på Google Search Console
  • Informera om förändringen i Google Search Console när webbplatsen lanseras
  • På den nya domänens Google Search Console går du till "Crawl" och "Fetch as Google" och gå sedan igenom sidorna som Google skulle göra. Välj sedan "ubmit to index" för varje sida.
  • Ändra alla URL  på delningsknappar på sociala medier, mallar för nyhetsbrev osv.
  • Se med Googles verktyg att indexeringen av den gamla sidan faktiskt minskar och den för den nya ökar - du kan också söka efter dig själv och sätta dig själv i besökarens skor
  • Skapa nya Google Ads-kampanjer redo att starta och ersätta gamla när du startar den nya webbplatsen (Google Ads kan inte riktas med omdirigeringar)
  • Även i bästa fall tar det en tid innan omdirigeringen fungerar till fullo på Google. Vi rekommenderar att du gör dessa ändringar under lågsäsong.

Instruktioner och ytterligare resurser

Planerar du ny design på din webbplats eller e-handel?

Liana Technologies gör designprojekt för webbplatser med expertis i över ett decennium. Vårt lättanvända och SEO-vänliga CMS och e-handelsplattform gör den dagliga SEO enkel. Vårt serviceteam erbjuder även praktisk hjälp med SEO. Kontakta oss för mer information!

Kontakta oss

 

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne