Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Hur skapar jag ett bra pressmeddelande?

0
Hur skapar jag ett bra pressmeddelande?
Dela

Pressmeddelanden är det ultimata verktyget för att sprida information om evenemang som involverar ditt företag. Det kan vara ett enkelt tillkännagivande, en produktlansering eller en ny organisation som äntrar branchen.

Hur som helst, för att ditt pressmeddelande verkligen ska nå ut och få maximal synlighet måste du investera i textförfattandet. Bygg upp ditt pressmeddelande med en iögonfallande rubrik, en fullständig sammanfattning, en detaljerad brödtext, en exakt företagspresentation, men också bilder, citat och statistik. Glöm inte kontaktuppgifter till de personer som ska kontaktas.

Har du all information du behöver men vet inte hur du ska få ihop det? Då har du kommit till rätt ställe: fortsätt läsa för att lära dig hur du skapar ett bra pressmeddelande!

Vad ska ditt pressmeddelande handla om?

Nästan alla typer av organisationer kan skriva ett pressmeddelande: det kan vara ett SMF, ett stort företag, en icke-statlig organisation, en välgörenhetsorganisation eller till och med en kommun. Beroende på företaget i fråga kan ämnet variera:

  • Lanseringen av en ny produkt eller tjänst
  • Deltagande i en tävling eller match - och slutresultatet
  • Ett nytt partnerskap
  • Ett kundutlåtande
  • Organisering av evenemang
  • Ett företags omprofilering
  • Tillkännagivande av ett förvärv eller en fusion
  • Hur företaget hanterar en kris
  • Ett ämne för att få allmänhetens uppmärksamhet

På Liana Technologies publicerar vi aktivt pressmeddelanden via LianaPress och våra egna webbplatser. Pressmeddelandena täcker många ämnen: när vi gick till final i EBA (European Business Awards) 2019, när vi äntrade den brasilianska marknaden förra året och när resultaten av våra undersökningar publicerades för att nämna några exempel.

Vill du veta mer om vilken typ av pressmeddelande som är mest effektiva kan du läsa vår artikel Så tycker journalisterna: Vilka pressmeddelanden sprids i media?

Hur startar man skrivprocessen för pressmeddelandet?

När du har bestämt vad ditt pressmeddelande ska handla om är det dags att börja skriva. För att underlätta skrivprocessen kan strukturen delas in i tre delar:

1. Fånga läsarens uppmärksamhet

Rubrik

Rubriken på ditt pressmeddelande är den viktigaste delen. Om det inte är tillräckligt iögonfallande kommer ditt pressmeddelande inte att läsas. Så utan att försumma resten av din artikel bör du ägna särskild uppmärksamhet åt den.

En bra rubrik är engagerande och lagom lång. Du måste välja dina ord noga för att väcka nyfikenhet för att få ditt pressmeddelande öppnat. Men kom ihåg att balans är nyckeln och att det är bäst att undvika "clickbait" eller alltför mystiska rubriker.

Här är några rubriker som fångade vår uppmärksamhet:

  • Shave the Date: McDonald's® Is Giving Away 10,000 Free McRib Sandwiches to Fans Who Shave Their Facial Hair” - McDonald’s
  • Novotel teams up with Disney and Pixar’s all-new feature film “SOUL” for the second phase of their global collaboration with Disney and Pixar movies.” - Novotel
  • BlaBlaCar & Voi Technology join forces to offer BlaBla Ride scooters in France” - BlaBlaCar

Ingress

Ingressen är ett kort stycke som innehåller de viktigaste delarna av pressmeddelandet. Det är här du behöver de klassiska nyhetsfrågorna: vad, när, vem, var, hur och varför, för att ge all relevant information på bara några rader.

Du måste föreställa dig att en journalist som inte har tid att läsa ditt pressmeddelande bara förlitar sig på denna sammanfattning, därför det är viktigt att den är kort men effektiv.

Om man fortsätter att läsa de ovannämnda pressmeddelandena är de olika sammanfattningarna följande:
 

  • In honor of the nationwide return of the McRib on December 2, McDonald’s is partnering with No-Shave November, giving people a new way to support cancer research” - McDonald’s
  • For the first time, BlaBlaCar extended its multimodal offer into micro-mobility by joining forces with Swedish e-scooter company Voi Technology. Thanks to this strategic partnership, BlaBla Ride scooters will help French cities and their citizens have access to safe and sustainable mobility at a time when it is more crucial than ever. Both companies remain separate legal entities.

2. Fördjupa dig i ämnet

Brödtext

Brödtexten i ditt pressmeddelande är den längsta delen av innehållet. Ditt ämne utvecklas djupare och ger ytterligare information. Kom ihåg att kommunicera den viktigaste informationen först och den minst viktiga i slutet.

Använd ett språk som är lätt att förstå när du skriver ett pressmeddelande. Att använda begrepp som är för specifika och skapa komplexa meningar kommer att göra det svårt att läsa din release: igen, håll det enkelt.

I texten kan du inkludera citat eller statistik för att göra din artikel mer komplett och tillförlitlig.

Dessutom behöver inte stilen vara extremt formell. Försök istället att anpassa innehållet lite, ett djärvt tillvägagångssätt kan hjälpa dig att sticka ut!

3. Avslut

Företagspresentation

Detta är ett av de senare inslagen i ditt pressmeddelande. Denna del är en kort beskrivning av ditt företag, din produkt eller den person som är huvudfokus för din release. Här kan du även infoga en länk till din webbplats eller till en landningssida om din produkt.

Kontaktinformation

Det är viktigt att lägga till kontaktuppgifter för en person som kan ge mer information om ämnet. Det kan vara ett telefonnummer eller en e-postadress. Om en reporter ringer bör denne svara omedelbart.

“Kontaktpersonen måste finnas tillgänglig hela publiceringsdagen - även kvällstid. Det är otroligt frustrerande att försöka få tag på en kontaktperson som inte svarar. Många detaljer i en historia, eller hela pressmeddelandet, har inte publicerats på grund av detta. Eftersom jag även utbildar PR folk formulerar jag det så här: kontaktpersonen äter, joggar, bastar, älskar och sover med sin telefon i handen de kommande 24 timmarna!”
En svarande i vår internationella undersökning.

Se till att du har alla dessa element innan du skickar ditt pressmeddelande. Den ideala längden är en sida. Glöm inte att lägga till ditt företags logga i början så att läsaren vet vilket företag det är fråga om.

Du bör även infoga datumet för pressmeddelandet ovanför titeln. Om pressmeddelandet är embargo (det vill säga om det ska publiceras senare) är det här du anger denna information.

Ett sista tips: att lägga till bilder och videor för att illustrera vad du säger är riktigt bra eftersom det ökar sannolikheten att pressmeddelandet kommer att publiceras. Lägg till alla bilder och annat material i ditt pressmeddelande som länkar: detta säkerställer att kvaliteten är bra och att mottagarens inkorg att krascha.

Letar du efter fler tips för att skapa ett pressmeddelande? Ladda ner vår guide för att veta hur man gör effektiv PR med pressmeddelanden.

Vad gör man när pressmeddelandet är färdigt?

När ditt pressmeddelande är klart och korrekturläst hundra gånger är det dags att få ut det. Du kan skicka det till journalister som kommer att publicera det på deras media men du kan även publicera det på nyhetsrum, pressrum, på din egen webbplats och på sociala medier.

Om du bestämmer dig för att dela det med journalister och tycker att rätt tillvägagångssätt är att skicka det till alla i din databas för att se till att någon publicera det: då har vi några råd till dig.

Du måste rikta dig till journalister som är intresserade av ditt ämne så se till att de är experter inom sitt område och vet vad de pratar om. En journalist som specialiserat sig inom livsmedelsindustrin är betydligt vara mer intresserad av en artikel inom detta område än om konst och hantverk.

Även om ditt pressmeddelande inte plockas upp den här gången betyder det inte att du ska sluta skriva och skicka dem. Journalister kanske inte känner dig ännu, men om du fortsätter att informera dem kan du publiceras en dag.

Letar du efter ett verktyg för att skapa och publicera effektiva pressmeddelanden? Med vår Liana®Cloud PR & Media-lösning kan du skapa fantastiska pressmeddelanden och få tillgång till en stor databas med journalister från hela världen.

Kontakta oss för mer information!

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer