Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Så förbättrar du din OR och CTR - De 13 mest effektiva metoderna

0
Dela

Vill du att fler ska öppna och engagera sig i dina e-postmeddelanden och utskick? Du är inte ensam. Att öka öppnings- och klickfrekvensen är fortfarande en av de största utmaningarna för marknadsförare.

I den här artikeln tittar vi på 13 sätt att öka dina nyhetsbrevs OR och CTR. Du kommer att förvånas över hur enkla och snabba att implementera de flesta av dessa tips är och vilken stor skillnad de gör.

Nu kör vi!

1. Anpassa dina e-postmeddelanden

Om du vill imponera på dina läsare räcker det inte längre att bara lägga till en persons förnamn i ämnesraden.

Enligt den senaste undersökningen ökar öppningsfrekvensen endast med 2% ifall en anpassad rubrik används.

Gå istället ett steg längre genom att tillhandahålla hyperpersonaliserat innehåll till olika kundsegment. På samma sätt som Netflix erbjuder filmer baserat på din tittarhistorik.

Passa på att titta på vår video där vi diskuterar hur de största varumärkena gör e-postmarknadsföring (och vad vi kan lära oss av dem 👀).

 

2. Definiera vilka OR och CTR som är rätt för DIG

Ställ dig själv följande frågor:

Vad är målet med din e-postmarknadsföring? Skapa fler leads? Hålla dina kollegor informerade om de senaste nyheterna från ditt företag?

Baserat på detta kan du uppskatta lämpliga OR och CTR för dina e-postmeddelanden.

Tillexempel tenderar intern kommunikation att ha en öppningsfrekvens på närmare 100% medan B2B-meddelanden har en betydligt lägre procent.

Statista har samlat in statistik om öppningsfrekvensen för olika branscher och länder runt om i världen. Du kan läsa rapporterna för din bransch och jämföra dem med andra sektorer för att skapa ett bra riktmärke och få en bättre uppfattning om situationen.   

3. Förfina ämnet i dina e-postmeddelanden

Planera dina ämnesrader noggrant och få dem att sticka ut eftersom det är det första man ser av ditt e-post.

Några saker att tänka på:

  • Gör det tilltalande men inte till ett "click-bait"
  • Håll den kompakt: högst 50 tecken för desktop och 35 för mobilen
  • Krydda det med en emoji, men överdriv dem inte
  • Använd känslor

Beroende på din bransch och syftet med ditt e-post kan ämnena vara mer eller mindre formella. Här är några exempel med olika toner :

  • It's the Future, Don't Be a Video Dinosaur 🦖 (Vidyard)
  • We have a summer gift for you inside (AirBnB)
  • Five items you need for your next business trip. (Trunk Club)

4. Glöm inte preheader

Hur frustrerande är det inte att få e-postmeddelanden med den här typen av preheader?

Väldigt frustrerande! 

Rubriker ger dig en smak av vad e-postmeddelandet handlar om och det är därför det är viktigt att du skriver dem korrekt:

  • Skriv något annat än titeln igen
  • Håll dig under 85 tecken annars förkortas din text

5. Kör A/B-test

Digital marknadsföring innebär mycket experimenterande och e-postmarknadsföring är inget undantag. De flesta av e-postmarknadsföringsverktyg har en inbyggd A/B-testfunktion. Använd funktionen och testa vad som fungerar bäst för din ämnesrad eller innehållet i e-postmeddelandet.

Hur fungerar det?

Föreställ dig att du vill veta vilken ämnesrad som fungerar bäst. Skapa då två olika ämnen för ditt e-post. En sats e-postmeddelanden med ämne A kommer att skickas till 10% av din databas och en annan sats med ämne B till ytterligare 10%. Sedan kommer systemet att avgöra vilket e-postmeddelande som har öppnats mest och det vinnande nyhetsbrevet kommer att skickas till resten av dina mottagare.

Detta kan du testa:

  • How adding an emoji impacts your open rates 
  • How changing the color of your call-to-action button will impact clicks
  • Whether adding more visuals to the body of your email increases CTR
  • How different tone of voice used in newsletters impacts your CTR

6. Välj rätt tidszon

Hur stor är sannorlikheten att ditt e-post öppnas om det landar i inkorgen klockan 01.00? Nära noll.

Skickar du nyhetsbrev till kunder över hela världen kan du segmentera dina prenumeranter baserat på deras plats och se till att de får dina e-postmeddelanden vid rätt tidpunkt.

Du kan till exempel lägga till ett fält flr plats eller land i ditt formulär:

Ha även nationella helgdagar och semestertider i åtanke när du planerar dina utskick. Det är även bra att ha en tydlig kunskap om vilka tider som är mest trafikerade och andra lokala händelser.

7. Underhåll och utveckla din databas

Det snabbaste sättet att öka din OR är att sluta marknadsföra e-post till personer som aldrig öppnar dina e-postmeddelanden.

Inaktiva prenumeranter kommer ständigt att snedvrida dina rapporter och ge inget mervärde. Därför måste du regelbundet sortera i din databas och ta bort prenumeranter som inte visar något tecken på liv. Ta till exempel bort dem som inte har öppnat ett nyhetsbrev på minst sex månader.

On average, 22,5% of your lists expire every year.

Detta och myckett annat diskuterar vi i vårt webinar om e-postmarknadsföring


Fortsätt samtidigt att utveckla din databas. Ställ in en dubbel opt-in-funktion för dina nyhetsbrevprenumeranter och be dem att bekräfta sin prenumeration. På så sätt kommer du att följa dataskyddsförordningen och kan utesluta alla irrelevanta kontakter.

8. Segmentera dina e-postlistor

Tanken bakom segmentering av din databas är att leverera relevant innehåll till olika målgrupper. Resultatet av denna segmentering är att dina läsare får innehåll som de vill läsa och dina rapporter visar en högre OR och CTR.

Det finns massor av segmenteringsstrategier men de vanligaste är:

  • Demografi
  • Geografi
  • Tidigare köp

Så snart du segmenterar dina kunder kan du skicka dem önskvärt innehåll med marketing automation. 

9. Experimentera med avsändarnamnet

Avsändarnamn är den viktigaste faktorn ifall ditt e-post öppnas eller inte. Faktum är att 69% av prenumeranterna säger att de läser e-postmeddelanden baserat på avsändaren.

Detta är anledningen till att du kan krydda ditt avsändarnamn lite för att öka din öppningsfrekvens. Du kan lägga till en personlig touch genom att lägga till förnamnet på författaren av e-postmeddelandet.

Här är ett bra exempel från CoSchedule: Mia from CoSchedule 

Ett annat sätt att göra dina e-post mer personliga är att lägga till avsändarens namn i sidfoten. Precis som vi gör det:

Det är mer troligt att dina läsare interagerar och öppnar dina länkar när de ser en riktig person bakom dina e-postmeddelanden. Som ett resultat kommer du att njuta av högre öppningfrekvens.

10. Se upp för SPAM-ord

Vissa ord som används i nyhetsbrev kan göra att det hamnar i skräpposten vilket påverkar din OR negativt. Var försiktig och undvik denna typ av ord, speciellt i ämnesraden.

Undvik dessa ord och fraser:

  • Gratis
  • 100% gratis
  • Vinn
  • Tjäna $
  • Tjäna pengar online

Undvik i allmänhet därför ord som ger överdrivna löften, verkar suspekta eller oetiska. Här är en lista över de 100 vanliga ord och fraser för spam-utlösare som du ska undvika i ämnesrader.

Kör alltid en "spamkontroll" innan du trycker på skicka. De flesta leverantörer av e-postmarknadsföring har en funktion som skannar ditt nyhetsbrev och identifierar potentiella skräppostutlösare.

11. Se till att dina nyhetsbrev har meningsfullt innehåll

Om dina prenumeranter är nöjda med ditt innehåll är det mer troligt att de öppnar dina e-postmeddelanden i framtiden och blir lojala läsare. Fortsätt med de senaste trenderna i din bransch och experimentera med nya innehållsformat för att ta reda på vad dina läsare tycker om att läsa.

Här är några sätt som hjälper dig att skapa iögonfallande innehåll för dina nyhetsbrev:

  • Fråga dina läsare vilka ämnen de vill läsa om i dina e-postmeddelanden (till exempel genom att lägga till en undersökning)
  • Bevaka dina nyhetsbrevsrapporter för att se vilka ämnen som mottogs väl
  • Kontrollera vilka meddelanden som gett flest sidtrafik
  • Fråga dina säljare vilka frågor som ofta ställs av dina kunder

12. Kontrollera dina studsar

Öppningsfrekvensen beräknas genom att ta antalet personer som öppnar e-postmeddelandet och dela det med antalet skickade e-postmeddelanden minus studsade e-postmeddelanden (e-postmeddelanden som aldrig nådde sin destination eller bounces på engelska).

(källa)

Nyckeln till framgång: I en perfekt värld bör studsfrekvensen vara så låg som möjligt.

Men varför studsar e-postmeddelanden och hur fixar man det? Studsarna är uppdelade i två grupper, beroende på vad som fick dem att studsa:

Mjuka studsar: detta är vanligtvis ett sändningsproblem på grund av ett fel på mottagarens server eller en fullpackad inkorg. Dessa returer är svåra att fixa, men det är fortfarande bra att vara medveten om dem.

Hårda studsar: mottagarens e-postadress eller domän finns inte. Ta bort dem från dina listor och din studsfrekvens kommer att förbättras. Majoriteten av e-postleverantörerna raderar automatiskt e-postmeddelanden som fortsätter att studsa om och om igen.

Du kan kontrollera anledningen till till studsarna i dina rapporter och ta bort hårda studsar från din databas.

13. Planera dina call-to-actions

Vi blir allt mer blinda för knapparna "Läs mer" eller "Köp".

För att öka din e-posts CTR kan du krydda dina CTA:n lite. Här är ett exempel på hur Invision gör sina CTA mer attraktiva.

 

Vill du veta mer? Se vår webinarinspelning Watch our webinar recording to learn how to get measurable results from your email marketing.

Elena Bezborodova
Marketing Specialist, UAE

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne