Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Så här skapar du innehåll och gör PR under sommaren

0
Sjöutsikt
Dela

Sommaren är den perfekta tiden att fokusera på ditt innehåll och din PR. Även om nyhetsinnehållet som planerades till sommaren 2020 ser annorlunda ut på grund av rådande omständigheter är journalister alltid på jakt efter nya idéer och ämnen att skriva om. I dessa tider har läsare som i allmänhet är mycket upptagna mer tid att ägna sig åt längre innehåll, särskilt innehåll tillgängligt på mobil.

Under sommaren kan pressmeddelanden ha en annan vinkel: ett bra pressmeddelande för sommaren är vanligtvis lätt, aktuellt och informativt. Här är några tips på hur du kan planera och förbereda för din PR- och sommarkommunikation.

Kommunicera viktig information i tid

Har du kommit ihåg att informera dina kunder och andra intressenter om viktiga nyheter relaterade till sommaren? Denna information kan handla om dina tjänster och produkter.

Exempel:

  • Lokala bibliotek har särskilda öppettider under sommarlovet.
  • Liana Technologies tekniska support är här för att hjälpa dig.
  • Veterinärens checklista: så skyddar du ditt husdjur i värmeböljan.

Utveckla din varumärkesimage

Sommaren är även en bra tid att fokusera på din varumärkesimage och visa upp behind the scenes-material. Berätta din organisations historia och låt dina anställda stå i centrum. Berätta om din organisations kultur, vardagsliv och fester. Kom ihåg att använda bilder och videor!

Exempel:

  • Kontorshunden tog över loungen - Företag X visar upp initiativ för att öka anställdas välbefinnande.
  • Företag Y startade sitt traineeprogram online för första gången.
  • 11 nationaliteter och 8 olika språk träffas i varuhusets fikrum.
     

Lättare sommarnyheter att läsa i solstolen 

Under semestermånaderna letar man efter lättare läsning. Kanske har du någon intressant statistik i ditt CRM-system som du kan använda i ett pressmeddelande som skulle bli perfekt sommarläsning?

Exempel:

  • En finländare äter runt 11 kilo jordgubbar undersommaren.
  • Cirka 550 miljoner nyhetsbrev skickades till över 30 länder på 15 språk med hjälp av Liana Technologies-verktyg.
  • Kvinnor köper i genomsnitt 5,45 nya kläder för sommaren.
  • Att vara i naturen är inte vad det brukade vara - läs historien om camping C.

Informativa guider att läsa i hängmattan 

Överraskande många läser litteratur relaterad till sitt yrke på sin rsemester. Informativa guider och whitepapers är som gjorda för sommarläsning. Du kan enkelt kombinera ditt mest lästa innehåll till en sommar special.

Liana Technologies delar marknadsföringstips för sommaren i form av en video.

Ska man publicera pressmeddelanden internationellt?

Fokusera inte bara på din målgrupp inom ländsgränserna. Kan dina tjänster och produkter vara av intresse internationellt? Schemalägg pressmeddelanden för att passa varje lands tidszon och se till att ha koll på lokala helgdagar. I Mellanöstern är till exempel söndag en arbetsdag och Hong Kong och Kina har många helgdagar i mitten av veckan.

Exempel:

  • Nöjesparken N erbjuder kundservice på 8 språk.
  • Varumärket V levererar nu lokala produkter över hela världen.
  • Delta i en internationell konferens med föreläsare i världsklass helt online.
Hur ska journalister kontaktas och vad ska ingå i ett pressmeddelande? Se resultaten av den internationella journalistundersökningen.


Använd automatiseringar och schemaläggning

Under semestersäsongen är det viktigt att fortsätta vara aktiv men med mindre resurser. Använd automatiseringar för att hantera manuella kommunikationsuppgifter.

  • Schemalägg e-postmarknadsföringskampanjer som ser till att dina kunder förblir aktiva hela sommaren. 
  • Automatiserade drip kampanjer ser till att dina kunder rör sig på kundresan vid rätt tidpunkt.
  • På sociala medier kan du återanvända äldre material med schemalagda inlägg. Kom ihåg att se till att det alltid finns någon som är tillgänglig för att svara på frågor och kommentarer.
  • Organisera en lättare sommarkampanj där konsumenterna kan delta i till exempel genom att dela en bild på Instagram. Dessa tenderar att fungera särskilt på B2C-marknader och du kan dela användargenererat innehåll på sociala mediekanaler.
  • Automatisera dina kundtjänstmeddelanden så att dina kunder inte lämnas ensam medan du är på semester.
  • Håll webbplatsens innehåll varierat och intressant, även under sommarmånaderna

Behöver du hjälp med din marknadsföring och kommunikation under sommaren?

Vårt serviceteam hjälper dig med mediaanalyser, arbetsflöden för marketing automation och webbplatssynlighet. Läs mer om Liana®Services och kontakta våra specialister så hjälper vi dig.

Läs mer

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer