Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

Vilka är fördelarna med marketing automation? (Undersökningsresultat 2.0)

0
Dela

Under 2017 genomförde vi vår första internationella undersökning om marketing automation och det är nu dags att få ett fräschare perspektiv på hur marknadsförare använder automatiseringar. I den här artikeln har vi listat några av resultaten från vår senaste undersökning. Vi jämförde även resultaten med tidigare resultat. 

Mål

Vi ville ta reda på hur marknadsföringsteam använder automatiseringar i sitt dagliga arbete, vilka fördelar de får och vilka utmaningar de står inför.

Respondenterna

331 proffs inom marknadsföring och kommunikation från Sverige, Finland, Frankrike, Tyskland, Förenade Arabemiraten och Hongkong deltog i undersökningen.

Kännedom om marketing automation 

Närmare 90% av de tillfrågade känner till marketing automation. Under 2017 svarade 20,3% att de inte känner till tekniken medan endast 13,9% svarade detsamma i den senaste undersökningen.

Familiarity with marketing automation 

Fördelar med marketing automation

De mest framstående fördelarna med marketing automation är att man kan rikta sina meddelanden bättre och får en bättre ROI av sin marknadsföring. 2017 angav 32,9% att förbättrade ROI som den främsta fördelen medan hela 40,5% valde samma alternativ under 2019.

marketing automation benefits

Utmaningar med marketing automation

De mest omtalade utmaningarna med automatisering av marknadsföring är brist på expertis och brist på personalresurser. 2017 angav 40% av marknadsförarna bristen på lämpligt innehåll jämfört med endast 15,3% 2019.

marketing automation challenges​​​​​​​

Viktiga resultat: 

  • Automatisering av marknadsföring blir allt populärare bland marknadsförare och kommunikatörer.
  • Bättre inriktning på meddelanden är den viktigaste fördelen med automatisering av marknadsföring. Detta bevisar att dagens digitala marknadsföring är inriktad på personlig kommunikation.
  • Automation kan lösa några viktiga problem som marknadsförare möter, till exempel hur man maximerar sin ROI, förbättrar kundupplevelsen eller lockar mer kvalificerade kunder.
  • De största utmaningarna med automatisering av marknadsföring är bristen på kvalificerade resurser samt bristen på kunskap om tekniken och hur man använder den.

 

 

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer