Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Sök

Bloggtyp

7 tips för en grym call-to-action

0
Dela

Hur kan du öka dina nyhetsbrevs klickfrekvensen, öka försäljningen i din webbshop eller förbättra konverteringsgraden för in webbplats? Med andra ord, hur uppnår du huvudmålen för dessa kanaler?

En call-to-action (CTA) används för att locka en läsare att vidta en önskad åtgärd som uppfyller det primära målet för innehållet eller kanalen i fråga. Exempel på CTA är "Köp nu"-knappar i webbshoppar eller "Lär dig mer"-länkar i artiklar eller nyhetsbrev.

I ett digitalt marknadsföringssammanhang kallas de ofta "uppmaningsknappar" eftersom de är utformade att sticka ut från övrigt innehålle. Knappen är utformad att synas tydligt och åtföljs ofta av informationstexter som är avsedda att fånga läsarens uppmärksamhet och aktivera dem.

Vad är de viktigaste att tänka på när man använder och finjusterar CTA:n? Läs våra 8 tips och kolla in vår infographic i slutet av artikeln.

1. Design för ett specifikt sammanhang

Var placerar du din call-to-action? Oavsett om det är ett nyhetsbrev, en annons, en landningssida eller en webbshop har CTA:n olika krav för olika kanaler vilket gör det viktigt att utforma din CTA-knapp så att den verkligen sticker ut från övrigt innehåll.

När det gäller nyhetsbrev kan till exempel enigheten mellan texten på knappen och introduktionen vara en viktig faktor för CTA:ns effektivitet. För webbshoppar kan å andra sidan den viktigaste faktorn vara den tydliga visuella utformningen av knappen eftersom produkter ofta omges av bilder, beskrivningar och andra element.

Tänk alltid på det specifika sammanhanget när du utformar din call-to-action.

Neil Patel uppmuntrar sina webbplatsbesökare att lämna digitala fotavtryck. Besökarens plats används i teasern för att fånga läsarens öga (i detta exempel "Oulu", eftersom våra marknadsförare arbetar härifrån).

2. Optimera för olika enheter

Enligt Statcounter representerar mobilanvändare nu mer än hälften av internettrafiken. Se till att din CTA är optimerad för alla typer av enheter (smarttelefoner, surfplattor eller datorer).

Använd en responsiv design för dina nyhetsbrev och webbplatser så att din CTA ser bra ut oavsett enhet. Se till att knappen passar skärmar i olika storlekar samtidigt som designen helst är densamma.

Vår webbplats är optimerad för både stationära och mobila användare.

3. Olika CTA för olika ändamål

Fundera på vad du vill uppnå med CTA:n i just det här sammanhanget? Handlar det om att öka trafiken till din blogg, föra leads vidare till nästa steg på kundresan eller kanske få feedback på en produkt eller en tjänst?

I den här videon visar vår Marketing Specialist Elena exempel på hur Trello använder unika call-to-actions i sina nyhetsbrev (2:40 in i videon).

Dina call-to-actions kan se väldigt olika ut beroende på dess syfte. Ofta kan det vara bra att undvika mycket generiska CTA:n som "Läs mer".

 

4. Förstå din publik

Vem eller vilka vill du få reaktioner från? Vad skulle få dem att reagera?

Var kreativ och erbjud dina läsare kvalitetsinnehåll. Beroende på målgrupp och tonen i din kommunikation kan lite humor vara lösningen ibland.

Really Good Emails använder en humoristisk CTA i sitt nyhetsbrev som tilltalar deras målgrupp.

Att personalisera dina CTA kan göra dem mer effektiva. Dagens teknik erbjuder enorma möjligheter för marketing automation och kommunikation vid rätt tidpunkt och till rätt personer. Med hjälp av teknik kan du ha olika call-to-actions beroende på vilken kanal personen kommer från och vad de gjorde innan de såg din CTA.

Spotify använder personalisering i sina årliga rapporter. De visar enskilda användares årliga favoritartister och låtar samt tiden de spenderade på musik . Användare uppmuntras att dela sin lyssningsstatistik på sina sociala nätverk.

5. Kort och synlig CTA

En kort och koncist call-to-action fungerar oftast bäst och ger en tydlig visuell design. Se till att din CTA sticker ut men utan att överdriva, det finns ingen anledning att lägga till blinkande lampor eller tio utropstecken. Vi rekommenderar dock att du ser över färger och design samt placering.

Sticker den ut tillräckligt eller finns det för många distraktioner någon annanstans på webbplatsen?

Överväg noga var du placerar din CTA. Många läsare ögnar ofta igenom översta delen av nyhetsbrev eller webbplatser och därför bör du placera din CTA högt upp på sidan.

Gör en heatmap-analy på din webbplats eller landningssida för att hitta den bästa platsen att placera en CTA på. Detta kan göras med till exempel: Hotjar eller VWO.

Vi använder heatmap-funktionen för nyhetsbrev i vårt e-postmarknadsföringsverktyg LianaMailer för att avgöra vilka länkar som klickades mest. Verktyget visar om din CTA är tillräckligt tydlig eller inte.

LianaMailers heatmap-funktion visar vilka delar av vårt nyhetsbrev som fick flest klick.

6. Överväg en alternativ CTA

Att utföra åtgärden som föreslås i CTA:n kan vara för drastisk för somliga läsare. Ibland kan den primära uppmaningen åtföljas av en sekundär CTA, till exempel "Se fler recensioner" bredvid "Beställ nu". Den sekundära CTA-knappen är ofta utformad att separeras från den primära CTA:n genom att t.ex. använda en annan färg eller grafik.

Du bör även lägga in den primära CTA:n senare för de läsare som valde att klicka på det sekundära alternativet. På så sätt kan du övertyga dina kunder att utföra önskad åtgärd, som att göra ett köp trots allt, istället för att studsa från din webbplats.

Apple använder två CTA för att visa upp sina nya produkter på sin webbplats. Många konsumenter gör inte stora inköp utan att ha detaljerad information om produkten i fråga, därför får besökaren möjlighet att få mer information innan köpknappen.

7. Analysera och dubbelkolla vägen till CTA:n

När du bedömer effektiviteten av din CTA är det viktigt att se över den väg som leder till CTA:n. Vad gjorde läsarens innan den såg CTA:n? Är vägen tillräckligt tilltalande för att få din målgrupp att utföra den önskade åtgärden?

Vad händer när någon klickat på CTA-knappen: ändras dess färg eller riktas läsaren till en ny landningssida? Titta på helheten och överväga din digitala marknadsföring och dess kanaler holistiskt.

Använder du en call-to-action i ditt nyhetsbrev, som en länk till en artikel, är din webbplats uppdaterad och funktionell? Går köpprocessen enkelt i din webbutik?

Funktionen "Behavior Flow" i Google Analytics är ett utmärkt verktyg för att utvärdera användarnas resa till din webbplats. Till och med en väldesignad uppmaning hjälper inte om tekniska problem eller andra slags inkonsekvenser uppstår under vägen.

Mät och analysera dina resultat

Få ut mesta möjliga av din digitala marknadsföring genom att mäta och analysera dina CTA:s prestanda. Testa olika ordval, bilder och platser och gör justeringar baserat på faktiska data. Detta gör att du kan förbättra och utveckla din kommunikation och digitala marknadsföring.

 

För att skapa CTA:n som fångar intresse behöver du moderna marknadsförings- och kommunikationsverktyg. Liana Technologies erbjuder ett brett utbud av användarvänliga lösningar för digital marknadsföring som hjälper dig att få ut det mesta av dina marknadsföringsinsatser.

Boka demo

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer


Mer om detta ämne